Кога, как и при какви условия ще се завърнат големите ученици в класната стая? Има ли противоречия в информацията от МОН и защо близо месец се задава един и същи въпрос в обществото?
Темата коментира в “Нашият ден“ Мария Гайдарова, зам.-министър на образованието и науката:
“Ако се осигурят тестове за изследването на всички ученици два пъти седмично, имаме логистичния подход и организация за 24 часа да реагираме, а училищата да се организират за два-три дни. Ние сме готови, очакваме тестовете да бъдат избрани и доставени, за да имаме гарантирана безопасна среда.
МОН гради последователна политика в последния месец и половина за връщане на учениците в училищата. Започнахме първо с тестване на учениците от 1-ви до 4-ти клас.
В момента имаме почти 9000 паралелки в общините със заболеваемост над 250 на 100 хил., които учат присъствено. Това са малко над 73% от всички паралелки в начален етап в страната, стъпката е изключително успешна.
Все повече родители са убедени, че изследването с щадящи тестове е единственият възможен вариант към момента при високо ниво на заболеваемост."
Големите ученици
"Погледът вече е към по-големите ученици в клас. Най-добре би било заболеваемостта в съответната община да спадне под 250 на 100 хил. Тогава всички ще се върнат в клас без тестове.
Работим с Министерството на здравеопазването, като следваме заповедта на министъра на здравеопазването, където са разписани параметрите. В интервала между 250 и 500 на 100 хил. население за 14-дневна заболеваемост, въвеждаме ротация. В предишните насоки, които бяха одобрени, сме разписали точно процедурите. За да имаме абсолютно присъствено обучение и учениците да не попадат под ротация, включваме и този интервал."
Насоки за обучение в извънредна обстановка
"Същевременно изработихме насоките за обучение, които вече са актуализирани, за обучение и действие в условията на извънредна епидемична обстановка в училищата, което ще позволи да се върнат в клас след тестване всички ученици. Те са вече за съгласуване в Министерството на здравеопазването.
Предлагаме също различни варианти, както и да е възможен присъствен образователен процес без тестване в някои случаи."
Вариант за ротация
"Обръщам се към този вариант на заболеваемост между 250 и 500 на 100 хил. население, когато няма достатъчно тестове и обучението ще се осъществява за 50% от паралелките в училището по график за ротация, който следва да бъде утвърден от министъра на образованието и науката.
Предлагаме и нещо ново, ако има най-малко 50% от учениците в паралелка, които разполагат с валиден документ за преболедуване, наличие на антитела, за отрицателен резултат или ваксинация, да е възможно присъствено обучение само за тези ученици.
Също, ако не са осигурени достатъчно количество бързи антигенни тестове за всички ученици, предлагаме да се извършва приоритетно връщането на учениците. Първо, това са тези от началния етап – от 1-ви до 4-ти клас.
След това в прогимназиалния етап – от 5-и до 7-и, и 12-и клас, а после останалите ученици – от 8-и до 11-и клас."
Стигат ли тестовете за малките ученици
"МОН е получило от Министерството на здравеопазването общо 851 хил. теста. Изразходените до момента са малко над 300 хил. До края на следващата седмица имаме тестове, очакват се още доставки, които ще бъдат разпределени в училищата. Има осигурено финансиране, така че до Коледа да няма проблеми в това отношение."
Чуйте Мария Гайдарова в звуковия файл.
На 25 февруари София ще бъде домакин на 11-ото издание на международния форум за иновации Innovation Explorer . Тазгодишното мото на събитието – " Екстремен свят" – отразява динамиката и предизвикателствата на съвремието ни, коментира основателката на форума Леона Асланова в ефира на предаването "Време за наука". Форумът ще постави фокус..
Всеки от нас, поне веднъж в живота си, се е питал: "Защо нямам тези способности?" – било то физическа издръжливост, интелектуална острота, изключителен талант или необикновена красота. Въображението ни неизменно ни тласка към размисъл за границите на човешките възможности и начините за тяхното преодоляване. Но докъде може да ни отведе това желание..
В рубриката "Времето на редактора" обръщаме внимание на една дългогодишна традиция, свързана с почитта към Васил Левски в град Карлово. Учениците от Средно училище "Васил Левски" продължават да пазят спомена за Апостола на свободата чрез ежегодни театрални постановки, които се радват на голям интерес от страна на жителите на града. Днес, в..
Колко опасни са вейповете? Ново проучване наскоро даде малко повече яснота за рисковете от употребата на вейпове. Вейповете станаха алтернатива на наргилето. Рекламите им са навсякъде в социалните мрежи. Инфлуенсъри и модели организират игри и ги подаряват. Те имат този "куул фактор". Рекламната кампания на една от марките е "Новото..
В рубриката "Разговорът" диригентът Йордан Камджалов и ръководителят на Първото частно училище и детска градина "Д-р Мария Монтесори" – Мая Василева, споделят своите възгледи за силата на музиката, образованието и духовността в изграждането на достойно общество. Музиката като мост към безсмъртието На 152-рата годишнина от гибелта на..
В поредното съботно издание "За здравето" използвахме много военни термини, но говорихме по важни теми, може би най-болезнените за родната здравна система..
Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до..
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg