Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Аудиотеатърът като театрална форма

Аудиотеатърът като форма на изразяване е имерсивно изживяване, което работи със сетивата на публиката. Като сценарий чрез аудиотеатърa обикновено се разказват реални наболели проблеми в обществото. Той поставя зрителя в пространството на актьорите и го въвлича пряко в процеса. Един от първите опити за аудиотеатър е през 2004 година от актьора от Брюксел Жанет Кардиф, който представя работата си в Ню Йорк. Днес театралната компания XX1, базирана в Рим се фокусира върху аудиотеатърът като форма на изразяване, като не просто го пресъздава като актьорска компания, но го използва като инструмент в Еразъм проекти с цел мобилност, за да се запознаят повече хора по света с тази форма, разказва италианската актриса от компанията "ХХ1" Анна Мария Авела:


"Основната идея на аудиотеатърът е да разкажеш история чрез интимния тон на своята същност и чрез методи, които могат да те потопят в историята и да те поставят в ситуация да се свържеш много лично с персонажа си или с историята, която разказваш. Включва интеракция с пространството и с предмети, което е много важно. Тази идея за аудиотеатър започва да се развива с аудиогидове и аудиоразходка за зрителя. Като първото местоположение е централния парк на Ню Йорк. Тази аудиоразходка се нарича "Нейната дълга черна коса" и е дело на Джанет Кардиф. Изключително интересен опит става, защото на практика това е женски персонаж, който те води като зрител в разходка в Сентрал парк, в себе си имаш и предмети – снимки, свързани с историята и можеш да видиш и усетиш различни ъгли на местоположението по различен начин.


Проектът ХХ1 е театрална компания, която работи с имерсивен театър, който има много голямо приложение на сцената. Друг метод, който артистите използват е на приобщаващия театър. В Рим, се развива представление в три стаи. Често за този вид театър се работи със силно социални теми и проблеми и те достигат много дълбоко до публиката, поради различните сетива, които използват. Сред правилата на аудио театърът е изискването да поставиш публиката на мястото на персонажа. Освен с представления в своя репертоар, компанията се занимава и с Еразъм проекти:


Най-интересното нещо в Еразъм проекта, който реализирахме последно беше, че участниците бяха много отворени и развълнувани за процеса на работа и започнаха да опитват тези методи и в техните страни, да запознаят обществото с тази техника в техните населени места – от България, Португалия, Гърция, Полша. Това е начин, по който може да погледнем отвъд перспективата на другия. Младите хора, с които се срещнахме бяха много мотивирани да напишат сценарий по конкретни проблеми в тяхното локално общество. Сега се опитваме да разпространим повече идеята за аудиотеатърът като средство, което може да бъде много полезно в различни Еразъм проекти. Искаме да създадем и нещо като наръчник как се създава в различни стъпки аудиотеатърът и как можем да разказваме добре истории чрез този метод. Ние ще напишем нов проект, чрез който да работим още по-надълбоко в темата. Ще се казва "стойността на разнообразието".

Повече чуйте в звуковия файл в разговора с актрисата Анна Мария Авела.


More you can hear in the interview of Angelina Grozeva with Anna Maria Avela.


Снимки: личен архив на Анна Мария Авела
По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Берлин, Берлин" е в Пловдив

Спасението, което театърът предлага, често е пречистващ смях. Точно както е в премиерния за Пловдивския драматичен театър "Н.О. Масалитинов" спектакъл "Берлин, Берлин". Той ще се играе на 9 и 10 май . Ако комедията е трагедия, погледната от дистанцията на времето, то в пиесата на Жералд Сиблерас и Патрик Одекьор през много смях се разказва..

публикувано на 08.05.25 в 17:09
Антон Баев – директор на  Международния фестивал на поезията

В Пловдив се провежда Международният фестивал на поезията "Орфей"

В Пловдив се провежда Международният фестивал на поезията "Орфей". Поети от Хърватия, Чехия, Словакия, Естония, Турция, Босна и Херцеговина, Дания, Грузия и България четат на роден език и в превод на български в двете фестивални вечери.  По време на откриващата вечер ще бъде връчена голямата награда "Орфей" – за изключителен принос към поезията,..

обновено на 08.05.25 в 15:10

Библиотеките днес – памет на нацията, хранилище на книжовното наследство, социално място

Преди 11 май, когато Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" (НБКМ) чества своя патронен празник, а библиотекарите в България празнуват професионален празник, в "Артефир" гостува директорката на НБКМ и председател на Българската библиотечно-информационна асоциация (ББИА)  доц. д-р Калина Иванова. Доц. Иванова използва част от..

публикувано на 08.05.25 в 13:45
Мона Чобан

Гостоприемството, вдъхновението и родопските чудеса на писателката Мона Чобан

В "Нашият ден" разговаряме с Мона Чобан , писателка, и собственик на къща за гости в село Змиево в Родопите. Тя е автор на книгите "Сексът не е повод за запознанство", "Доста" и "Париж 18", живяла е в Париж и Москва, а днес намира вдъхновение сред българската природа.  Какво сподели Чобан за писането, гостоприемството, родопските легенди, живота..

публикувано на 08.05.25 в 13:05
Флейтистката София Василева-Мартинова и Стоян Мартинов на пианото

Камерен концерт флейта и пиано, японска калиграфия и хайку стихове в Трявна и Копривщица

"Нежна серенада" е камерен концерт флейта (София Василева-Мартинова) и пиано (Стоян Мартинов), японска калиграфия и суми-е на живо и хайку стихове(Венелина Петкова). В програмата са включени съвременни японски композитори (Юко Уебаяши Такацугу Мурамацу) и аранжименти на традиционни японски пиеси. Проектът ще бъде представен в Трявна и Копривщица...

публикувано на 08.05.25 в 12:45