Как може да се опише с малко думи пианистката Анжела Тошева?
Харизматична и действена, без непременно да натрапва себе си, изпълнена със завидна доза решителност и заедно с това мекота и дори извинителна стеснителност, когато излиза да се поклони на публиката преди да започне своето изпълнение, което издава от първите тактове още пределна концентрация и контрол на ума и преминава в следваща фаза на истинско потапяне и обследване на всеки звук, интервал, фраза като знак на духа на композитора. Тогава творбата не е изсвирена, а сътворена. И това намерение да проявяваш музикални светове не остава незабелязано от публиката. Тази публика я следва вярно три десетилетия и това най-малкото означава, че изпълнителят има своя физиономия в този така многолик е все по-населен музикантски свят. Да си проправяш път в него с нова музика, да правиш български премиери на съвременни чужди композитори и български творби да бъдат нещо естествено в програмата на концерта, това е вече избор и когато той е защитен, се получава един цялостен образ на една осъзната артистична личност.
И точно защото става въпрос за артистичност, която е извън клишетата, тук могат да се появят и неочаквани, различни посоки. След концерт с барокова музика или само с модерни произведения, могат да дойдат Шуберт и Лист, дори Рахманинов. След утвърждаването със Скарлати и Барток да се появи Шопен или просто и не така случайно Бетовен. Анжела Тошева очевидно не е загрижена да представя едни и същи доказателства за своето пианистично изкуство. За нея дългото пътуване в музикалния свят, където има възможности за различни предизвикателства е по-същественото, то осигурява и ново търсене, живецът на дълголетието в изкуството. Когато това изкуство се прави от позицията на артист на свободна практика в нашата родна, напълно неподготвена за това, културна действителност в продължение на повече от две десетилетия е вече ако не личен героизъм, то показва притежание на повече качества на личността. А колкото до самоорганизираните концертни прояви, това най-вече са множество рецитали, където не играе роля зашеметяващият солист-пианист пред оркестъра, нито взаимната подкрепа на малкия камерен ансамбъл на сцената. На нея Анжела Тошева излиза сама в поредната си очаквана и старателно подготвена среща с клавирната музика, на която ние, нейната публика, ставаме свидетели.
Изпълнения на пианистката Анжела Тошева може да слушате на 15 юни от 19.30 часа по програма „Христо Ботев“
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg