Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Екзотичният друг и новото българско кино през погледа на Андроника Мартонова

„Кой?“ – откакто свят светува, този въпрос съществува. А това е много преди да започнем да търсим виновника с плакати, хаштагове и желание за справедливост. Може би въпросът поема в търсене на отговор първо от формата „Кой съм аз?“, след което се развива в неимоверни посоки, но не по-малко интересен е вариантът „Кой е другият?“. Той извън нас ли е, част от нас ли е, същият като нас ли е?

Екзотичният друг потърсихме в „Какво се случва“ с доц. Андроника Мартонова.

И понеже който търси – намира, намерихме го там, където истината най-силно говори – в изкуството. Изкуството, което уж фикция създава, паралелна реалност, художествена интерпретация на действителността и с въображение по-голямо от света работи, а е най-яркото отражение на всяко едно общество, в което и „Аз“-ът, и Другият живеят, а не просто съществуват. С всичките условности, предразсъдъци, скрупули, страхове и драми. И за да ни е и лесно, и трудно, сложихме рамка на изкуството, облечена в числото седем.

Екзотичният друг в седмото изкуство – киното. Кой е той? Като свой ли го виждаме, като чужд ли? Къде са границите на идентичността и има ли такива изобщо?

Според доц. Мартонова, кинокритик, изследовател и университетски преподавател в полето на азиатското кино, чийто последен труд изследва именно „Екзотичният друг и новото българско кино“, Своят свършва там, където поставяме „Аз“ граници. След това започва Чуждият.

„Колкото повече се ограничаваме, толкова повече не можем да видим чуждия, но и себе си. Тази дихотомия е много важна, тя трябва да съществува като симбиоза в едно единство“, казва доц. Мартонова и допълва, че „в Чуждия можем да се се огледаме като в огледало, да разберем и положителни, и неприятни неща за нас самите, а можем и този Чужд да го припознаем и като Свой или ние в една чужда среда да се чувстваме много Свои“.

Често дори само поставянето на етикети ни дърпа в една или в друга посока. Неслучайно в кинознанието в последните години се дискутира върху това дали един филм трябва да има национална идентичност.

В изследването си Андроника Мартонова се насочва точно към културологичните полета на идентичността, различието и дискурса „Свой – Чужд“. Търси екзотичния друг някъде между миграцията и уседналостта. В естестическите повлиявания на азиатското кино върху българските режисьори, където филми като „Ага“ и „Снимка с Юки“ говорят много силно за връзките между киното на Азия и посттоталитарното българско кино. Връзки, които е добре да познаваме.

Екзотичният друг има много лица и това можем да го провидим в немалко родни филми. Българинът също би могъл да бъде екзотичният друг в което и да било кино.

Необходимият образ обаче е преди всичко онзи, който има какво да каже на зрителите, смята доц. Мартонова.

В „Какво се случва“ тя разказа повече за:

· обектите на изследване в книгата си „Екзотичният друг и новото българско кино“;
· влиянието на азиатското кино в западния свят и достъпа му до зрителите у нас;
· разпространението на българското кино в световен план;
· стрийминг платформите, които все повече доближават киното до зрителите;
· анимацията, към която трябва да насочим вниманието си.

Чуйте подробностите в звуковия файл.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кампанията на БНР за награда "Тийн Тайм" още е отворена за кандидатстване

БНР организира първите национални награди "Тийн Тайм", насочени към българските тийнейджъри – ученици от V до XII клас на възраст от 12 до 19 години включително.  Наградите са инициатива на предаването "Тийн тайм" на програма "Христо Ботев" и се реализират с подкрепата на Регионалния Център София-ЮНЕСКО за опазване на нематериалното културно..

публикувано на 26.09.25 в 10:15

Майстори ножари и ковачи представят уменията си в Плевен

Ковашкият събор "Огън и искри Плевен" 2025 започва днес в град Плевен. Майстори ножари и ковачи от цялата страна ще представят уменията си до 28 септември в двора на Историческия музей в града. Повече за събитието разказва Кирил Митрашков, майстор ножар и ковач и председател на Гилдията на българските ножари и ковачи. Чуйте в звуковия файл: 

публикувано на 26.09.25 в 09:43

Панаир на езиците пред Народния театър

По случай Европейския ден на езиците Институтът за български език към БАН участва в Панаир на езиците – на 27 септември от 10:30 ч. до 14 ч. в Градската градина пред Народния театър "Иван Вазов". Панаирът се организира от Главна дирекция "Писмени преводи" на Европейската комисия в партньорство с Института за български език "Проф. Любомир..

публикувано на 26.09.25 в 09:39

Визуален експеримент на Ганчо Ганчев-Gana в Габрово

Изложбата BETWEEN THE HAZE се разполага в пространството "Орловска 10" в Габрово от 26 септември до 29 октомври. Откриването и запознаването с автора ѝ Ганчо Ганчев - Gana започва от 18:30 ч. Ганчо Ганчев - Gana е роден през 1990 година. Завършва Факултета по Изобразителни изкуства във Велико Търново, специалност "Живопис". Развива се в..

публикувано на 26.09.25 в 09:31

Пътуващата изложба "Наследството на занаятчията" гостува в Кюстендил

Пътуващата изложба "Наследството на занаятчията. 15 истории от музей "Етър" на Регионалния етнографски музей на открито в Габрово, ще бъде представена в Пирговата кула в Кюстендил. Откриването е днес от 16 ч. Изложбата ще гостува в града до края на октомври.  Редакторът Ани Маринова разговаря с Росица Бинева, куратор на пътуващата изложба и главен..

публикувано на 26.09.25 в 09:20