Новият "Наръчник на училищния психолог. Казуси, дейности, упражнения" е издание в помощ на училищния психолог с всичко необходимо за справяне с всекидневните предизвикателства. Наръчникът предлага методически насоки за извършване на оценка на индивидуалните потребности на ученици в риск, с хронични заболявания, със специални образователни потребности и с изявени дарби и очертава спецификите на оказване на допълнителна подкрепа за личностно развитие на тези групи ученици.
"Това е първият наръчник, който се издава и включва всички задължения и отговорности на училищния психолог. Реално погледнато, той ще е много полезен да се структурира практиката. Въпреки че длъжността е две десетилетия в нашата система, не бих казал, че се разбира достатъчно добре от директорите на училища и от останалите педагогически специалисти."
Това казва в интервю за БНР Иван Пейчев, експерт в сферата на социалната и педагогическата психология в България.
Допълва, че е обединил усилия с още двама колеги, за да напишат наръчник, който да дава насоки как да се оценяват потребностите на децата и учениците. Както и какви са задълженията и отговорностите на училищните психолози през призмата на нормативната уредба, и начините за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие и социални умения на учениците в образователната институция. Важно е как да да се работи и с родителите и каква е необходимата документация, която трябва да води училищният психолог.
Училищният психолог
"Мястото на психолога е да промотира психичното здраве на децата в училище. Неговото място, що се отнася до неговото взаимодействие с учителите, за да ги насочи кои специфики на детското развитие се отразяват на стиловете на учене. Да направи оценка на потребностите на детето, да види какви са неговите бариери и в това то да успява. Какви са неговите силни страни и да види как може да се използват“, посочва Иван Пейчев.
В наръчника е отделено място на множество казуси, дейности, упражнения и тренинги за групова работа с ученици, свързани с превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение, кариерно развитие, развиване на социална и емоционална интелигентност и превенция на зависимостите.Проблемно поведение
"Детето е проблемно, тогава когато то не е изградило връзка с никого. В момента се намираме в такава ситуация, в която родителите са твърде ангажирани с това да осигуряват препитание на семейството. Учителите в своята безпомощност не реагират на проблемното поведение с наказание“, посочва Пейчев.
И допълва, че проблемното поведение в училище е един вик на всяко дете за внимание и грижа. Детето има нужда да почувства, че е свързано с някого.Агресията в училище
"Няма ангажиране на цялото общество да се прави превенция, защото няма споделена отговорност и тази отговорност се прехвърля“, твърди училищният психолог.
В много училища липсват ясно разписани правила, които да се спазват. При липсата на единна система от правила, която да е общоучилищна, няма как после учениците да бъдат наказвани, защото не са били поставени необходимите граници.Алтернатива на наказанието – връзката и доверието?
Според Пейчев, човешката връзка е много базисна. И реално погледнато, детето се учи от тези, на които има доверие. Учителският авторитет в днешна време не е нещо, което в днешно време се полога по принцип, а нещо, което трябва да се извоюва. За съжаление все още има липса на кадри в сферата на приобщаващото образование.
Чуйте повече в звуковия файл.
В рубриката "Лятото на ловеца и риболовеца" в "И рибар съм, и ловец съм" гостува една изключително интересна и колоритна личност – поетът Димитър Никифоров. Израснал край вировете на река Скът, той еднакво добре улавя и рибите, и римите, за което има доста какво да разкаже. Какво си казаха тримата с водещите Росен Мирчев и Асен Масларски..
Предаването представя августовския брой на списание "Лик", което предлага на читателите тематична хронология на туризма у нас – от първия Национален туристически събор през 1958 г. в Нюгола до развитието на организираното туристическо движение през десетилетията. В предаването участват социалният антрополог Харалан Александров, председателят на..
Днес отбелязваме Международния ден на грамотността. Той е създаден от ЮНЕСКО през 1966 година по препоръка на Световната конференция на министрите на образованието за изкореняване на неграмотността, проведена в Техеран. Целта е да се напомня за значението на грамотността в живота на хората и обществото. Според ЮНЕСКО грамотността допринася за мира,..
Този текст не е за птиците на Сакар, но името му, освен че звучи прекрасно поетично, отдалеч ни насочва към меката златна светлина на южния Сакар, където, казват, биоразнообразието е изобилно, но също така отлежават плътни и ароматни вина. И напоследък е много сухо. От няколко години винарни в района, чийто брой постоянно набъбва, се включват в..
Евангелското четиво от неделята преди Кръстовден разкрива пълнотата на тази любов: "Защото Бог толкоз обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та всякой, който повярва в Него да не погине, а да има живот вечен.” Проявената към нас любов чрез въплъщението на Сина Божи и кръстната Му смърт превъзхождат човешкия разум, тя се възприема със сърцето...
Този текст не е за птиците на Сакар, но името му, освен че звучи прекрасно поетично, отдалеч ни насочва към меката златна светлина на южния Сакар, където,..
Евангелското четиво от неделята преди Кръстовден разкрива пълнотата на тази любов: "Защото Бог толкоз обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та..
Днес (на 8 септември) приключва "Буна 3" – третото издание Международния форум за съвременно изкуство. Най-голямата платформа за съвременно изкуство с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg