Сопраното Красимира Стоянова е един от най-ярките представители на съвременното българско вокално изкуство. Родена във Велико Търново, нейното съприкосновение с музиката се случва чрез цигулката, която е и нейна основна специалност в Русенското музикално училище и в АМТИИ Пловдив. Като студент, наред с цигулката Красимира Стоянова изучава пеене и музикална педагогика, а преди да навлезе изцяло в дълбините на вокалните жанрове работи няколко години като цигулар в Пловдивска филхармония, Академичен оркестър към НМА "Проф. Панчо Владигеров" София и Нов симфоничен оркестър.
Първата ѝ поява на сцена като оперна певица е в партията на Виолета из "Травиата" на Верди в чешкия град Опава, но самата Красимира Стоянова счита за свой професионален оперен дебют ролята на Джилда из "Риголето" на Верди в Софийската национална опера през 1995 г., където остава в следващите четири сезона. Нейният житейски и творчески път я отвежда във виенската държавна опера (Wiener Staatsoper), където най-напред е ангажирана като солист в ансамбъла (1999-2003), от 2003г. е постоянен гост-солист, а от 2009 е удостоена с почетната титла "Камерзенгерин".
Красимира Стоянова има над 50 главни роли, най-известните от които са Тоска от едноименната опера на Пучини, както и в оперите му "Самодивите" (Анна), "Бохеми" (Мими) и "Турандот" (Лю). Сред другите по-известни превъплъщения на Красимира Стоянова са: Аличе ("Фалстаф"), Дездемона ("Отело"), Елизабета ("Дон Карлос"), Ариадна ("Ариадна на Наксос"), Антония ("Хофманови разкази"), Неда ("Палячи"), Графинята ("Сватбата на Фигаро"), Донна Анна ("Дон Жуан"), Амелиа ("Симоне Боканегра"), Рашел ("Еврейката"), Мария Десислава от едноименната опера и други.
С редица от тези роли тя прави дебюти в най-големите оперни театри по света като Метрополитън опера и Карнеги хол в Ню Йорк, Ковънт гардън и Роял Албърт хол в Лондон, Миланската скала, Немската опера, Виенската държавна опера и Концертхаус в Берлин, Баварската опера в Мюнхен, Музикферайн и Концертхаус във Виена, Номори опер в Токио, Театро Колон в Буенос Айрес и др., а сред диригентите, с които има щастието да работи блестят имената на Рикардо Мути, Жорж Претр, Зубин Мета, сър Колин Дейвис, Бернард Хайтинк, Марис Янсонс, Сейджи Озава, Мюнг-Вунг Чунг, Франц Велзер-Мьост, Фабио Луизи, Даниеле Гати.
Друг изключително обичан жанр от Красимира Стоянова е камерната музика. Известни са нейните песенни рецитали в цяла Европа, както и на българските фестивали "Пиано екстраваганца", "Вечери в Балабановата къща", "Мартенски музикални дни", "Варненско лято".
От звукозаписната ѝ дейност най-голям успех имат четирите албума с оперни арии, отличени с редица отличия, които тя осъществява за звукозаписната компания "Орфео" с оркестъра на Мюнхенското радио: "I palpiti d’amor" с диригент Фридрих Хайдер и албумите под диригентството на Павел Балев "Slavic opera arias", "Verdi" и "Verismo". Към музикална къща "Гега Ню" реализира албума "Sogno Or" с всички публикувани песни на Пучини, а има и издадени дискове от концерти с нейно участие на такива състави като Баварски радиооркестър, Чикагски симфоничен оркестър, Виенски симфоници и Концертгебау. Участията ѝ в ролите на "Еврейката" от Халеви с Виенската държавна опера, "Отело" на Верди с Театро Лисео (Барселона), "Евгений Онегин" от Чайковски с Нидерландската опера Амстердам и "Ковънт гардън" Лондон, "Кавалерът на розата" и "Любовта на Даная" от Рихард Щраус на Залцбургския фестивал, както и в "Реквием" от Верди с оперния театър в Цюрих са документирани на DVD.
Като артист с ясна и категорична позиция за съвременните естетически и философски измерения на изкуството и в частност на оперния театър, Красимира Стоянова споделя:
Тези, както и още свои мисли за изкуството, а също така и най-ярките моменти от жизнения и творческия си път, споделя българската прима Красимира Стоянова в предаването "Студио "Музика" на програма "Христо Ботев" във вторник, 10 октомври, от 19.30 ч. В предаването звучат и избрани нейни изпълнения от богатия ѝ оперен и камерен репертоар.
Снимки - krassimira-stoyanova.com
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
След два студийни албума и един концертен дуетът Димитър & Христо издава "Несломен". Новият албум включва осем песни, повечето от които са в колаборация с цигуларката Анна-Мария Тамахкярова, позната като ANIMA. "Несломен" се казва и първата песен от албума, която има кънтри-етно звучене. "Тази дума отговаря на много неща и по някакъв начин ще..
Прочутият мюзикъл "Криворазбраната цивилизация" по пиесата на Добри Войников оживя на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски". Режисьор на спектакъла е Николай Гундеров, познат на публиката с неподправения си почерк в жанра комедия. Той е и сценарист на новия текст по пиесата на Добри Войников, където героите са поставени в..
Ако не сте се самоизолирали от политическото ни злободневие, защото немалко от нас наистина са го направили, и сте слушали внимателно това, което говорят..
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg