Това е втори сезон за спектакъла на Театър ”Азарян” "Федра/Сияйната". Премиерата премина в най-тежкото ковидно време, но въпреки това има публика. Спектакълът е носител на награда "Икар" 2021 за оригинална музика на Теодосий Спасов и "Аскеер" 2022 за поддържаща мъжка роля на Севар Иванов. Тази вечер (26 октомври) от 18.30 часа в представлението дебютира актьорът Петър Петров.
Ето какво разказа в "Артефир" авторът Петър Пламенов за спектакъла "Федра/Сияйната" по древногръцкия мит за Федра и Тезей:
"Преживяхме всички мъки на Covid репресията. Сега се надяваме на един хубав и добър сезон. Бойка Велкова е един изключителен творчески боец и упорит защитник на театъра, и успя да спечели възможност поне още 2-3 пъти да изиграем този спектакъл. Спектакълът беше отличен – "Аскеер" 2021 за оригинална музика на Теодосий Спасов, който написа удивителен музикален разказ. Едновременно с това имаме награда за поддържаща мъжка роля на Севар Иванов, който се представи по уникален начин в ролята на Агатон.”
Севар Иванов вече е в Америка, защото спечели стипендия, с която ще изучава театрален мениджмънт.
“На негово място - каза още Пламенов - застъпва младият актьор Петър Силви Петров в ролята на Агатон. Това за нас е една своеобразна втора премиера. Нов човек – нов спектакъл... Всичко се преобразува и се надявам и с него да се гордеем.
"Федра" е един интересен и сложен мотив, който е посветен едновременно на греха, но и на светостта. В своята рецепция аз се опитах да преведа едновременно Еврипид, Сенека и Расин и да преразкажа този мит с устата на един човек, който живее в нашето време, да въведа героите в нашето време, да видя дали и ние – като преди 2000 години – сме способни да обичаме искрено. Дали хората продължават да са готови на саможертва заради любовта, или егоизмът е по-голям от самите тях.
Спектакълът е провокативен. Той е спектакъл за любов, спектакъл за близост и за това как всички хора се нуждаят от надежда и от състрадание. Любовта, в последна сметка, е правилният избор. Това е един истински, проникновен и дълбок театър, една изключителна актьорска работа."
Изкуствоведът Петър Пламенов коментира и проблемите на Театър "Азарян" (Зала 2 "Азарян"):
"Просто трябва някой от Министерството на културата да се погрижи за Театър "Азарян". Това междуцарствие, което се получава в нашата политика довежда до едно безхаберие спрямо културните явления, които, колкото и прекрасно да са замислени, когато не са осъществени правилно в структурата си, те загубват свята културна значимост. За мен е изключително скръбно да кажа, че Театър "Азарян" оцелява действително на ръба.
Проф. Азарян беше една много важна културна фигура – не само за театралите. Той беше изключително начетен, много сърдечен към младите хора, интересен като тълкувател на тяхното творчество, човек, който умееше да цени таланта във всеки един аспект. Като театрален режисьор беше насочен към същността на текста и именно на това ни учеше. Азарян казваше, че "отговорност на режисьора е да намери истината на автора и да намери начин тази истина да стигне към сърцето на този, който гледа".
Пламенов е категоричен, че Театър "Азарян" трябва да бъде със статут на театър, а не на театрална зала, за да може да може да продължи своето съществуване, но това зависи само и единствено от Министерството на културата и от нашите ръководители, които не желаят да вземат решенията, за да съществува изобщо култура.
"Българската култура живее на инат и съществува в парадокса на това непрекъснато да бъде тормозена, измъчвана и довеждана до отвъдекзистенциалния ръб, за да я бъде."
Снимки – Театър ”Азарян”
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В редакция "Хумор и сатира" знаем, че всичко е измама, но това не е причина да не търсим постоянно истинското. Какво сме открили тази седмица можете да разберете в неделя, веднага след новините в 18 часа , когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от Татяна Лолова, Васил..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg