Новият "Наръчник на училищния психолог. Казуси, дейности, упражнения" е издание в помощ на училищния психолог с всичко необходимо за справяне с всекидневните предизвикателства. Наръчникът предлага методически насоки за извършване на оценка на индивидуалните потребности на ученици в риск, с хронични заболявания, със специални образователни потребности и с изявени дарби и очертава спецификите на оказване на допълнителна подкрепа за личностно развитие на тези групи ученици.
"Това е първият наръчник, който се издава и включва всички задължения и отговорности на училищния психолог. Реално погледнато, той ще е много полезен да се структурира практиката. Въпреки че длъжността е две десетилетия в нашата система, не бих казал, че се разбира достатъчно добре от директорите на училища и от останалите педагогически специалисти."
Това казва в интервю за БНР Иван Пейчев, експерт в сферата на социалната и педагогическата психология в България.
Допълва, че е обединил усилия с още двама колеги, за да напишат наръчник, който да дава насоки как да се оценяват потребностите на децата и учениците. Както и какви са задълженията и отговорностите на училищните психолози през призмата на нормативната уредба, и начините за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие и социални умения на учениците в образователната институция. Важно е как да да се работи и с родителите и каква е необходимата документация, която трябва да води училищният психолог.
Училищният психолог
"Мястото на психолога е да промотира психичното здраве на децата в училище. Неговото място, що се отнася до неговото взаимодействие с учителите, за да ги насочи кои специфики на детското развитие се отразяват на стиловете на учене. Да направи оценка на потребностите на детето, да види какви са неговите бариери и в това то да успява. Какви са неговите силни страни и да види как може да се използват“, посочва Иван Пейчев.
В наръчника е отделено място на множество казуси, дейности, упражнения и тренинги за групова работа с ученици, свързани с превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение, кариерно развитие, развиване на социална и емоционална интелигентност и превенция на зависимостите.Проблемно поведение
"Детето е проблемно, тогава когато то не е изградило връзка с никого. В момента се намираме в такава ситуация, в която родителите са твърде ангажирани с това да осигуряват препитание на семейството. Учителите в своята безпомощност не реагират на проблемното поведение с наказание“, посочва Пейчев.
И допълва, че проблемното поведение в училище е един вик на всяко дете за внимание и грижа. Детето има нужда да почувства, че е свързано с някого.Агресията в училище
"Няма ангажиране на цялото общество да се прави превенция, защото няма споделена отговорност и тази отговорност се прехвърля“, твърди училищният психолог.
В много училища липсват ясно разписани правила, които да се спазват. При липсата на единна система от правила, която да е общоучилищна, няма как после учениците да бъдат наказвани, защото не са били поставени необходимите граници.Алтернатива на наказанието – връзката и доверието?
Според Пейчев, човешката връзка е много базисна. И реално погледнато, детето се учи от тези, на които има доверие. Учителският авторитет в днешна време не е нещо, което в днешно време се полога по принцип, а нещо, което трябва да се извоюва. За съжаление все още има липса на кадри в сферата на приобщаващото образование.
Чуйте повече в звуковия файл.
Съвпаденията, случайностите и причините за неработещата съдебна система у нас коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" адв. Велислава Величков от Инициатива "Правосъдие за всеки". Оставането на Борислав Сарафов на поста му "Висшият съдебен съвет (ВСС) реши да направи едно обсъждане и да стигнат до едно становище, не решение, а..
Възможно ли е Deep Fakes да доведат до колапс в общественото доверие в истината? Как Deep Fakes могат да се превърнат в "game changer" за политическите атаки и далеч не само. Как и защо в близко бъдеще само AI модели ще могат да се изправят срещу Deep Fakes. Коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Борис Грозданов , ръководител на..
Въпросите, свързани с промяна на името и фамилното име, имат важно значение за лицето, което ги носи. В редица случаи се налага да бъдат променени по лични и други причини. Материята, относно имената на гражданите, се урежда в Закона за гражданската регистрация. Промяната винаги става само по съдебен път, промяната е по реда на Гражданския процесуален..
Споделеното родителство – защитен ли е най-добрият интерес на детето? Защо е важно за детето да има съвместно упражняване на родителските права, равностойно и равнозначно участие на двамата родители в живота му? Народното събрание прие на първо четене 3 законопроекта за промени в Семейния кодекс, свързани със споделеното родителство, внесени от ИТН,..
На 10 юли десетокласникът Кристиян Вълев – момче с детска церебрална парализа, изкачи връх Мусала с помощта на специализирана количка. Тази негова мечта сбъднаха доброволците от фондация "Ела и ти". Събитието с наслов "С Криско на Мусала" е част от тяхната кауза за по-достъпни природни гледки и кътчета, с което за пореден път напомнят, че планината е..
Съвпаденията, случайностите и причините за неработещата съдебна система у нас коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" адв. Велислава..
"Джордж Оруел – по следите на пророка" е книга на журналистката, преводачка и преподавателка Клери Костова - Балцер, която живее от години във..
Възможно ли е Deep Fakes да доведат до колапс в общественото доверие в истината? Как Deep Fakes могат да се превърнат в "game changer" за политическите..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg