Това е втори сезон за спектакъла на Театър ”Азарян” "Федра/Сияйната". Премиерата премина в най-тежкото ковидно време, но въпреки това има публика. Спектакълът е носител на награда "Икар" 2021 за оригинална музика на Теодосий Спасов и "Аскеер" 2022 за поддържаща мъжка роля на Севар Иванов. Тази вечер (26 октомври) от 18.30 часа в представлението дебютира актьорът Петър Петров.
Ето какво разказа в "Артефир" авторът Петър Пламенов за спектакъла "Федра/Сияйната" по древногръцкия мит за Федра и Тезей:
"Преживяхме всички мъки на Covid репресията. Сега се надяваме на един хубав и добър сезон. Бойка Велкова е един изключителен творчески боец и упорит защитник на театъра, и успя да спечели възможност поне още 2-3 пъти да изиграем този спектакъл. Спектакълът беше отличен – "Аскеер" 2021 за оригинална музика на Теодосий Спасов, който написа удивителен музикален разказ. Едновременно с това имаме награда за поддържаща мъжка роля на Севар Иванов, който се представи по уникален начин в ролята на Агатон.”
Севар Иванов вече е в Америка, защото спечели стипендия, с която ще изучава театрален мениджмънт.
“На негово място - каза още Пламенов - застъпва младият актьор Петър Силви Петров в ролята на Агатон. Това за нас е една своеобразна втора премиера. Нов човек – нов спектакъл... Всичко се преобразува и се надявам и с него да се гордеем.
"Федра" е един интересен и сложен мотив, който е посветен едновременно на греха, но и на светостта. В своята рецепция аз се опитах да преведа едновременно Еврипид, Сенека и Расин и да преразкажа този мит с устата на един човек, който живее в нашето време, да въведа героите в нашето време, да видя дали и ние – като преди 2000 години – сме способни да обичаме искрено. Дали хората продължават да са готови на саможертва заради любовта, или егоизмът е по-голям от самите тях.
Спектакълът е провокативен. Той е спектакъл за любов, спектакъл за близост и за това как всички хора се нуждаят от надежда и от състрадание. Любовта, в последна сметка, е правилният избор. Това е един истински, проникновен и дълбок театър, една изключителна актьорска работа."
Изкуствоведът Петър Пламенов коментира и проблемите на Театър "Азарян" (Зала 2 "Азарян"):
"Просто трябва някой от Министерството на културата да се погрижи за Театър "Азарян". Това междуцарствие, което се получава в нашата политика довежда до едно безхаберие спрямо културните явления, които, колкото и прекрасно да са замислени, когато не са осъществени правилно в структурата си, те загубват свята културна значимост. За мен е изключително скръбно да кажа, че Театър "Азарян" оцелява действително на ръба.
Проф. Азарян беше една много важна културна фигура – не само за театралите. Той беше изключително начетен, много сърдечен към младите хора, интересен като тълкувател на тяхното творчество, човек, който умееше да цени таланта във всеки един аспект. Като театрален режисьор беше насочен към същността на текста и именно на това ни учеше. Азарян казваше, че "отговорност на режисьора е да намери истината на автора и да намери начин тази истина да стигне към сърцето на този, който гледа".
Пламенов е категоричен, че Театър "Азарян" трябва да бъде със статут на театър, а не на театрална зала, за да може да може да продължи своето съществуване, но това зависи само и единствено от Министерството на културата и от нашите ръководители, които не желаят да вземат решенията, за да съществува изобщо култура.
"Българската култура живее на инат и съществува в парадокса на това непрекъснато да бъде тормозена, измъчвана и довеждана до отвъдекзистенциалния ръб, за да я бъде."
Снимки – Театър ”Азарян”
12-ото издание на Международния филмов фестивал за ново европейско кино "Златната липа" в Стара Загора се превръща в празник на европейската култура. Той утвърждава града като средище на качественото и стойностно кино. Програмата предлага разнообразие от теми и жанрове. Включени са 54 филма от 19 европейски държави. Едновременно с това ще се проведат..
Нови научни изследвания, посветени на делото на Христо Ботев се съдържат в годишното издание на вестник "Ботйов лист" . В него се включват със статии изследователи от средите на историческата наука и литературознанието, Участват писатели, поети, драматурзи, журналисти, които имат светоусещането за дълбочината и смисловото богатство на..
Евдокия Петева-Филова и Лала Барзова са първите жени в науката за изкуството у нас. В посока на техния труд и принос е проучването на изкуствоведката проф. д.н. Благовеста Иванова, гост в "Артефир". След Андрей Протич, който през 1901 година завършва германска филология и история на изкуството с философия в университета в Лайпциг, през 1922 и 1924..
33-тото издание на Международния театрален фестивал "Варненско лято" беше открито с "Хамлет" – постановката на Театър "Българска армия" с режисьор Стоян Радев. В Деня на детето, след целодневната програма , която включваше два спектакъла – "Храбрият оловен войник“ на Държавния куклен театър - Варна и "Лавандулови момичета" на Варненския..
Доротея Монова е магистър по журналистика от СУ "Св. Климент Охридски". Завеждащ отдел "Култура" в сп. "Ритъм" (1987-1990), редактор "Теория и история на журналистиката" (1987-1991) и главен редактор (2007-2011) на Университетско издателство "Св. Климент Охридски". Основател и собственик на издателство "Парадокс". Издател и културен мениджър с над..
Директорът на Националния природонаучен музей при БАН, проф. Павел Стоев, и доц. Любомир Кендеров, ръководител на проекта "Комплексно екосистемно..
За 16-и пореден път програма "Христо Ботев" организира поетичния конкурс за хора с увредено зрение "Зрящи сърца". Журито в състав – Бойко Ламбовски – поет и..
33-тото издание на Международния театрален фестивал "Варненско лято" беше открито с "Хамлет" – постановката на Театър "Българска армия" с режисьор..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg