Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ангел Ангелов - Джендема

За странната комбинация да си професор и рокаджия

Между академичното и бунтарското – между езикознанието и музиката

Снимка: БНР

Да си професор и рокаджия е странна комбинация. Но Ангел Ангелов-Джендема владее двете си лица еднакво добреТой предизвикателно съчетава академичната кариера в езикознанието с бунтарската си музика.

Български рок певец или езиковед 

Ангел Ангелов-Джендема е много ярка и самобитна фигура. От една страна, той е типичен академичен представител, който се занимава със социалните процеси в езика, с развитието на езика като част от културата. На 18 години се колебае  в избора си дали да поеме  пътя на професионалния музикант с музикално образование, или да се отдаде на българския език. През 1986 г. в София, заедно с Атанас Цанков (Насо Дирижабъла), създава група "Джендема". От друга страна, е артист, музикант, композитор, изнасял концерти. През 90-те години на XX век дори го наричат "Българския Висоцки", после пък го наричат "Българския Боб Дилън". В музикално отношение е силно повлиян от рока. Но може да се каже, че неговата слабост е българският фолклор и етно музиката изобщо.

“Има положителни страни да се учиш сам, защото тръгваш по неутъпкани пътища. Току-виж си открил някоя нова хармонична схема“, казва Джендема. И споделя, че винаги е имал тайното желание да бъде повече човек на изкуството, да пише разкази, стихове. Получи се много интересна комбинация. Не са много тези, които могат да свирят и да пишат стихове. 

Децата и музиката 

"Те не могат сами на 5-6 години да изберат още. Тук ние се намесваме в техния живот и ми е малко съвестно, че така съм се намесил, ама няма как. Но след това вече ги оставям да си избират“, посочва Ангел Ангелов-Джендема.

Заедно с дъщеря му Ирина имат две песни. Двамата са написали не само текстовете, но и пълния аранжимент с помощта на компютър. 

В какво се оглежда Джендема?

Според него едните хора са органични таланти. Те просто правят нещо. Това са гениите. Другите са някакви ерудити. Те четат, сравняват се с другите непрекъснато. Те се измерват пак с големи, а най-глупавото е да се измерваш с твои връстници.

Допълва, че скромността е много трудно да се контролира. По много интимен начин се учиш как да си скромен, как да се проявиш, как да не се проявиш. Скромността краси човека, това не е ирония. Тя не е фалшива, а истинска добродетел.

Студентите

"Винаги има в стотина студенти 10 или 20, които се отличават, които имат сериозно отношение към това, което учат. Има и едни други – 10 или 20, които просто не знаят защо са там. Има и мързеливи, и такива, които искат да минат между капките. Но има една средна маса, която все още се ориентира", посочва социолингвистът проф. д-р Ангел Ангелов от Софийския университет. 

Най-големият хит на Джендема

Класическият хит "Водно колело", създаден през 1987-а, се превръща във визитна картичка на бунтарската рок група "Джендема". Всички помнят отлично онази част от припева "Пляс-пляс педалите“… 

"Когато направиш нещо, то си живее живота и това не зависи от тебе. Тази песен е създадена от трима човека",  казва Джендема.

Посланието 

"Да обичаш ближния – това е много голяма отговорност и голяма ценност. То се връща – да обичаш ближния, да му подаваш ръка. Сега се говори за толерантност, за взаимни добродетели и това не се празни приказки. Трябва да си помагаме един на друг. Трябва да сме миротворци по някакъв начин. Да се опитваме да отнемаме от лошото, от злината, от отмъщението“, твърди Ангел Ангелов - Джендема.

Целия разговор с Ангел Ангелов - Джендема за странната комбинация да си доцент и рокаджия, можете да чуете в звуковия файл.

Снимка – БНР

По публикацията работи: Наталия Маева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Фондация "Елизабет Костова" – мост през океана на езиците

Литературната фондация "Елизабет Костова" е мост през океана на езиците, чрез който българската литература се среща с англоезични издателства и автори. В студиото на "Нашият ден" гостуват Милена Делева , президент на Борда на фондация "Елизабет Костова", и Румен Павлов , преводач и поет, за да разкажат за току-що приключилата Международна..

публикувано на 20.06.24 в 09:50

"Племе"-то, в което се чуваме не с предразсъдъците, а със сърцата си

Част от 32-рото издание на Международния театрален фестивал "Варненско лято" е постановката на Театър "Българска армия" "Племе". Автор на пиесата е Нина Рейн, а режисьор е Зафир Раджаб. През персонажите на Георги Кадурин, Стефка Янорова, Симеон Дамянов, Ясен Атанасов, Ели Колева и Луизабел Николова зрителите си припомнят какво е всъщност..

публикувано на 20.06.24 в 08:35

"Представленията, които ни създадоха" с Петринел Гочев

Петринел Гочев, режисьорът художник или художникът режисьор, който умее да "рисува" еднакво добре както на платното, така и на сцената, е четвъртият гост в образователната поредица срещи "Представленията, които ни създадоха" на Yalta Art Room. След дискусиите с Явор Гърдев, Теди Москов и Александър Морфов, сега и той ще навлезе в дълбочината на един..

публикувано на 19.06.24 в 17:02

Трето издание на фестивала на театралната миниатюра "Театроскоп"

Международният фестивал на театралната миниатюра "Театроскоп" е посветен на една все още малко позната в България театрална форма – театър в кутия . Тази година той се провежда за трети път, а организатор е театър "Арт ленд". Тазгодишното издание (14-20 юни) събира куклени артисти от Бразилия, Чехия, Португалия и България, които гостуват със..

публикувано на 19.06.24 в 12:17

Нов прочит на "Вълшебната флейта"

Операта "Вълшебната флейта" на Волфганг Амадеус Моцарт оживява чрез съвременна интерпретация и енергията на млади талантливи певци. Тя е последното завършено произведение на композитора, което представя смесица от брилянтност, интрига и символизъм. Операта е комбинация от пеене и говорени диалози, характернa за германската школа. Сюжетът въвежда..

публикувано на 19.06.24 в 10:32