Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ваня Кастрева:

За необходимостта от здравословни граници в общуването в училище

Как да бъдат налагани санкциите на учениците?

Снимка: Ани Петрова, БНР

Регионалното управление по образованието в София е изпратило писмо до директорите на столичните училища с указания при какви условия да налагат санкции на учениците. То предизвика много реакции сред учителското съсловие и сред родителите. Част от педагозите приемат препоръките като намек за въздържане от налагане на каквито и да е санкции.

"Образованието включва три ключови момента. Това е обучение, социализация и възпитание. Няма как да минем без възпитателната функция, ако не осъществим една добра хармонична комуникация и не създадем такава среда. Спазването на правилата е не само спазване на гражданското възпитание на нашите деца, а част от изграждането на тяхната личност."

Това казва в интервю за БНР Ваня Кастрева, началник на Регионално управление на образованието София-град.

Изключително сложно е да се наложи санкция на ученик. Според училищния закон това се обосновава с Административно-процесуалния кодекс. Според Кастрева, преди да бъде наложена каквато и да е санкция, от изключителна важност е да има превенция на проблемното поведение. 

"Защо трябва ние да започваме веднага със санкцията? Нека първо да подадем ръка. Нека да помогнем на детето, независимо от възрастта му. Защото в различна възраст тази помощ има различни измерения. Тя има различен фокус. Да помогнем на детето означава първо да разберем дали то осъзнава грешката си", допълва Кастрева.

Правилният алгоритъм 

Ваня Кастрева, коментира, че при виновно поведение на ученика, на първо място, трябва да се идентифицира, че има проблем. В допълнение винаги трябва да има уважение на личността, на ученика, на детето, на човека. Това е част от достойнството, което трябва да бъде защитено във всяка една степен. 

"След изчерпването на останалите механизми за въздействие  върху вътрешната мотивация за преодоляване на проблемното поведение, чак тогава се пристъпва към налагането на санкция“, казва още Кастрева.

В допълнение тя посочва, че когато става дума за мерки и санкции, училищата, в които има ученици от прогимназиален и  гимназиален етап, като формираните техни училищни парламенти, активно трябва да се включат в тези процедури.

Проблемът

Обществото е изключително негативно настроено и се неглижира авторитета на институцията.

"Проблемът за оспорването на авторитета на учителя и изобщо оспорването на правилата, защото един учител, един директор може абсолютно коректно да са изпълнили задължението си. Проблемът е в родителя, защото той не желае да приеме различното поведение на своето дете в различната среда. Той няма доверие на учителя и на институцията училище, които са идентифицирали този проблем. И проблемът излиза извън училище“, твърди Кастрева.

Интересът на детето е водещ в Закона за предучилищното и училищно образование.  

"Изключително коректен е текстът на Закона, в който се казва, че санкция се налага след изчерпване на останалите механизми за въздействие и вътрешна мотивация. Тези механизми не могат да се случат само от страна на училището. Напротив, това са механизми, в които активна роля, много по-активна от тази на учителя, има родителят и самият ученик“, посоча Ваня Кастрева.

Чуйте целия разговор с Ваня Кастрева в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Инж. Габриела Данаилова, директор на ПГ „Васил Левски“ в Горна Оряховица

На учителя с любов: инж. Габриела Данаилова

Семейството на Професионалната техническа гимназия "Васил Левски" в Горна Оряховица – най-старото професионално училище в област Велико Търново, гостува в "Семейно радио" в лицето на директорката инж. Габриела Данаилова. Поканата е отправена от ученици от випуск 1979 година – част от училищната рок банда "Андромеда". Какви професии усвояват и как се..

публикувано на 15.04.25 в 15:03

Образованието отново в спор: Колко дни да може да извинява родителят?

В последните дни българската образователна система отново се оказа в центъра на общественото внимание – този път поводът е предложението да бъде намален броят на дните, в които родителите могат да извиняват отсъствията на децата си по домашни причини. Само преди година Министерството на образованието и науката (МОН) увеличи този лимит от 10 на 15..

обновено на 15.04.25 в 12:31
Гешов (седнал вдясно) при подписването на Букурещкия договор

История през поколенията: Разговор с правнучката на Иван Евстратиев Гешов

В рубриката "Разговорът" се срещаме с Александра Велинова-Морган, правнучка на една от най-значимите фигури в българската история – Иван Евстратиев Гешов . Той е български министър-председател, основател на Българското книжовно дружество и директор на Българската народна банка, като подписът му стои под първата емисия български левове...

обновено на 15.04.25 в 11:54

Пир и пост: Етика на храненето в съвременния свят

Способността да избираме кои искаме да бъдем е свързана с представата за храната като съзнателен избор. Във "Време за наука" проф. Стоян Ставру размишлява върху темата "Храна и етика" , запознава слушателите с понятието "гастрософия" и коментира популярните риалити формати, базирани на готвенето и храненето като индивидуални и социални практики...

публикувано на 15.04.25 в 11:30

Изкуственият интелект в образованието: инструмент или заплаха?

В рубриката "Темата на деня" бе повдигнат въпрос от изключителна важност: как можем ефективно да използваме изкуствения интелект (ИИ) в обучението по финансови и икономически дисциплини? Този актуален проблем беше в центъра на дискусията по време на кръглата маса "Търсещи знание", проведена под патронажа на ректора на УНСС. Представители на..

обновено на 15.04.25 в 11:12