Когато стане дума за Националния филмов център през последните десетилетия, винаги става въпрос за разделителни линии. Дали новият директор на центъра Петър Тодоров ще успее да преодолее тези разделения? От една страна, мисията на НФЦ е да разпредели едни средства за филмопроизводство, разпространение фестивали и показ на филми. От друга страна, става въпрос за нещо, което се нарича българска филмова индустрия и българска кинокултура.
Ето как коментира Петър Тодоров в "Артефир":
"Времената, в които живеем, са смутни както за кинообщността, така и за световната общност. Но смятам, че мисията на всяка филмова индустрия по света, а и за нашата българска, е да заличава съществуващите граници – географски, възрастови, полови, расови, поколенчески или гилдийни. Затова съм на този пост – да се опитам да залича тези граници, всички да бъдат обединени в една обща цел – да правим стойностно български кино."
Мисия и цел на НФЦ
"Мисията на киното, като цяло, е да формира култура, да възпитава публика, да образова публика. Нещата са трудни. Имахме голяма среща с представители на различни асоциации, съюзи. Всички в кинообщността имат мнение за това как агенцията, определена със закон да подпомага българската филмова индустрия, може да заработи по-добре, какви промени са наложителни – в закона и в правилника към него – за да работи по-ефективно. Много често тези мнения са абсолютно противоположни.
Моята първа цел, като директор, е да започна с тези мнения, за които общността е на едно мнение. Първите ми действия са свързани с Устройствения правилник на агенцията, който не е променян от 2018 г. И приетите през миналата година нови схеми на финансиране и чувствително увеличен годишен бюджет доведоха до остър недостиг на административен капацитет в агенцията. А това доведе до нейния административен колапс през 2021 г. Съществуващите щатове на служителите и техните възнаграждения категорично не отговарят на обема работа, която служителите е необходимо да администрират. Предприех няколко мерки – внасяне на нов проект за щатното разписание на служителите и повишаване на тяхното възнаграждение, за да бъде то адекватно и на административната работа. Предвидил съм и привличане на нови служители, които да отговарят за новите схеми."
Новият директор на НФЦ определя като важни всички видове и жанрове кино: "Смятам, че документалното и анимационното кино в България не получават необходимата помощ, за да стигнат до зрителите. Нямаме конкретно специално място за документално кино, където целенасочено да се води публика, защото тези филми са важни за формирането на богата кинокултура. Самата агенция може да инициира такъв разговор и за физическо място, и за дигитална платформа. Надявам се на по-следващ етап да стартираме тези процеси."
В очакване на финалното разпределение на бюджета Петър Тодоров е категоричен, че агенцията може да бъде много по-предвидим и силен партньор на самите автори, да ги подкрепя в техните усилия за участие в български и международни кинофестивали и да върви с тях по пътя, който е доста дълъг."
Чуйте подробности от звуковия файл.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg