Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„TANGOMACHINE“ – един човешки живот, разказан в танго за двама

Снимка: sfumato.info/tangomachine

„TANGOMACHINE“ е първият танцов танго-спектакъл у нас, който изследва в дълбочина естетиката на аржентинското танго. С него авторът, хореограф и изпълнител в спектакъла Ивайло Александров и партньорката му в танца Габриела Панчева изразяват величието на танца. За тях той не е просто национална култура на Аржентина или социален танц, който се танцува по т.нар. "милонги", а една истинска естетическа революция.

„Танго отдавна вече се е превърнал в алтернатива на всяко едно сценично действие. Той вече има своята екранна история, своята грандиозна композиторска и музикална история, своята хореографска и техническа история. Вече говорим за школи в аржентинското танго, които обуславят развитието му и бъдещата му значимост“, обясни в ефира на „Какво се случва“ Ивайло Александров.


Целта на „TANGOMACHINE“ е да обедини елегантността на класическото танго, наричано още Tango Milonguero, с екстравагантността на Tango Nuevo – тангото на младите, което е крайно непознато в България, за да покаже безграничността на танца. Спектакълът излиза от рамките на познатото, за да навлезе в дебрите на неизвестното и така да разчупи формата, представите и усещанията за тангото, дори с начина, по който се изпълнява.

„TANGOMACHINE“ е изграден на базата на съновидението и реалността. Той прелива от дигиталната форма към живото действие. Танцьорите се срещат с публиката едва на финала, когато екранът се вдигне и се осъществи първото пряко съприкосновение с духа на салона, в който танцуват.

„Постарали сме се да предадем в детайли танца във всяко едно отношение“, споделя Габриела Панчева. Тя твърди, че именно в дигиталната визия може да се изследва сложността на танца и да се наблюдават движенията на тялото.

Танцът е симбиоза между двама, а тангото е „сложен учебник за човешко живеене“. И макар да е една безкрайна импровизация, неговото основно правило се крие в безконтролната вяра в другия. Дамата до последно не знае какво се случва и разчита да бъде водена от своя партньор. Той ѝ задава знаци чрез движения по гърба, чрез раменете си и цялата структура на танца, а тя го следва. Накрая се стига до върховния естетически продукт – едно тяло се движи с четири крака и си подарява красотата от живота.

Ивайло Александров е на мнение, че именно това превръща и „TANGOMACHINE“ в уникален спектакъл:

„Той се занимава с проблема за взаимоотношенията между мъжа и жената. Всъщност разказва един човешки живот в буквалния и преносен смисъл на думата. С всичките перипетии и конфликти, с всичките очарования и с цялата тази доза привличане и отблъскване.“

Всеки от танците в спектакъла отразява даден житейски период в една връзка. Според публиката го прави дори по-добре от която и да било словесна конструкция.

Чрез танца Ивайло Александров и Габриела Панчева предават усещанията и емоцията си на зрителите, а те от своя страна ги разчитат и се припознават в тях. Това се случва един път в месеца на сцената на Театрална работилница „Сфумато“. Следващата дата е 18 ноември.

Повече за спектакъла и за магията на аржентинското танго можете да чуете в звуковия файл.


Снимки, видео – Театрална работилница "Сфумато", YouTube



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Преоткриваме бусинската керамика с новия проект "Традиции"

Артработилници, съпътствани от заключителна изложба, ще има в градовете Бургас, Ихтиман и София. В Бургас те ще се проведат на 15, 16, 22 и 23 март 2025 г. от 11 ч. с изложба на 1 април в Регионалната библиотека "Пейо Яворов". В Ихтиман ще бъдат на 8, 15, 22 и 23 юни с изложба на 15 август в Народно читалище "Слънце – 1879".  В София керамичните..

публикувано на 12.03.25 в 17:49

"Мръсно" – изложба на фотографката Боряна Пандова

В галерия "Синтезис" се откри изложбата "Мръсно" на Боряна Пандова, с куратор Надежда Павлова. Изложбата ще може да бъде видяна до 6 май. Това е последният проект от цикъла "Обекти на невниманието", цикъл над който авторката работи повече от двадесет години.  В "Мръсно" Боряна картографира случайно образуваните композиции от обекти, търкалящи се по..

публикувано на 12.03.25 в 17:47
Репетиция на маса

Стоян Радев поставя пиесата "Берлин, Берлин" в Пловдив

В Драматичен театър в Пловдив започнаха репетициите на комедията "Берлин, Берлин" от Жералд Сиблерас и Патрик Одекоор. Режисьор на спектакъла е Стоян Радев. Пиесата е преведена от Снежина Русинова-Здравкова, сценографията е на Никола Тороманов, а музиката на Милен Кокошаров. Пиесата "Берлин, Берлин"  засяга един период от края на комунистическия..

публикувано на 12.03.25 в 17:31
Наталия Матолинец

Украинската писателка Наталия Матолинец на гости у нас

Наталия Матолинец е за втори път в България за участие в творческа резиденция по покана на Къщата за литература и превод. Тя е от Лвов. Авторка е на осем романа за деца и юноши, книгите ѝ са предимно във фентъзи жанра, а в историите си включва митове, магия и културно наследство от Централна и Източна Европа.  От Наталия Матолинец научаваме, че..

публикувано на 12.03.25 в 16:39

Кратко и ясно

В редакция "Хумор и сатира" се стремим да сме кратки и ясни и понякога това ни се удава. Такъв е случаят с поредното издание на рубриката "Кратко и ясно" в "Голямата къща на смешните хора", където не съвсем кратко, но много ясно обясняваме иновативната историческа метода за осмисляне на електронните часовници.  Внимание! Тази метода не работи с..

публикувано на 12.03.25 в 16:00