Тази година се честват 100 години от рождението на гениалния полски фантаст, хуманист, сатирик, философ и експериментатор Станислав Лем. Произведенията на Лем засягат различни философски теми: размишления върху технологиите, естеството на интелекта, пречките в общуването и взаимното разбиране, безнадеждността в ограниченията на човешката природа и мястото на човечеството във Вселената. Годишнината се отбелязва с различни събития по света през цялата година.
На 20 октомври бе представен в литературен клуб „Перото“ новият превод на знаменития роман „Соларис“, както и книгата с разговори „Свят на ръба“. Като част от събитията, посветени на полския фантаст Лем, ще бъде показана на голям екран и лентата на ненадминатия режисьор Андрей Тарковски „Соларис“. Фантастът Станислав Лем, като новатор в жанра и неговата многопластовост в романа „Соларис“, са причината Лем да вълнува толкова читатели, твърди Жоро Пенчев, технически редактор на списание за фантастика – „Shadowdance“.
„Лем иска да покаже на хората, че те не са толкова велики, колкото сами смятат. В неговите романи се изследват границите на човешките възможности, независимо дали насочено навън – към технологиите и развитието, или навътре – ментално и емоционално. Всички чувстваме в човечеството днес едно противопоставяне на наши и на ваши, което в крайна сметка не можем да разберем. Това прави „Соларис“ толкова значим и в наши дни. В романа му „Кибериада“ героите са роботи. Но има няколко теми, той много обича да влиза в нечовешките съзнания, за да демонстрира докъде може да стигне човека и да отправи предупреждение към читателя, много е важно човек да разбира първо себе си, преди да се опитва да разбере другото около себе си. Успял е да предвиди много от съвременните технологии – виртуалната реалност, нанотехнологиите, дори интернет. Той навлиза в научната фантастика, за да успява да каже неща за човешкото съзнание през технология и фантастика, но стига до извода: „Технологията е хубаво нещо, но трябва сме съзнателни какво се опитваме да постигнем с нея.“
Полският журналист Янош Ковалчик казва, че „за Лем научната фантастика е една от неговите маски. Така ли поставя началото на новия жанр и своя стил той чрез тази маска.“ В „Соларис“ Лем използва именно научната фантастика, за да изследва човека, но сякаш най-важният въпрос в този класически роман е можем ли истински да опознаем Вселената, без преди това да сме наясно със скритото вътре в самите нас? Годините на немска и съветска окупация, стръмният път към литературата, човешката глупост, религията и науката, злото в историята, погрешните пътища на културата. Всички тези събития и преживявания за Лем сякаш се отразяват в писането му, много е важно как успява да открехне с книгата си „Кибериада“ към технологиите и бъдещето и дори развитието на технологиите.
Адаптацията на Тарковски по „Соларис“ от самият Лем в началото не е оценена добре, той смята, че не се обръща към себе си самият герой във филма, каквото е и ролята на неговия персонаж в романа. Редица събития са посветени на Станислав Лем. В момента се подготвя и постановка на ДНК пространство за съвременен танц и пърформанс. „Плаваме по течението на голяма река към непознат океан и се намираме едва в началото на пътешествието“, казва авторът на научнофантастичните шедьоври „Соларис“ и „Звездни дневници“.
"Станислав Лем умира на 27 март 2006 г. на 84-годишна възраст. Злото не е изчезнало оттогава насам, но неговите произведения все така се четат като откровение за това, което не може да бъде постигнато с обикновения, делничен разум.
Като млад мечтаел да стане лекар. Като баща си. Съветската окупация на Източна Полша почти го лишила от тази мечта, но с малко връзки от баща си успял да започне да учи медицина в университета в родния Лвов. Явно обаче съдбата била решила друго, защото обучението му било прекъснато – този път от нацистката инвазия в Съветския съюз. Заради еврейските си корени, Лем е принуден да напусне. Веднага след войната му се отдала възможност да завърши образованието си в Краков, където се преместило семейството. Умишлено обаче той отлагал последния си изпит, за да може да избегне военна служба. Като семестриално завършил, бил задължен да работи всеки месец в родилно отделение. Това, което финално го отказва от медицината, бил видът на кръв. Пък и вече бил започнал с писането."
Повече за фантаста Станислав Лем и събитията, посветени на годишнината му, чуйте в звуковия файл от Жоро Пенчев, технически редактор на списание за фантастика – „Shadowdance“.
Новият артсезон на "Орловска" 10 в Габрово започна с изложбата на иранската художничка Лалех Барзегар "Повторение на формата". Картините ѝ са изследване на минималистични форми и повтарящи се техники. Ето какво споделя тя: "Експериментирах, като намалих детайлите и цветовете, за да видя дали пространството и емоцията могат да бъдат предадени чрез..
Драматичният театър в Търговище гостува на софийската публика с най-новия си спектакъл "Страст под брястовете" от Юджийн О’Нийл. Постановката по пиесата на големия американски драматург, позната на българската публика и под заглавието "Любов под брястовете", е на Денислав Янев. Според неговия режисьорски прочит "Страст под брястовете" не е просто..
"Музей в ефира" се завърна в програма "Христо Ботев" на 23 септември с предаване, посветено на важните събития в художествения ни живот през изминалите летни месеци. А някои от тези събития бяха свързани с Националната галерия. Това някак се подразбира – или би трябвало да се подразбира, когато става дума за такава институция. Тя е музей с постоянна..
"С криле обърнати към Рая" е дебютната изложба на Георги П. Павлов, която може да се види в пространството на галерия "+359". Тя полемизира факта, че революционният, утопичният и бунтарският заряд на младежките субкултури от миналия век е загубен. "Тези субкултури все пак са успявали да влияят на обществото и да променят някакви неща, а днес..
Фотографии и архитектурни планове на незаконни постройки по покривите на високите сгради в Хонконг показват в проекта "Портрети отвисоко" Руфина Ву и Щефан Канъм. Експозицията е в столичната галерия "Синтезис". Архитектурните планове са начертани от Руфина Ву, която е архитект, родена е в Хонконг и често превръща в изкуство собствените си наблюдения..
Основен гост и изразител на мнения по темата бе проф. Марин Георгиев – председател на Българското урологично дружество. Човешкият организъм често алармира..
Заради припомнянето, че дори най-абсурдните начинания могат да ни доведат до прости истини и осъзнаване на наивността, " Триумф " на Петър Вълчанов..
Поредицата "Концерти с история" отбелязва Международния ден на музиката 1 октомври с романтична програма под наслов "Сърцето на Брамс" в къщата-музей..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg