Това е втори сезон за спектакъла на Театър ”Азарян” "Федра/Сияйната". Премиерата премина в най-тежкото ковидно време, но въпреки това има публика. Спектакълът е носител на награда "Икар" 2021 за оригинална музика на Теодосий Спасов и "Аскеер" 2022 за поддържаща мъжка роля на Севар Иванов. Тази вечер (26 октомври) от 18.30 часа в представлението дебютира актьорът Петър Петров.
Ето какво разказа в "Артефир" авторът Петър Пламенов за спектакъла "Федра/Сияйната" по древногръцкия мит за Федра и Тезей:

"Преживяхме всички мъки на Covid репресията. Сега се надяваме на един хубав и добър сезон. Бойка Велкова е един изключителен творчески боец и упорит защитник на театъра, и успя да спечели възможност поне още 2-3 пъти да изиграем този спектакъл. Спектакълът беше отличен – "Аскеер" 2021 за оригинална музика на Теодосий Спасов, който написа удивителен музикален разказ. Едновременно с това имаме награда за поддържаща мъжка роля на Севар Иванов, който се представи по уникален начин в ролята на Агатон.”
Севар Иванов вече е в Америка, защото спечели стипендия, с която ще изучава театрален мениджмънт.
“На негово място - каза още Пламенов - застъпва младият актьор Петър Силви Петров в ролята на Агатон. Това за нас е една своеобразна втора премиера. Нов човек – нов спектакъл... Всичко се преобразува и се надявам и с него да се гордеем.

"Федра" е един интересен и сложен мотив, който е посветен едновременно на греха, но и на светостта. В своята рецепция аз се опитах да преведа едновременно Еврипид, Сенека и Расин и да преразкажа този мит с устата на един човек, който живее в нашето време, да въведа героите в нашето време, да видя дали и ние – като преди 2000 години – сме способни да обичаме искрено. Дали хората продължават да са готови на саможертва заради любовта, или егоизмът е по-голям от самите тях.
Спектакълът е провокативен. Той е спектакъл за любов, спектакъл за близост и за това как всички хора се нуждаят от надежда и от състрадание. Любовта, в последна сметка, е правилният избор. Това е един истински, проникновен и дълбок театър, една изключителна актьорска работа."
Изкуствоведът Петър Пламенов коментира и проблемите на Театър "Азарян" (Зала 2 "Азарян"):
"Просто трябва някой от Министерството на културата да се погрижи за Театър "Азарян". Това междуцарствие, което се получава в нашата политика довежда до едно безхаберие спрямо културните явления, които, колкото и прекрасно да са замислени, когато не са осъществени правилно в структурата си, те загубват свята културна значимост. За мен е изключително скръбно да кажа, че Театър "Азарян" оцелява действително на ръба.
Проф. Азарян беше една много важна културна фигура – не само за театралите. Той беше изключително начетен, много сърдечен към младите хора, интересен като тълкувател на тяхното творчество, човек, който умееше да цени таланта във всеки един аспект. Като театрален режисьор беше насочен към същността на текста и именно на това ни учеше. Азарян казваше, че "отговорност на режисьора е да намери истината на автора и да намери начин тази истина да стигне към сърцето на този, който гледа".
Пламенов е категоричен, че Театър "Азарян" трябва да бъде със статут на театър, а не на театрална зала, за да може да може да продължи своето съществуване, но това зависи само и единствено от Министерството на културата и от нашите ръководители, които не желаят да вземат решенията, за да съществува изобщо култура.
"Българската култура живее на инат и съществува в парадокса на това непрекъснато да бъде тормозена, измъчвана и довеждана до отвъдекзистенциалния ръб, за да я бъде."
Снимки – Театър ”Азарян”
След като първата ѝ книга "Столетниците: благословия или орисия" предизвика голям интерес, Мира Добрева се завръща с продължение – "Столетниците 2. Загадката на дълголетието" и отново ни въвежда в света на хора, прекрачили прага на вековния живот, като събира техните съдби и мъдрост. Мира Добрева е единственият телевизионен журналист в света..
"Показвайки един миниатюрен фрагмент от света на днешното изобразително изкуство, с художници от цяла България, Австралия, Австрия, Франция, Италия, Русия, Япония, САЩ и др., ФОРМАТ 30/30 израсна като знак за обмен, споделяне, съизмерване и вдъхновение. Събуди отхвърлени форми на художествени изяви и потвърди тяхната обоснованост. И макар..
Носителят на Нобеловата награда за литература за 2025 г. Ласло Краснахоркаи е смятан от мнозина литературни критици за един от живите класици на унгарската литература. Той е отличен "за своето завладяващо и визионерско творчество, което в разгара на апокалиптичния ужас утвърждава силата на изкуството". Книгите му са преведени на повече от 30 езика...
В Стара Загора днес от 15 ч. в зала № 33 на Регионалния исторически музей се открива Националната археологическа конференция "Преход от неолита към халколита в българските земи" с научен ръководител акад. проф. д.и.н. Васил Николов. Доктор Петър Калчев, директорът на РИМ-Стара Загора разказва повече за конференцията и за проекта "Праисторията оживява:..
КАСИДА* ЗА РОЗАТА Розата не търсеше утринна заря: почти вечна в своите клонки, тя търсеше нещо друго. Розата, не търсеше ни светлина, ни мрак: на границата между плът и блян, тя търсеше нещо друго. Розата, не търсеше роза. Неподвижна от небето, тя търсеше нещо друго. Институт "Сервантес" и Народният театър..
В рубриката "Културен код" на Terra Култура гостува поетът Денис Олегов – носител на Националната награда за поезия "Владимир Башев" (2025) . В ефир..
В Историческия музей - Стрелча се откри мултимедийната инсталация "Поздравъ отъ Стрелча", посветена на стопанското и културно развитие на нашето село в..
В рубриката "Разговорът" темата е развитието на българските уеб проекти и основните тенденции, които оформят дигиталната среда у нас. Повод за разговора..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg