Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Ананиев: Товаропотокът през България е увеличен с около 30-40% – как да използваме ситуацията?

Снимка: БНР

Какво е състоянието и съдбата на транспортния бранш у нас? Неотдавна станахме свидетели на поредни затруднения за български транспортни фирми.

“Транспортът в момента се намира в една много сериозна ситуация, тъй като България представлява сама по себе си един транспортно-логистичен хъб, през който преминават най-важните транспортни артерии. Всичко това заедно с войната и заедно със скъсяването на веригите на доставките, с промяната на производствата, които постепенно Китай ще преместват по близко и вътре в ЕС, доведе до увеличаване на товаропотока от порядъка на 30-40% през България“, казва в “Нашият ден“ проф. Симеон Ананиев, известен експерт и допълва:

“В момента всички транспортни фирми са максимално натоварени, не достигат товарни автомобили, не достигат и вагони. Всичко това по един или друг начин се отразява на цялостната икономическа дейност на нашата страна“.

“Какво трябва да направим, за да използваме ситуацията? Основните неща са свързани с оптимизиране на граничните преходи, защото преминаване на товарни автомобили и вагони се чака с дни, което означава, че липсва товарооборот, че тези превозни средства са заети. Едно такова нещо е влизането на България в Шенген. Това означава, че България през изхода за Румъния няма да има такива сериозни проверки и задръствания“, посочва още той и допълва:

Ще останат проблемите със Сърбия, с Турция, но транспортният бранш очаква с големи надежди да бъде премахната линията, която пречи с Шенген“.

“Друг важен момент е в развитието на самата логистика. Не случайно в Плана за развитие в България се предвиждат т.нар. интермодални терминали, в които ще пристигат стоки, ще се разтоварват и ще се формират нови транспортни потоци. Изоставаме в това направление, имаме успех, имаме много добра дейност, българските логистични фирми са едни от най-добрите в Европа, но има много какво да се прави и се надявам, че средствата в Плана за развитие за интермодалните терминали, които свързват всички видове транспорт, ще са достатъчни.

Тук не трябва да делим транспорта – железопътен, автомобилен, въздушен и т.н. Транспортът е един, България е транспортен хъб и ако успеем да изградим сериозна транспортна инфраструктура най-вече и с мозък, и с логистика, смятам, че ще имаме добро отражение върху цялата икономическа и социална дейност – и като нива на заплащане, и като заетост на хората, и като развитие на страната“, посочва още той.

Какво трябва да бъде променено в нормативната уредба?

“Не бих могъл да кажа кое трябва и кое не трябва, но по принцип законите и материята на законите е един жив организъм. Съобразно промените в обществото, трябва да се променят и законите. Трябва да се променят и неща в строителството на самата инфраструктура. Не е тайна, че с обществените поръчки в изграждането на инфраструктурата има доста възможности за заобикаляне и оттам отклоняване на средства и неизпълнение в срокове“, казва още проф. Симеон Ананиев в ефира на БНР.

Чуйте пълния разговор в звуковия файл.

Снимик: БНР, Радио Видин
По публикацията работи: Зоя Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Антонина Дуриданова: Отвъд океана и до България

Антонина Дуриданова е българка, родена и израснала в София, която е реализирала своята американска мечта с убеждението, че всеки успех в живота се постига благодарение на образование и познание.  В "Нашият ден" тя разказва за трудностите и препятствията, които среща по пътя си до върха на професионалната йерархия в Министерството на финансите на..

публикувано на 24.06.25 в 11:25

"Пиявици и рози" – четири истории за белезите от (не)любовта

Не вярваш на институциите, развила си търпимост към агресията, виждаш, че цялото общество намира домашното насилие – къде понякога, къде често – за нещо в реда на нещата. Страх те е, срам те е, унижена си, не можеш да си признаеш, да приемеш, че човекът, с когото си избрала да делиш живота си, е насилник. Имаш нужда от подкрепа, от разбиране, от някой,..

публикувано на 24.06.25 в 11:10
Доц. Йосиф Аврамов

Доц. Йосиф Аврамов: Монетите са най-популярният културно-исторически паметник

Каква е историята на монетосеченето по българските земи и кои са историческите извори за тази информация разказва в "Нашият ден" доц. Йосиф Аврамов , автор на двутомното издание "Силата на парите". "От близо 5 000 години парите са основно средство за размяна и са заменили преди това други такива като раковини, волски кожи, брадвички, стрели и..

публикувано на 24.06.25 в 09:53

Лечебната сила на билките – фестивал на Еньовден край Бургас

В Бургас, на остров “Св. Анастасия”, започва фестивалът “Биле фест”. В духа на Еньовден “Св. Анастасия” посреща своите гости с фолклорни ритуали за здраве и плодородие. Тазгодишното издание на фестивала представя артистични изложители и ритуали, свързани с празника – като обреда “Еньова булка” и много други. Смята се, че на Еньовден различните треви и..

обновено на 24.06.25 в 09:29

Явни и тайни неща за Деветите Витски празници Ъглен 2025 г.

В това издание на предаването "И рибар съм, и ловец съм" ще чуете и видите явни и тайни неща за Деветите Витски празници Ъглен 2025 г. Водещите на предаването – рибарят Асен Масларски и ловецът Росен Мирчев – ще ви срещнат с кмета на с. Ъглен Красимир Кръстев, с председателя на Ловно-рибарската дружинка "Сокол" - Луковит Стоян Кутев, както и със..

публикувано на 23.06.25 в 17:50