Новият "Наръчник на училищния психолог. Казуси, дейности, упражнения" е издание в помощ на училищния психолог с всичко необходимо за справяне с всекидневните предизвикателства. Наръчникът предлага методически насоки за извършване на оценка на индивидуалните потребности на ученици в риск, с хронични заболявания, със специални образователни потребности и с изявени дарби и очертава спецификите на оказване на допълнителна подкрепа за личностно развитие на тези групи ученици.
"Това е първият наръчник, който се издава и включва всички задължения и отговорности на училищния психолог. Реално погледнато, той ще е много полезен да се структурира практиката. Въпреки че длъжността е две десетилетия в нашата система, не бих казал, че се разбира достатъчно добре от директорите на училища и от останалите педагогически специалисти."
Това казва в интервю за БНР Иван Пейчев, експерт в сферата на социалната и педагогическата психология в България.
Допълва, че е обединил усилия с още двама колеги, за да напишат наръчник, който да дава насоки как да се оценяват потребностите на децата и учениците. Както и какви са задълженията и отговорностите на училищните психолози през призмата на нормативната уредба, и начините за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие и социални умения на учениците в образователната институция. Важно е как да да се работи и с родителите и каква е необходимата документация, която трябва да води училищният психолог.
Училищният психолог
"Мястото на психолога е да промотира психичното здраве на децата в училище. Неговото място, що се отнася до неговото взаимодействие с учителите, за да ги насочи кои специфики на детското развитие се отразяват на стиловете на учене. Да направи оценка на потребностите на детето, да види какви са неговите бариери и в това то да успява. Какви са неговите силни страни и да види как може да се използват“, посочва Иван Пейчев.
В наръчника е отделено място на множество казуси, дейности, упражнения и тренинги за групова работа с ученици, свързани с превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение, кариерно развитие, развиване на социална и емоционална интелигентност и превенция на зависимостите.Проблемно поведение
"Детето е проблемно, тогава когато то не е изградило връзка с никого. В момента се намираме в такава ситуация, в която родителите са твърде ангажирани с това да осигуряват препитание на семейството. Учителите в своята безпомощност не реагират на проблемното поведение с наказание“, посочва Пейчев.
И допълва, че проблемното поведение в училище е един вик на всяко дете за внимание и грижа. Детето има нужда да почувства, че е свързано с някого.Агресията в училище
"Няма ангажиране на цялото общество да се прави превенция, защото няма споделена отговорност и тази отговорност се прехвърля“, твърди училищният психолог.
В много училища липсват ясно разписани правила, които да се спазват. При липсата на единна система от правила, която да е общоучилищна, няма как после учениците да бъдат наказвани, защото не са били поставени необходимите граници.Алтернатива на наказанието – връзката и доверието?
Според Пейчев, човешката връзка е много базисна. И реално погледнато, детето се учи от тези, на които има доверие. Учителският авторитет в днешна време не е нещо, което в днешно време се полога по принцип, а нещо, което трябва да се извоюва. За съжаление все още има липса на кадри в сферата на приобщаващото образование.
Чуйте повече в звуковия файл.
В това издание на Lege Artis говорим за репродуктивното здраве. Доц. д-р Мария Юнакова , акушер-гинеколог и специалист по репродуктивна медицина с над 20-годишна практика, запознава слушателите на предаването с кабинета за репродуктивно здраве на СБАЛАГ "Майчин дом", който отвори врати за безплатни консултации на пациенти с репродуктивни..
Разговорът е посветен на хората, които решават да променят света си и напълно да променят живота си, премествайки се в друга страна или в рамките на собствената държава. Разглеждаме всички аспекти, които едно преместване изисква – от битови, административни до социални предизвикателства. Гости на рубриката "Разговорът" на "Нашият ден" са Ивета Иванова..
Близо 1,8 млрд. възрастни по цял свят са изложени на риск от заболявания като рак, сърдечни и мозъчни удари, деменция и диабет поради недостатъчна физическа активност. Според проучване на Световната здравна организация (СЗО) липсата на физическа активност в глобален мащаб се е увеличила с 5% между 2010 и 2022 г. На живо от конференцията в..
Протест в цялата страна на собственици на аптеки поради предложените промени за начина на отпускане на лекарства по НЗОК, с което се намаляват плащанията за изпълнение на такива рецепти. Фармацевтите не са съгласни промяната да се осъществи без финансова обосновка. Аптеката трябва да осигури голямо количество лекарствени продукти, върху които няма..
В предаването "Нашият ден" обсъждаме теми, свързани с екологията на лятото и нерешените проблеми по Българското Черноморие. Участници в предаването са Мартин Томов, координатор в екипа на "Грийнпийс" - България, и Борислав Борисов, създател на инициативата "Да не допуснем Синеморец да се превърне в Слънчев бряг". В първия ден от юли "Грийнпийс" -..
"Патагонци, тролове и още мои роднини" е най-новия пътепис на детската писателка и поетеса Петя Кокудева. Той ни отвежда до 24 различни места по света, под..
Изложбата "Контакт" в галерия One на световно известния фотограф Елина Кешишева е вдъхновена и посветена на жени, преживели насилие. Заедно с..
За изложбата "Abstracta" на италианския абстракционист Атилио Таверна , посветена на голямата изкуствоведка от български произход Дора Валие, в "Нашият..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg