Ако целта на изучаването на „Гражданско образование“ в средното училище е да подготвя активни граждани на демократично общество, то не би имало ефект без да е подкрепено от демократични методи и среда на общуване в самото училище. „Класическият“ авторитарен модел на преподаване и организация на процесите в образованието на практика противоречи на тази цел.
Защото демокрация не може да се изучава по недемократичен начин. Знанията за правата и отговорностите на гражданите, институциите, обществените организации и т.н. са само част от предпоставките за формиране на гражданско поведение. Особено важно е децата да придобият осъзнати нагласи и да усвоят уменията за активно участие в обществените дела. В това най-общо се заключава идеята за придобиване на компетентности. Възпитаването на компетентни граждани не може да е цел и задача единствено на учебния предмет „Гражданско образование“, който се изучава по един учебен час седмично в 11 и 12 клас.
Самото отношение на учителите, независимо какво преподават, начините да включват учениците в дейности, да изслушват мненията им и да насърчават инициативата вече е реален „урок“ по демократично гражданство. Затова от основно значение е и атмосферата и стилът на ръководство в конкретното училище. Ако още разширим кръга на отговорните за формиране на младите граждани в рамките на средното образование и с висшите органи на управлението му, би било добре те да са последователни в посланията и действията си, за да не останат формулираните цели само като добри пожелания.
В рубриката „Всичко за образованието“ по темата разговаряме с Евелина Варджийска, гл.ас. във Философския факултет на Софийския университет.
Представете си място, където можете да рисувате със светлина, да стъпите в безкрайността или да станете част от екипажа на космически кораб. Това може да се случи в Бургас в новооткрития Музей на невъзможното. Илиян Димитров и Ивайло Ценкински са автори на идеята и реализацията на този интересен и модерен музей! Тяхно дело са и е са интересните..
Старата каменна сграда на Музея на анадолските цивилизации в Анкара събира една от най-богатите колекции с древни находки в света. Това е бивш покрит базар, където са се продавали фини тъкани, ориенталски килими и специфичните кози кожи, с които градът бил прочут навред. Покритият базар имал дебели дървени порти, а във вътрешността му били разположени..
Преди десетина дни Иван Костов, един от най-важните политици на прехода в България, дари своя архив на Държавна агенция "Архиви". Безспорно значим жест, който ще осигури на бъдещите изследователи обосновано да проучват и детайлно да възстановяват движението на страната ни към демокрация и пазарно стопанство. Иван Костов призова и други политици..
На 22 октомври 2024 г. България беше домакин на Международния форум "Бъдеще 2.0: инвестиции в грамотността за демокрация, устойчиво развитие и човешки капитал". Целта на събитието бе да очертае връзката между намаляващите нива в уменията за извличане на информация при четене, които водят до редица обществени проблеми. Водещи експерти в сферата на..
Проявата се провежда всяка година в различни държави, в категория 9-12-годишни – за втори път. Домакини бяха две български училища – ЧСУ "Български школо" и 191 ОУ "Отец Паисий" в с. Железница. За седмица близо 60 деца от 9 държави в различни континенти гостуваха в български семейства и се включиха в разнообразни дейности. Обединяващата тема тази..
Старата каменна сграда на Музея на анадолските цивилизации в Анкара събира една от най-богатите колекции с древни находки в света. Това е бивш покрит..
Тъмната страна на "чудовището" "Телеграм" – тайни групи за детска порнография, продажба на наркотици и други незаконни дейности – коментират в..
Националната художествена галерия представя гостуващата изложба "Диалог между линия и нишка" – съвместен проект с Китайската художествена академия,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg