Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Христо Добринов

Защо в оркестъра няма йерархия?

Всеки един инструмент притежава определени качества

Христо Добринов
Снимка: Личен архив

Флейтистът Христо Добринов от години реализира своя музикантски потенциал зад граница. В момента той е първа флейта в токийския симфоничен оркестър Yomiuri Nippon Symphony Orchestra. Роден е в София и започва да свири на флейта на около 8-годишна възраст. В "Нашият ден“ той разказва за невидимите страни на работата като музикант-оркестрант, за баланса на флейтите в един оркестър и за менторството и обучението на по-млади колеги музиканти.

"Това, което се случи в моя професионален и личен живот благодарение на флейтата и оркестровото музициране, на първо място е, че промениха живота ми в посока, за която съм благодарен всеки ден. От друга страна, малко след първите ми ангажименти, които бяха в Германия още на 19-годишна възраст, от този момент нататък бях обграден от хора с невероятен потенциал и талант, които по-късно се превърнаха в добри приятели и без които не бих си представял да се изградя като артист и най-вече като човек“, споделя маестро Добринов.

По щастливо стечение на обстоятелствата младият тогава Христо Добринов е поканен  от своя близък приятел Мартин Пантелеев да участва в турне на престижната "Филхармония на нациите“. Това е частен симфоничен оркестър и е основан от Ленард Бърнстейн и Юстус Франц, като концертмайстор и втори диригент. Музикалната формация е базирана в Хамбург и се състои основно от млади музиканти от цяла Европа.

"Това нещо прерасна в един осемгодишен музикален празник. В началото започна с няколко отделни пътувания. За всичките тези години изсвирихме над 1300 концерта. С много пътувания в Германия и по света. С всичките прибирания в България между проектите, започнах да се изморявам. Освен това трябваше да прекъсна обучението си. И тогава реших да продължа обучението си в Консерваторията в Кьолн при един от доайените на флейтовото изкуство на XX век Робърт Уин“, припомня Христо Добринов.

След прослушване попада в "Малоазийската филхармония“ в Куала Лумпур, за която споделя, че това е много изолирано от света на класическата музика място, а в същото време е подслонило един оркестър на световно ниво, в които свирят хора от 25 нации. Именно там маестро Добринов среща своята съпруга, която също е музикант и свири на виола. 

"Буквално седмици след раждането на сина ни през 2016 г. беше обявен конкурс за соло флейта на Токийския симфоничен оркестър. Между сменянето на пелените и приспиването на сина ми успявах да се отдалеча в най-далечната стая на къщата и да се упражнявам“, допълва Христо Добринов.

Според него в оркестъра няма йерархия, има страшно много отговорности, които са от различно естество. Поради това, че всеки един инструмент има отделна функция и всеки един инструмент притежава качества, които са по-силно изразени или липсват при другите инструменти. 
"За мен и до днес е интересно да се опитам с натрупаните знания и опит да изразя дадена фраза или цяло произведение, така както според мен го е представил композиторът. Техническата работа в оркестъра е директно свързана с мястото на първата флейта“, твърди маестро Добринов.

В репертоара на Токийския симфоничен оркестър са включени произведения от XVI век до XXI век. През последните години маестро Добринов експериментира с различни видове инструменти, изработени от различни материали. Единият е изработен от метал, а другият е направен от дърво.

Целия разговор с флейтиста Христо Добринов можете да чуете в звуковия файл.
Снимки – личен архив Христо Добринов 
По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Програма "Христо Ботев" празнува културата в реално време

На 1 ноември – празникът на програма "Христо Ботев", в предаването "Мрежата" разговаряме с директора на програмата Кин Стоянов . "Културата в реално време" – това е мотото, което програма "Христо Ботев" следва през цялата година, участвайки активно и на живо в културните събития в страната чрез изнесени предавания извън ефирните студия,..

публикувано на 01.11.24 в 16:55
Германски полицаи откриха във Волуяк крадени германски авточасти за 8 милиона евро

Актуални и паметливи

В редакция "Хумор и сатира" винаги сме много актуални дори и когато си спомняме за ярки личности от миналия век и в това можете да се уверите в неделя веднага след новините в 18 часа , когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от Кирил Варийски, чийто 70-и рожден ден..

публикувано на 01.11.24 в 15:53

Националната литературна награда "Йордан Радичков" се връчва днес

В Деня на народните будители гост в студиото на "Артефир" е Йордан Радичков , автор, издател и внук на големия български писател Радичков.   Младите хора винаги са обичали творчеството на Йордан Радичков, което е изконно свързано с новото, с това, което предстои, с идеи, които още са непрочетени и неразбрани, по думите на госта. Радичков..

публикувано на 01.11.24 в 15:42

Сърцето пътува

На софийския площад "Вацлав Хавел" беше открита скулптурата "Сърцето пътува" на чешкия артист Курт Гебауер, автор на проекта "Сърце" в памет на Хавел в Прага. "Курт Гебауер е един от известните чешки скулптори "със своята универсалност и способност да работи с околната среда. Негови скулптури са сред езера, паркове или архитектурни ансамбли."..

обновено на 01.11.24 в 15:41
премиера на балета

Класика и публика

Има една отдаденост, която е повече от изпълнение на задълженията, една енергия – особено в ден като днешния, по-голяма всеотдайност, с която един мениджър (или един оперен режисьор) изпълнява задълженията си. "Опера на площада", "Музи над водата", "Опера в парка", "Опера на върховете"... Как нещата се превръщат в мисия?  Акад. Пламен Карталов ,..

публикувано на 01.11.24 в 15:40