„Кой?“ – откакто свят светува, този въпрос съществува. А това е много преди да започнем да търсим виновника с плакати, хаштагове и желание за справедливост. Може би въпросът поема в търсене на отговор първо от формата „Кой съм аз?“, след което се развива в неимоверни посоки, но не по-малко интересен е вариантът „Кой е другият?“. Той извън нас ли е, част от нас ли е, същият като нас ли е?
Екзотичният друг потърсихме в „Какво се случва“ с доц. Андроника Мартонова.
И понеже който търси – намира, намерихме го там, където истината най-силно говори – в изкуството. Изкуството, което уж фикция създава, паралелна реалност, художествена интерпретация на действителността и с въображение по-голямо от света работи, а е най-яркото отражение на всяко едно общество, в което и „Аз“-ът, и Другият живеят, а не просто съществуват. С всичките условности, предразсъдъци, скрупули, страхове и драми. И за да ни е и лесно, и трудно, сложихме рамка на изкуството, облечена в числото седем.
Екзотичният друг в седмото изкуство – киното. Кой е той? Като свой ли го виждаме, като чужд ли? Къде са границите на идентичността и има ли такива изобщо?
Според доц. Мартонова, кинокритик, изследовател и университетски преподавател в полето на азиатското кино, чийто последен труд изследва именно „Екзотичният друг и новото българско кино“, Своят свършва там, където поставяме „Аз“ граници. След това започва Чуждият.
„Колкото повече се ограничаваме, толкова повече не можем да видим чуждия, но и себе си. Тази дихотомия е много важна, тя трябва да съществува като симбиоза в едно единство“, казва доц. Мартонова и допълва, че „в Чуждия можем да се се огледаме като в огледало, да разберем и положителни, и неприятни неща за нас самите, а можем и този Чужд да го припознаем и като Свой или ние в една чужда среда да се чувстваме много Свои“.
Често дори само поставянето на етикети ни дърпа в една или в друга посока. Неслучайно в кинознанието в последните години се дискутира върху това дали един филм трябва да има национална идентичност.
В изследването си Андроника Мартонова се насочва точно към културологичните полета на идентичността, различието и дискурса „Свой – Чужд“. Търси екзотичния друг някъде между миграцията и уседналостта. В естестическите повлиявания на азиатското кино върху българските режисьори, където филми като „Ага“ и „Снимка с Юки“ говорят много силно за връзките между киното на Азия и посттоталитарното българско кино. Връзки, които е добре да познаваме.
Екзотичният друг има много лица и това можем да го провидим в немалко родни филми. Българинът също би могъл да бъде екзотичният друг в което и да било кино.
Необходимият образ обаче е преди всичко онзи, който има какво да каже на зрителите, смята доц. Мартонова.
В „Какво се случва“ тя разказа повече за:
· обектите на изследване в книгата си „Екзотичният друг и новото българско кино“;
· влиянието на азиатското кино в западния свят и достъпа му до зрителите у нас;
· разпространението на българското кино в световен план;
· стрийминг платформите, които все повече доближават киното до зрителите;
· анимацията, към която трябва да насочим вниманието си.
Чуйте подробностите в звуковия файл.
" Революцията е една премиера. После спектакълът пада ." Това са думи на поета, сатирик и дисидент Радой Ралин, от чието рождение се навършват 103 години. В творчеството си Радой Ралин проповядва ценностите на свободата и чрез Езопов език и сатира успява да каже най-важното на своите съвременници. Той е съосновател на първия..
Ирене Вайехо поднася ерудирана и интригуваща смесица от история, митология, неизвестни и любопитни факти и аналогии с днешния ден, за да увлече читателя в едно невероятно литературно приключение, което доставя духовна наслада, обогатява и внушава преклонение пред най-доброто изобретение на човешкия ум. "Безкраят в стрък тръстика" е една от..
Картините на света и красотата, идваща от критичните му точки – среща в "Нашият ден" с художничката Зои Север , чийто живот преминава между Украйна и Израел. Саша Николова превежда разговора в ефир. Изложбата "Израел от сапфир и злато: Приказка за два града" е организирана по повод честванията на 35-годишнината от възстановяването на..
В Световния ден на книгата и авторското право Асоциация "Българска книга" връчва наградите "Рицар на книгата". Отличието получават личности и организации, обобщени в четири категории – за библиотекар или библиотека, за учител или училище, за журналист или медия, както и за обществена личност с изключителен принос. За силата на словото и..
Ивинела Самуилова е обичана съвременна българска авторка, по образование богослов. Издала е 12 книги с художествена и нехудожествена проза, отличени с различни награди от читателите, сред които "Любима книга на България", "Книгата, която ме вдъхновява" и др. В навечерието на Великден излезе книга втора на нейните "Гатанки от небето" , която има..
В навечерието на Световния ден на Земята заедно с учени от Геологическия институт на БАН обсъждаме основните природни ресурси, върху които се гради..
Последното заглавие в репертоара на театър "Възраждане" е приказката "Бременските музиканти" по братя Грим. В тази адаптация на класическия текст..
"Отвъд и вътре в спомена" е изложбата, която Долорес Дилова представя в галерия "Българи". Експозицията включва два цикъла, които изобразяват..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg