Как може да се опише с малко думи пианистката Анжела Тошева?
Харизматична и действена, без непременно да натрапва себе си, изпълнена със завидна доза решителност и заедно с това мекота и дори извинителна стеснителност, когато излиза да се поклони на публиката преди да започне своето изпълнение, което издава от първите тактове още пределна концентрация и контрол на ума и преминава в следваща фаза на истинско потапяне и обследване на всеки звук, интервал, фраза като знак на духа на композитора. Тогава творбата не е изсвирена, а сътворена. И това намерение да проявяваш музикални светове не остава незабелязано от публиката. Тази публика я следва вярно три десетилетия и това най-малкото означава, че изпълнителят има своя физиономия в този така многолик е все по-населен музикантски свят. Да си проправяш път в него с нова музика, да правиш български премиери на съвременни чужди композитори и български творби да бъдат нещо естествено в програмата на концерта, това е вече избор и когато той е защитен, се получава един цялостен образ на една осъзната артистична личност.
И точно защото става въпрос за артистичност, която е извън клишетата, тук могат да се появят и неочаквани, различни посоки. След концерт с барокова музика или само с модерни произведения, могат да дойдат Шуберт и Лист, дори Рахманинов. След утвърждаването със Скарлати и Барток да се появи Шопен или просто и не така случайно Бетовен. Анжела Тошева очевидно не е загрижена да представя едни и същи доказателства за своето пианистично изкуство. За нея дългото пътуване в музикалния свят, където има възможности за различни предизвикателства е по-същественото, то осигурява и ново търсене, живецът на дълголетието в изкуството. Когато това изкуство се прави от позицията на артист на свободна практика в нашата родна, напълно неподготвена за това, културна действителност в продължение на повече от две десетилетия е вече ако не личен героизъм, то показва притежание на повече качества на личността. А колкото до самоорганизираните концертни прояви, това най-вече са множество рецитали, където не играе роля зашеметяващият солист-пианист пред оркестъра, нито взаимната подкрепа на малкия камерен ансамбъл на сцената. На нея Анжела Тошева излиза сама в поредната си очаквана и старателно подготвена среща с клавирната музика, на която ние, нейната публика, ставаме свидетели.
Изпълнения на пианистката Анжела Тошева може да слушате на 15 юни от 19.30 часа по програма „Христо Ботев“
В предаването "Български изпълнители" ще ви срещнем с младата българска пианистка Рая Костова. Музикант с интересен житейски и професионален път, който започва от Варна от Националното училище по изкуствата "Добри Христов", където Рая е в класа по пиано на Боян Бъчваров и я отвежда през 2009 г. в Кралската академия по музика в Лондон, с пълна..
25-ото издание на летния фестивал на H.M.S.U. е на 19 и 20 юли 2025 г. в център VIDAS Art Arena в колодрума на Борисовата градина, София. Това е най-дълго провеждащият се музикален фестивал в България и най-старият с дръм и бас насоченост на Балканите. Hard Music and Sounds United (HMSU) е българско музикално движение, създадено през..
Държавна опера - Русе за първи път взема участие във фестивала “Опера на върховете“, който се провежда за десета година на Белоградчишките скали. Фестивалът започва на 1 август и ще продължи до 6 септември . Русенската опера ще представи седем спектакъла под открито небе. Първият, с който ще бъде отрит “Опера на върховете“, e мюзикълът “Зоро”. В..
This is me. This is US! е тазгодишният наслов на Международния фолклорен фестивал "Велико Търново", който се открива на 19 юли и се организира от Националната Секция за България на CIOFF – Международен съвет на организаторите на фестивали за фолклор и традиционни изкуства – официален партньор на ЮНЕСКО. БНР е медиен партньор на събитието, чийто..
Хоров проект под наслов "Ирландска благословия" събра публиката на официална премиера в Дом-паметника "Йордан Йовков“ в Добрич. Авторската хорова композиция Irish Blessing , по която младият композитор и диригент Мартин Кръстев работи интензивно през последните месеци, беше представена на годишната продукция на два хорови състава от град Добрич:..
Съвпаденията, случайностите и причините за неработещата съдебна система у нас коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" адв. Велислава..
Възможно ли е Deep Fakes да доведат до колапс в общественото доверие в истината? Как Deep Fakes могат да се превърнат в "game changer" за политическите..
Доц. д-р Владимир Златарски представя в "Артефир" документалното изследване на германския журналист Хералд Йенер, озаглавено "Вълче време. Германия и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg