Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Аудиотеатърът като театрална форма

Аудиотеатърът като форма на изразяване е имерсивно изживяване, което работи със сетивата на публиката. Като сценарий чрез аудиотеатърa обикновено се разказват реални наболели проблеми в обществото. Той поставя зрителя в пространството на актьорите и го въвлича пряко в процеса. Един от първите опити за аудиотеатър е през 2004 година от актьора от Брюксел Жанет Кардиф, който представя работата си в Ню Йорк. Днес театралната компания XX1, базирана в Рим се фокусира върху аудиотеатърът като форма на изразяване, като не просто го пресъздава като актьорска компания, но го използва като инструмент в Еразъм проекти с цел мобилност, за да се запознаят повече хора по света с тази форма, разказва италианската актриса от компанията "ХХ1" Анна Мария Авела:


"Основната идея на аудиотеатърът е да разкажеш история чрез интимния тон на своята същност и чрез методи, които могат да те потопят в историята и да те поставят в ситуация да се свържеш много лично с персонажа си или с историята, която разказваш. Включва интеракция с пространството и с предмети, което е много важно. Тази идея за аудиотеатър започва да се развива с аудиогидове и аудиоразходка за зрителя. Като първото местоположение е централния парк на Ню Йорк. Тази аудиоразходка се нарича "Нейната дълга черна коса" и е дело на Джанет Кардиф. Изключително интересен опит става, защото на практика това е женски персонаж, който те води като зрител в разходка в Сентрал парк, в себе си имаш и предмети – снимки, свързани с историята и можеш да видиш и усетиш различни ъгли на местоположението по различен начин.


Проектът ХХ1 е театрална компания, която работи с имерсивен театър, който има много голямо приложение на сцената. Друг метод, който артистите използват е на приобщаващия театър. В Рим, се развива представление в три стаи. Често за този вид театър се работи със силно социални теми и проблеми и те достигат много дълбоко до публиката, поради различните сетива, които използват. Сред правилата на аудио театърът е изискването да поставиш публиката на мястото на персонажа. Освен с представления в своя репертоар, компанията се занимава и с Еразъм проекти:


Най-интересното нещо в Еразъм проекта, който реализирахме последно беше, че участниците бяха много отворени и развълнувани за процеса на работа и започнаха да опитват тези методи и в техните страни, да запознаят обществото с тази техника в техните населени места – от България, Португалия, Гърция, Полша. Това е начин, по който може да погледнем отвъд перспективата на другия. Младите хора, с които се срещнахме бяха много мотивирани да напишат сценарий по конкретни проблеми в тяхното локално общество. Сега се опитваме да разпространим повече идеята за аудиотеатърът като средство, което може да бъде много полезно в различни Еразъм проекти. Искаме да създадем и нещо като наръчник как се създава в различни стъпки аудиотеатърът и как можем да разказваме добре истории чрез този метод. Ние ще напишем нов проект, чрез който да работим още по-надълбоко в темата. Ще се казва "стойността на разнообразието".

Повече чуйте в звуковия файл в разговора с актрисата Анна Мария Авела.


More you can hear in the interview of Angelina Grozeva with Anna Maria Avela.


Снимки: личен архив на Анна Мария Авела
По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Граф Дренски – безделник по душа

В книгата си "Граф Дренски – безделник по душа" Траян Антов представя коктейл от лични спомени, шеги и закачки, разкази за остров Бали и Виетнам и опити за сериозни разсъждения. На страниците се мяркат негови роднини и Румен Урумов, Елисавета Багряна, Елена Бобевска, Таню Киряков, Пламен Димитров, Дора Габе, Тома Спространов, Весел Цанков, Ники..

публикувано на 29.06.24 в 12:35
Асен Блатечки и Николай Урумов

Николай Урумов поставя "Зимните навици на зайците" в Ловеч

Драматичният театър в Ловеч между две премиери в края на сезона – в "Артефир" разказва директорката на ДТ "Борис Луканов" Биляна Петрова . "Зимните навици на зайците" е пиеса, писана от Станислав Стратиев през 1996 година и поставяна само веднъж. Николай Урумов, в качеството на режисьор и актьор, съживява този сатиричен сюжет  за "България,..

публикувано на 29.06.24 в 11:35
Автопортрет, 1983

За материалното и духовно наследство на Дечко Узунов

Казанлък е град, който освен наследството на траките и аромата на роза дамасцена може да предложи на своите гости едно пътуване в чудния свят на изобразителното изкуство. На 27 юни в Софийската градска художествена галерия се състоя лекция на тема "Дечко Узунов и неговото наследство в Казанлък". В "Артефир" д-р Пламен Петров говори за..

публикувано на 29.06.24 в 08:30

Краткият рай на Николай Искренов

Тази година наградата на редакция "Хумор и сатира" на Националния конкурс за хумор и сатира в град Кубрат спечели столичният поет Николай Искренов.  Журито оцени искрените, човешки и "кинематографични" стихове, които той бе предложил за участие. Оказа се обаче, че Николай Искренов има не само сатирични стихотворения, палитрата на неговите интереси е..

публикувано на 29.06.24 в 08:00

Кулябин, Коршуновас и една "Среща сред цъфналите праскови"

Три големи събития предстоят в рамките на фестивала "Световен театър в София" . Повече за вълнуващите театрални преживявания, които очакват българската публика  в "Артефир", разказва театроведът Асен Терзиев . Това е 18-о издание на фестивала, който е част от Културния календар на Столична община. "Страх и отчаяние в Третата империя" –..

публикувано на 28.06.24 в 16:37