Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Димитър Маринов: Изкуството не е въпрос на вкус, а на вяра

В "Кино с думи" българинът, държал "Оскар"-а в ръцете си, обясни защо вниманието на актьора е в това да не пренебрегва човека

Димитър Маринов
Снимка: личен архив

Недейте да принизявате актьорството в професия, казва Марлон Брандо, а Димитър Маринов добавя, че за него актьорството е предизвикателството да прави онова, което не знае как се прави. И голяма заслуга за това има родината, която живее в него, макар и всички пътища най-често да го водят към Холивуд.

Той всъщност възприема Холивуд като работно място, просто кварталът на Лос Анджелис, който те търси и иска точно теб. Няма тайна в това, а само внимание към идеята не да бъдеш забелязан, а запомнен.

"Целта на един артист е не да бъде видян, а да направи нещо, с което да помогне за еволюцията – да може да се надделее и да се раздели държавата от изкуството. Да, знам, много е сложно, и в САЩ вече започва да се чувства това напрежение, когато има политика и интереси. В крайна сметка обаче твоята работа не е да се оплакваш и да хулиш, да псуваш и да сочиш с пръст, твоята работа е да си вършиш работата. И ако ти наистина си творец и артист и вярваш в нещо, най-добрата платформа за теб е сцената или екранът. Всичко останало няма значение“, каза в "Кино с думи“ Димитър Маринов и припомни, че актьорът е силен там, където талантът го води.

Според Маринов, който има повече от десетгодишен живот на театралната сцена, и то на Бродуей, и набор от филми, които оставят следи в съзнанието на зрителите, проблемът на днешните млади хора е илюзията за знание. В изкуството обаче не е въпрос на вкус, а въпрос на вяра.

"Публиката ни гледа по вкус, а ние работим с вяра. И нашата работа е не само да забавляваме, а да образоваме. Ако публиката те приеме по вкус, както хубавата стара приказка – по дрехите, какво ти правиш, за да те изпратят по акъла? Тук вече идват и дисциплината, разбирането, отношението. Тогава творецът започва да работи за публиката, а не за себе си.“

Димитър Маринов е на мнение, че ако не проявяваш лично отношение и дисциплина към собственото си творчество, при това в името на онези, за които го правиш, никога няма да стигнеш до момента да бъдеш запомнен. А зад таланта преди всичко стои човекът, защото интерпретациите ти на сцената или на екрана, заради които всъщност зрителят иска да те гледа, зависят от гледната ти точка, жизнения ти опит и собственото ти верую. И вниманието на актьора всъщност се състои в това да не пренебрегва човека. То е ежедневието, а актьорското майсторство – последствието.

И още:

  • защо Димитър Маринов съветва студентите си не да страдат за живота, който имат, а да се радват на проблемите, които нямат;
  • какво означава да си водител и защо преподавателската работа не е за всеки;
  • кои са хората, които са му подсказали как да ги прави нещата в света на киното и театъра;
  • къде се ражда личната дисциплина на един творец;
  • защо най-голямата награда е работата ти да рефлектира върху тази на някой друг;
  • какво можем да очакваме от хитовия сериал на Apple TV, в който Маринов играе;
  • как разчита той образа на бащата на Гунди и защо участието му във филма, който разказва историята на футболната ни легенда, е по-голямо предизвикателство за него дори и от "Зелената книга";
  • и как Марк Уолбърг избира хората, с които работи?

По тези и други въпроси чуйте Димитър Маринов в звуковия файл.

Снимка – личен архив
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Петър Стоянович: За ненужната носталгия и необходимата история

На територията на спомените, житейските уроци и безкомпромисното съществуване – разговор в "Terra Култура" с Петър Стоянович за премиерата на книгата "Несвършващо време", която предстои днес (13 май) от 18:30 ч. в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" . Стоянович открива в себе си и детето с хубавите спомени, и неспокойния..

публикувано на 13.05.24 в 12:57
Марио Ангелов (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Марио Ангелов и неговите мюзети

Марио Ангелов е възпитаник на Националното музикално училище "Любомир Пипков" в София. След това се дипломира в Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" със специалност пиано. След дипломирането си започва работа като пианист в Симфоничния оркестър на БНР. През 2017 г. става продуцент "Симфонична музика" в БНР и работи в звукозаписния..

публикувано на 13.05.24 в 11:26

Дни на отворените врати в Регионална библиотека "Христо Ботев" - Враца

Дни на отворените врати предстоят в Регионалната библиотека "Христо Ботев" - Враца в периода от 13 до 18 май. Инициативата се провежда в рамките на Националната библиотечна седмица, организирана от Българската библиотечно-информационна асоциация, в партньорство с фондация "Глобални библиотеки – България". За програмата и събитията в "Нашият ден"..

публикувано на 13.05.24 в 09:25

Спомен за Катя Филипова

В рубриката "Епизоди от живота" почитаме живота и творчеството на певицата Катя Филипова, по повод 75 години от рождението и 12 години от кончината ѝ. Катя Филипова, родена на 13 май 1949 година във Варна, израства в музикално семейство с дълбоки корени в руската история. Някои от тях са били губернатори, генерали, композитори, оперни певци и други хора..

обновено на 13.05.24 в 08:52

"Зад кулисите" – магията на сценографията

За тайните на професията на сценографа и умението да рисуваш образи, картини и приказки на театралната сцена и на големия екран разказват младите сценографки Михаела Михайлова и Деница Николова. Двете са завършили Националната художествена академия в София. "Изисква храброст и смелост, за да покажеш собственото си изкуство. Това важи може би за..

публикувано на 13.05.24 в 08:06