"На първо място – болка и лишения, защото много от тях губят дома, родителите си, това, от което се състои всекидневната им безопасност. И ако до тях няма възрастни, на които да разчитат, това може да доведе до вътрешна катастрофа, в която на детето му е много трудно, защото нищо не му обясняват и то не разбира какво става."
Това казва Наталия Захороднюк, психоаналитичка, перинатална психоложка, президентка на Асоциация "Партус", Украйна за интердисциплинарна подкрепа в ранна детска възраст. Тя беше в България по покана на "Зеленият двор", първият по рода си терапевтично-обучителен център в България, съчетаващ идеите на психоанализата с педагогиката, логопедията, медицината, акушерството и др. Тази година "Зеленият двор" организира за дванайсети път Дни на Франсоаз Долто в България под надслов "Думите в тялото на бебето и на малкото дете". В доклада си Наталия Захороднюк обърна внимание на една страна от пагубните за децата последствия от войната, която остава като че ли незабелязана поради незапознатостта на хората и тежката ситуация, в която ги поставя войната.
"Ние възрастните разбираме, че сигналът за тревога не винаги означава бомбардировка. За детето, което е преживяло бомбардировка, всеки следващ сигнал за тревога, а също и всеки звук, който напомня сигнал за тревога, означава опасност. За съжаление много деца, особено в Източна Украйна, в момента не могат да посещават училище, защото там няма училищни занимания, но родителите им са там и може би ще е вярно, ако кажем, че по време на война децата са заложници на родителите си. Има родители, които са се погрижили за безопасността на децата си и са напуснали страната, други са се преместили в по-безопасни райони, но има родители, които остават заедно с децата си и децата, искат или не, остават в източните части на Украйна, където се водят активни боеве, а това е много травматично за тях."
"Много ме притеснява това, че най-силното чувство, което изпитват децата, е чувството на вина – осъзната или неосъзнавана. Осъзната, че са останали живи, а родителите им – не, а неосъзнавана, защото им се говори или може да чуят по новините, че военните загиват в името на децата. Опасно е да се чуват такива думи, защото те поставят на везните техния живот – какво да направят, за да изкупят дълга си към тези, които ги защитават и умират заради тях. Това е много опасно, трябва да се мисли, преди да се говори. Децата трябва да знаят, че възрастните защитават своите ценности, и това ще ги избави от чувството за вина и необходимост от жертване."
"Много е добре ние възрастните да им осигурим безопасност, да ги защитим от новините, да поставим граници чрез думите, времето и правилата. Т.е. да им покажем, че тази война има начало, но има и край. В момента има война, но тя ще свърши, защото историята показва, че всички войни свършват. Възрастните воюват, защото защитават своите ценности, това, в което вярват и обичат. Когато пораснеш, ще разбереш всичко това. Когато пораснеш, ще направиш своя избор."
Особено трудно е за децата от рускоезични семейства от Източна Украйна, потърсили сигурност в западните райони на страната, защото там те не са приети добре, руският език се асоциира с тоталитарния режим. Дали си представяме какво преживява дете, което вижда, че заради руския език майка му не е приета, но същевременно руският е езикът на баща му, загинал защитавайки Украйна. Още по-голяма може да е драмата в смесени руско-украински семейства. Всичко зависи от родителите и това, което те казват на децата, смята Захороднюк.
Как да приемаме, да говорим и да общуваме с украинските деца, намерили убежище у нас?
"Мисля, че първо трябва да бъдат приети родителите им, децата ще видят, че родителите им са приети. След това трябва да попитате родителите как са минавали дните им преди войната, какви ритуали са имали и да им се осигури това, което на първо място ще им даде някаква стабилност, това ще върне стабилността и на децата им. Как е минавал денят им, къде ще се установят да живеят, какво ще ядат утре – дребни неща, които обаче ще помогнат да се създаде някаква сигурност... Просто трябва да се каже простичко: заповядайте, тук ще нощувате през идващия месец, тук ще се храните, това е вашето легло, това – на детето ви, това са книжки, това е преводач, там можете да получите медицинска помощ, ако нещо ви трябва, кажете. И след известно време да попитате: нуждаете ли се от нещо, как се чувствате – и толкова. Не е необходимо да се прави нищо повече от обичайното, когато посрещаме гости."
Чуйте цялото интервю с Наталия Захороднюк и с проф. Моника Богданова, директорка на "Зеленият двор", психоаналитичка, преподавателка в Софийския университет.

Храмът Джогеса e сгушен между небостъргачите в центъра на Сеул и се смята за сърцето на корейския дзен будизъм. Всички пътища водят до него, особено ако се разхождате по оживената улица "Джонгно" или около бившия императорски дворец. Като стражи на религията, пред главната сграда – храма Деунджон, ви посрещат две величествени дървета,..
Опитахме чрез подобна градация да предизвикаме гледните точки на проф. Румен Кастелов. Коментарът на водещия специалист, началник на Клиниката по ортопедия и травматология в МВР болница, определи в началото основните фактори за телесно здраве и добра кондиция на опорно-двигателния апарат. Опитният лекар и хирург постави акценти върху битовите и..
В петък на 14 ноември 2025 г. от 10 часа Физическият факултет на СУ "Св. Кл. Охридски" отваря вратите си за всички, които искат да преживеят няколко интересни и ползотворни часа. Ученици, учители, родители, деца, студенти и граждани ще могат да видят, че физиката е увлекателна и интересна, че е престижна наука с многобройни възможности за..
На 12 ноември в Ректората на Софийския университет Факултетът по класически и нови филологии със съдействието на катедра "Испанистика" и катедра "Англицистика и американистика" и Филологическият факултет на Пловдивския университет организираха честване на юбилея на известната българска лингвистка , в рамките на което тя представи новата си книга...
В третия епизод, посветен на Националния етнографски музей към БАН, разказваме за образователните програми , които реализира музеят днес. Националният етнографски музей към Българската академия на науките съществува, за да събира и изследва истории и предмети от бита на българина в миналото и настоящето. Сред основните цели на музея са: Да..
Войната в Украйна, защо и за кого е важен Покровск, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" проф. Тодор Тагарев : За кого е важен..
Поредната стъпка, която МОН предприема, за да се справи с агресията сред учениците, е увеличаване на броя на училищните психолози и педагогически..
Всяка трета събота от ноември традиционно в цяла Европа и у нас царува театърът. Тази година събитието е на 15 ноември в множество театрални пространства..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg