Живопис и скулптура – две изложби, обединени под общото заглавие „Светове”, представя столичната галерия "Контраст". До 26 март ценителите на изкуството могат да се докоснат до различните естетически светове и чувствителност на двама от най-значимите съвременни пловдивски творци – живописеца Васил Стоев и скулптора Веселин Ламбрев.
За живописните мистификации на заобикалящия ни свят в платната на Васил Стоев и за философските интерпретации на връзката между природа и цивилизация в пластиките на Веселин Ламбрев, както и за идеята да бъдат представени едновременно двама толкова различни като светоусещане, извървян житейски път и художествена реализация творци, Красимира Шопова разговаря с Аксиния Джурова – куратор на двете експозиции в „Светове”.
Галерия „Контраст“ представя двама пловдивчани – майстора на „живописното мистифициране“ Васил Стоев и скулптора Веселин Ламбрев. Различни като чувствителност, извървян житейски път, творческа реализация и най-вече собствен свят, рискът да се покажат заедно не е случаен. Трансхуманизмът с неговата бездуховност, неподозираният доскоро релативизъм, скептицизъм и нихилизъм са изключително предизвикателство към всички, особено към хората на изкуството и по-точно тези, които продължават да се вълнуват от загубата на традиционните ценности. Има опасност дори тези, които говорят за духовност, да се превърнат в новите дисиденти. За двамата пловдивчани творческият акт все още е възприеман като генератор на духовни послания.
Васил Стоев, оформил се под влиянието на пловдивската бохема, успя бързо да изгради своя неповторим, рафиниран стил, характерен с приказно-метафоричните си сюжети, далеч от обективната реалност, пренасящ ни от драматичното ни време в един изпълнен с цвят и надежда свят. И това се усеща, освен в деликатните като настроение пейзажи, но и в двата основни цикъла, показани в изложбата „Сънят на Франсиско Гоя“ и „Коридори на съдбата“. Неговият терен за творческа свобода е този на богатата му фантазия, природна интелигентност и фина чувствителност. Символико-образната интерпретация на цвета в картините му е постигната чрез редуване на матово приглушени повърхности, създаващи усещане за пустота, на фона на които моделира фигуративни акценти с очертаването на контурите и загатната на места сянка. Така Васил Стоев още веднъж ни се представя като майстор на контраста между живописната мазга и монохромните повърхности на фона, похват отдавна оценен извън пределите на страната ни и в последните десетилетия, и у нас.
Пластиките на Веселин Ламбрев покриват широк хронологичен диапазон – от 90-те години на ХХ век насам. Тази своеобразна ретроспекция дава възможност да се проследи пътя, който изминава скулпторът от Художествената академия и неговия учител, един от най-добрите български скулптори Димитър Бойков-Хесапа, през ателието на Вежди Рашидов до изработването на свой собствен стил. Така Веселин Ламбрев ни предлага пластики, осъществени в различни стилистични похвати и решения – от бягството от натурата, разчленяването на формата и нейната деформация до затварянето ѝ в собствения обем. Тематичният диапазон варира от християнския цикъл („Храм I и II“, „Божията частица“, „Ореол“) до екстаза на „Нестинарка“ и „Метаморфози“ на времето. На места скулпторът използва съзнателно и пародийния похват, без да излиза от фигуративността.
И двете изложби в Галерия „Контраст“ на двама творци с различни светове са в посока на съхранението на изконната роля на изкуството да възвисява, нещо толкова нужно на всички ни днес.
Аксиния Джурова
Снимки – Галерия „Контраст“
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..
Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм. Пабст остава спорна фигура и до днес..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg