Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Станислав Пандин

Защо са нужни специфични умения на децата и учениците в XXI век?

В район "Възраждане" работят по проект за виртуален дигитален хъб

Развитието на дигиталните умения, дигитално образование и свързаност, получаването на знания и умения, необходими за реализацията на младите хора в XXI век – критично и креативно мислене, комуникация, възможност за определянето на надеждни източници и информация, както и разпознаване на дезинформацията, са част от темите, които формират проекта "Създаване на виртуален дигитален хъб район "Възраждане". Той се осъществява в партньорство с район "Възраждане", 18 СУ "Уилям Гладстон" и 32 СУИЧЕ "Св. Климент Охридски", както и с финансовата подкрепа на Столичната община.

"Целта на проекта е да насърчи инициативи, свързани с развитието на умения на XXI век сред младите хора, особено в късното юношество, т.е. това са учениците от 8 до 12 клас. В частност дейности, насочени към развитие на основни дигитални умения, дигитално образование и свързаност", споделя психологът Станислав Пандин.

Според него са важни комуникативните и социалните умения, като част от дигиталното образование на младите хора.

"Чрез добро владеене на интеракцията. Не е възможно без нея да се случват нещата в училището или детската градина. Ние трябва да сме близо до децата, до учениците, за да има приемственост в този процес. Но ние задаваме нещата, не може да е обратното“, допълва Станислав Пандин.

Виртуалният хъб ще предоставя и търси информация и данни за развитие на дигиталните умения и образование на младите хора, за да се повиши дигиталната компетентност на учениците. По този начин те ще придобиват нови знания и умения, свързани с критичното мислене и дигиталната свързаност. Инициативата позволява широкото споделяне и използване на информация с висока добавена стойност. В рамките се предвиждат няколко тренинг модула, посещение в "София Тех Парк" и две срещи-дискусии.

Социално-емоционалното учене трябва да бъде заложено в образователната ни система. Когато се говори за просоциалното поведение и ако се търси някакъв вид алтруизъм, не може да не се минава през силата на емоциите.  

"Заедно трябва да вършим нещата в една група. Да потискаме егоистичното от гледна точка на това не да обезличаваме лидерите, а напротив – да ги изглаждаме чрез групата“, твърди психологът. 

Психолозите в детската градина и в училище имат коренно различна работа, що се отнася до специфики. Необходимо е да има приемственост, особено когато се изработва личното образователно дело на всяко дете в детската градина или когато се прави някакво портфолио или психологическия скрининг", посочва Станислав Пандин.

Целия разговор със Станислав Пандин можете да чуете в звуковия файл.

Станислав Пандин е завършил психология в Софийския университет. Специализира в детско-юношеската и училищната психология. Работил е като журналист във вестниците "Софийски университет4 и "Аз Буки". Има 16-годишен опит като детски и училищен психолог и учител по психология и философските дисциплини. Бил е редактор на научно-методическите списания "Философия“, "Педагогика“ и „Стратегии на образователната и научната политика“ към НИОН "Аз Буки" – МОН. Бивш PR и говорител на Държавната агенция за закрила на детето в МС, експерт към СГС, лектор в НЦПКПС. Бивш консултант на Националната телефонна линия за деца 116 111. Хоноруван преподавател е във Философския факултет на СУ "Св. Климент Охридски" магистърска програма "Детско-юношеска и училищна психология". Психолог е в МКБППМН на два столични района. Член е на Секционната комисия на Секция "Психология на развитието и образованието" към ДПРБ. Психолог е на 23. ДГ "Здраве". Член е на редакционната колегия на научно-методическото списание "Детска градина". Обучител е към Сдружение "Граждански инициативи, дигитализация и иновации".


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Финансова грамотност през лятото

Защо лятото е подходящ сезон за култивиране на финансова грамотност и разумно отношение към парите у децата – отговор на този въпрос в "Нашият ден" дава Мира Кръстева , съосновател и директор на Глобалния предприемачески мониторинг в България и основател на програмата "Финансова грамотност с Мира". По думите на Кръстева лятото е време, в което..

публикувано на 26.06.25 в 09:26

Клетките за кокошки остават: нехуманното им отглеждане продължава в сянката на институционална пасивност

Продължаваме темата, която започнахме миналата седмица,  свързана с глобалното разследване на Международната коалиция OPENWING Alliance, публикувано на 17 юни . То разкри жестокостта на клетъчно отглеждани кокошки в 37 държави, а една от разследваните държави е България. Това, което всички видяхме на кадрите, заснети в птицевъден обект за кокошки..

публикувано на 26.06.25 в 08:38

"Локалните", обикновените и бунтът на тийнейджърите

"ТийнЩайн" е тренинг за тийнейджъри, място, на което те могат да изговорят своите притеснения и да работят със своите страхове и защити. Инициативата е на Наталия Николова и Милена Ненкова, психоложки и създателки на фондация "Същност". В "Какво се случва" разговаряме с тях в опит да вникнем в света на съвременния тийнейджър. "Отговорите на..

публикувано на 25.06.25 в 16:26

Управлението на водните ресурси в България: време за осъзнаване, не за паника

В рубриката "Времето на редактора" по БНР темата за водните ресурси на България и тяхното управление застана в центъра на вниманието. Гост в предаването "Нашият ден" беше проф. Емил Гачев от секция "Води" към Института за изследване на климата, атмосферата и водите при БАН. Според него макар и моментната ситуация да не е критична, тя е сериозен повод..

обновено на 25.06.25 в 12:06

Обществото, институциите и невидимите животни в индустрията

За отношението на творците, обществото и институциите ни към животните в индустрията разговаряме в "Нашият ден" с поп певицата Тина , със Стефан Димитров от организацията "Невидими животни" и с Петя Алтимирска от КАЖИ ("Кампании и активизъм за животните в индустрията"). Повод за разговор са поредните разкрития за жестокост във ферма за..

публикувано на 25.06.25 в 11:35