Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Сюрреалистичните "Те" на художника Николай Панайотов

За втори път столичната галерия "Нюанс" представя изложба на живеещия между Париж и София художник Николай Панайотов. В изложените платна, обединени под заглавието "Те", ще срещнете познатата за художника провокация към зрителя сам да открие в символите и различните асоциации смисъла на това, което вижда. Този път художникът ни изненадва със сюрреалистични платна, които са направени в маслена техника с наситени цветове и са по-силуетни.


В платната преобладават цветни сюрреалистични женски и мъжки глави, придружени понякога от животни, риби, анималистични създания, напомнящи ни малко Салвадор Дали. Но във всяка от картините може да се открие характерния за Николай Панайотов почерк, носещ сигналите на неговото детство в Багдад, на междуречието на Месопотамия, на любимите му архаично християнство, куатро-чентото или стрийт арта в неговия чисто спонтанен, протестен, директен начин на изказване. Тези цветни красиви чудовища, идващи от вътрешния свят на художника, от които той черпи вдъхновение, всъщност представляват трансформираната в изкуството му  красива чудовищност и ужас на времето, в което живеем.

Този път Панайотов се фиксира в рисуването на очи, един поглед, който ни гледа почти от всяка негова картина. Очите са уголемени, като мишени кръгове, които ни гледат и ние ги гледаме и това е резултат на една естествена необходимост от общуване и споделяне.


Почти всяка изложба на Николай Панайотов е съпътствана и от негов текст към нея. Този път това е текста към изложбата "Те":

"Те се събуждат по време на съня му, излизат от черупките на препълнения му череп и пълзят замислени, щастливи и блестящо тревожни.
Те се комбинират в подобни на него форми, но и крадат от други флорални и анимални създания добавки и разклонения, за да изглеждат по-достоверни.
Те нямат време и място за раждане, не се интересуват от изискванията на деня или пазара на потреблението, какви са им предназначенията е случайна закономерност.
Те наподобяват полудяването в резултат на рационалната научност, стремяща се да го замести и поеме предназначението му, страховито усмихнати в предстояща неизвестност.
Те са създадени изкуствено интелектуално на ръба на дългите му експерименти да търси в себе си различното и отчаяно да открива същото.
Те се готвят да го носят на главите си и да се блъскат в други глави, провокирайки въпроси и раздаващи отговори от слънчеви цветове в закръглени форми.
Те са щастливи и опасни в намеренията си да изтрият всичко до тук, като се върнат в пещерите и по стените на земята да започнат нови образни безобразия.
Те са тези, които ще му свършат несвършените заблуди, за да го изведат в съвършено безсмислие."

Експозицията с куратор Христина Бобокова се откри на 20 юни и може да бъде видяна в галерия "Нюанс" до 16 юли. Чуйте повече за изложбата в интервюто  с Николай Панайотов.

Снимки: ФС на Николай Панайотов

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Изкуство с кауза: проектите на Малка театрална компания

В лятното издание на "Какво се случва" става дума за мисията на социално ангажирания театър и екологичните проекти на независимата театрална формация. Каним ви на среща с куклените актьори Георги Тенев и Емил Йорданов, съоснователи на Малка театрална компания.  Спектаклите на Малка театрална компания вече 13 години гостуват в различни български..

публикувано на 21.08.25 в 08:50
Трето издание на Форума за съвременно визуално изкуство БУНА във Варна

Състояние на художествената критика в България

Художествена критика в България се развива още от края на XIX и началото на XX век. Тя е свързана с дейността на първите професионални художници и създаването на художествени дружества. Писатели, философи и изкуствоведи са били активни критици (Иван Мърквичка, Андрей Николов, Кирил Цонев). Художествената критика е силно идеологизирана по времето на..

публикувано на 20.08.25 в 16:20

Защо училището по изкуства дава повече от професия

След вълната от предложения на Министерството на образованието за промени в учебните програми, едно от тях привлече особено внимание – намаляване на специализираните часове по изкуства в училищата с художествен профил. Идеята обаче имаше кратък живот – по време на общественото обсъждане стана ясно, че подобно съкращение няма да се случи...

обновено на 20.08.25 в 12:46

Млади хора съживиха лятното кино край Дунав

Български филми под звездите и автентични народни хора на площада – това ще предложи второто издание на инициативата за възраждане на лятното кино във видинското село Ново село . Събитието е дело на младите ентусиасти от Сдружение "КиноГледка" , които преди година решиха да върнат магията на прожекциите на открито. За да сбъднат тази мечта,..

обновено на 20.08.25 в 10:26

Внучката на карикатуриста Марин Радевски с изложба в "Серякова къща"

Галерия "Серякова къща" в Троян открива днес първата самостоятелна изложба с авторска керамика и живопис на художничката Марина Димитрова . Тя е трето поколение художник и внучка на карикатуриста Марин Радевски. Какво я е накарало да се върне към изкуството след професията зъботехник, разказва самата тя пред Юлия Владимирова. Марина..

обновено на 19.08.25 в 11:07