Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Трансформиращ преразказ и документален театър в театрален минисериал

Снимка: колаж Ангелина Грозева

Да намериш в лошото, хубавото, да откриеш предимството на онлайн медията, която завладя живото изкуство, наречено театър, да вземеш от екранната действителност онова, което няма да убие театралната сцена, а ще я възроди в нов облик. Това успява да направи оригиналната идея на доцент Възкресия Вихърова с решението ѝ да създаде театралният минисериал – „Когато аз бях ти“. Тук документалният сюжет не е единственият новаторски подход, на който често залагат в своите режисьорски решения доцент Възкресия Вихърова и актьорският състав на платформата „Артисти за НЕнасилие“. 

Продукцията се представя на сцената на Университетски театър на Нов български университет за първи път, а този уикенд имаше и своя онлайн премиера. Отделните части на продукцията, която представя онлайн сюжети, са озаглавени "Ревността", "Случайността", "Бащата" и "Майката" и разглеждат криминални казуси по действителни случаи. Формата предразполага режисьорското око да използва и елемента на трансформиращия преразказ, или по друг начин казано, как ще изглежда една случка, разказана през очите не на потърпевшите, а на провокаторите:

„Тази идея се появи по време на локдауните, усетихме, че работейки онлайн, репетирайки, всеки може да създаде своя капсула и така ги нарекохме капсули. Трансформиращ преразказ работя вече 4-5 години като похват, представяла съм много уъркшопи по тази тема. Това е да разкажа случката от името на героя, който дори не участва, или има съвсем малка роля, така внимаваме за това, което ще остане незабелязано, не акцентирано. 

Например при „Капсулата на Ася“ излезе може би най-същественият монолог, на кучето от името на кучето, което може би е нападнало детето, има съпреживяване към акта. В другия е от името на куршума, който е прострелял детето, как се чувства той. Сълзите изчезват, когато говориш тези неща, сълзите се появяват и те пречат за друго преживяване, освен съпреживяване към акта. Когато се отпусне такъв приказен герой, тогава въображението започва да работи много силно. Всяка капсула слага на масата криминален разказ. 

Принципите за капсулите са едни и същи, но вътре актьорите са много свободни да достигнат до своя максимум. Много хора се съпротивляват, казват защо ще ме замества живото изпълнение с поредица от картинки, аз съм от другата страна, точно това заместване с поредица от картинки започна да ни кара да правим нов много интересен колаж, да използваме като средство компютъра с неговите възможности и софтуери, актьорът набавя много нови средства да работи.“

Тази събота и неделя в YouTube канала на Платформата НЕ бяха излъчени първите две серии, другите две предстои да бъдат показани до края на годината. Повече за същността, идеята и сюжета на театралния миНисериал и как се ражда той като жанр, чуйте в разговора на Ангелина Грозева с режисьора на "Когато аз бях ти" – доцент Възкресия Вихърова.

Снимки – колаж Ангелина Грозева и ФБ група на Платформата НЕ


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Вим Вендерс – погледът, който стига до всеки

"Времето на редактора" в петък, на 8 август, е посветено на 80-ата годишнина от рождението на германския режисьор Вим Вендерс. Вим Вендерс е един от големите магьосници в световното кино, създал мост между европейския авторски почерк и света. Независимо дали снима игрални или документални филми, видеоклипове на U2 или на Уили Нелсън, Вим Вендерс..

публикувано на 08.08.25 в 11:32

Белене – последният ни шанс да помним

В рубриката "Разговорът" във "Нашият ден" зам.-директорът на фондация "Софийска платформа" Борислав Димитров говори за инициативите "Визия за Белене" и лятното училище "Защо ни е да помним" 2025 г. Фондацията от години работи за укрепване на демократичната култура в България чрез гражданско образование, исторически диалог и застъпнически..

обновено на 08.08.25 в 11:11

Созопол посреща най-добрите в кукления и площадния театър

До 10 август в Созопол продължава Международният фестивал за куклен и площаден театър "Арлекино и Марионета". Фестивалът представя българските и европейските достижения в областта на професионалното куклено изкуство и площадния театър, а какво предстои днес и утре, ще разберем от редактора Ангелина Грозева. Слушайте!

публикувано на 08.08.25 в 09:56

Виртуозни български музиканти се събират за "Една нощ в двореца"

Спектакълът  "Една нощ в двореца "ще се състои на 8 август в Балчик.  Дворецът в Балчик ще се превърне в естествен декор на завладяващата история на неговата основателка – кралица Мария Единбургска, в чест на 150-годишнината от рождението ѝ. Морската сцена ще оживее с авторски композиции и класически произведения на плеяда виртуозни български..

публикувано на 07.08.25 в 10:51
Гергана Панчева

Програма "Преводи" на НФК вече е отворена за кандидатстване

Какви са предизвикателствата пред чуждите издателства и българските автори, за да може българската литература да се популяризира в чужбина – разговор в "Нашият ден" с Гергана Панчева от Литературна агенция "София”. Повод за срещата в ефир е програма "Преводи" на НФК, която вече е отворена за кандидатстване. Литературна агенция "София"..

публикувано на 07.08.25 в 10:21