"В момента има тенденция в изкуствознанието да се разглеждат творци в съответствие с други фигури от този период, както изложбата на Мане и Дега в музея "Орсе" в Париж например. Тази изложба беше посрещната с голям интерес. Това, което ги свързва, и това, което ги разграничава, са както идеологията така и стилът. Мане се е опитвал да се впише в официалната среда на времето си, докато Дега е започнал да се разграничава. И двамата са много силни личности, те са имали голямо уважение един към друг, но са разбирали, че търсенията им са различни.“
Според проф. Сгурев една от най-забележимите тенденции в Париж е появата на нови музейни пространства под егидата на частни компании. Така се представя историята на компанията, чрез изкуството, което те са спонсорирали.
"В България колекционерите, които оставят колекциите си на държавата, са малко. Но културата се обновява не само чрез държавните институции, а и чрез частните колекции. Частни музеи има не само в Западна Европа, но и Чехия, в Русия. Дано да има по-силен натиск да бъдат урегулирани такива инициативи в България. – казва проф. Сгурев – Обикновено ние гледаме на културата през гледната точка на предлагането, но има и актуални данни за търсенето на култура. На базата на последните данни се забелязва, че степента на достъп до култура зависят от образованието и географския фактор. Голяма е разликата между големите и малките градове и селата. Мислех, че икономическият фактор ще е много важен, но се оказа, че той остава по-назад. Но като цяло цените на билетите са високи у нас."
Проф. Стоян Сгурев е доктор по социология от Станфордския университет, член на Научния съвет на фондация "Център българо-европейски културни диалози" към Нов български университет и преподавател в Париж, където живее от години.Снимки – музей "Орсе"
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg