Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Terra Култура

На какво учи децата номадската класна стая?

За уроците по културно наследство под купола на Ларгото

Номадска класна стая
Снимка: priobshti.se

"Номадска класна стая" е един иновативен образователен проект, който вече над 10 години се осъществява в редица градове в цяла Европа – като Париж, Барселона, Брюксел, Лондон, Атина, Букурещ. Организаторите в София работят по четвъртото издание. Не е особено радостно, че не може поне засега този проект да обхване по-голяма част от българските ученици, точно в този критичен момент от българската образователна система, като предложение 5-и, 6-и и 7-и клас.

Идеята на проекта е да свърже ученици, които живеят едновременно в различни, но и сходни светове – били те различни религии, култури или социално положение. Инициативата се фокусира върху изследване на културното наследство на градовете и срещи с хората, сградите, историята, въпросите, които повдигат пред нас днес, и, освен всичко останало, новите приятелства.

По време на заниманията си учениците работят заедно във временни конструкции за учене на открито или “номадски класни стаи”, които строят заедно. “Стаите” се намират в историческия център на  София, под купола на Ларгото. Този динамичен процес позволява на всяка група да развие умения в областите история, география, гражданско образование, изкуство, наука и технологии. Седем столични училища са част от тазгодишното издание на проекта.

"Номадската класна стая е създадена като проект във Франция преди 11 години. Идеята е създаване на една класна стая в центъра на града, където се случват много неща, където срещаме деца от различни училища, различни социални среди, от различен произход. В рамките на два дни децата работят заедно и използват града като инструмент, който да провокира най-различни дебати между тях. Да повдига различни теми по които те да работят, снимат интервюта, разпитват граждани. Това е много интересен и динамичен процес", посочва в "Нашият ден" Силвия Бехар, координатор по проекта.

В тазгодишното издание на проекта  участват ученици от два 6-и класа на 137 СОУ "Ангел Кънчев" и училище "200" от с. Лозен. Имаме два 7-и класа от 67 СОУ "Васил Друмев" и 19 СОУ "Елин Пелин". Два 8-и класа от 119 СОУ "Академик Михаил Арнаудов" и 21 СОУ "Христо Ботев"  и няколко деца от СУ "Луи Брайл". 

"Музеят за история на София ни предоставя перфектното място под купола на Ларгото, където ние разполагаме нашата номадска стая и нашите къщички, които децата всеки ден сглобяват. Това са конструкциите, които пътуват от град на град", допълва Силвия Бехар. 

Възможността за работа в центъра на антична Сердика дава на учениците много добра представа и усещане за развитието на града през вековете. С всяка стъпка, която те правят, те реално пътуваме през различни епохи. 

"Направихме филм за гвардейците и от тях минахме към темата "героизъм". Филмът разказва за гвардейците и какво правят те. Разиграхме и сценка с геройска постъпка", споделя ученичка от 19 СОУ "Елин Пелин".
Предвидена е финална прожекция на всички филми по проекта, която ще се проведе в "Дом на киното“ на 6 ноември, от 14.00 ч. Поканени са всички, преминали през "номадската класна стая", родители, учители и специални гости. 

Целия разговор с Силвия Бехар можете да чуете в звуковия файл.  

Снимка – priobshti.se
По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Валентин Вълканов

Валентин Вълканов: Разликата между Борисов и Пеевски е единствено на риторическо ниво

Кой е Джордж Сорос и на какъв тип политици пречи дейността му, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Валентин Вълканов , преподавател по социология в НБУ. Кой е Сорос "Джордж Сорос, чисто формално, е един от най-успешните финансисти в историята на модерния капитализъм. От там нататък неговата филантропска дейност е именно нещо, което..

публикувано на 04.10.25 в 09:00

От закони към реалност – къде се губи защитата на децата жертви на насилие?

В рубриката "Темата на деня" в ефира на "Нашият ден" разговорът бе посветен на болезнена и дълбоко тревожна тема – има ли справедливост за децата, които стават жертви на насилие у нас? Защо зад стените на институциите се случват злоупотреби, за които "всички знаят, но никой не говори"? Отговорите потърсихме от Росица Кратункова, основател на..

публикувано на 03.10.25 в 11:15
Константин Семьонов

Бежанската история на Константин Семьонов

Константин Семьонов е бежанец от Русия, който повече от десет години живее извън своята страна. Още от преди 2014 година подкрепя независимата ориентация на Украйна. Напуска Русия за да не бъде вкаран в затвора заради политическите си убеждения. Живее на различни места по света, а след началото на войната в Украйна през 2022 година отива там за да..

публикувано на 03.10.25 в 09:50

95 филма от 55 държави пристигат на фестивала "ОКО"

Днес се открива VI издание на Международния фестивал на етнографското кино "ОКО" , който представя 95 филма на 103 режисьори , на 25 езика , от 55 държави , разположени на пет континента . От тях 93 ще бъдат показани в София на три локации . Сред акцентите са продукции – носители и номинирани за наградите "Оскар" и "BAFTA" ,..

публикувано на 03.10.25 в 09:00

"Аз съм тук" – изкуството за социална промяна и преодоляване на "присъдата възрастен"

"Възрастен" не е обида, категория или присъда. Да бъдеш "възрастен" е възможност, символ на прогреса в света ни. Така смятат от сдружение "Аз съм тук", чийто едноименен проект работи за достъп до изкуство на възрастни хора. Социално изключване, дискриминация, усещане за липса на сигурност, усещане за липса на безопасност. Такива са..

публикувано на 02.10.25 в 13:15