Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Б.Т.Р. поема на национално турне, празнува с фенове 30 години на сцена

Снимка: Sofia Live Club

Пази! Идва "Бетеер"-ът.

3 часа рок с песните от 30-годишната история на Б.Т.Р. предстоят в Sofia Live Club на 2 февруари, събота. Първият клубен концерт на групарите тази година, с който слагат началото на мащабно турне да ознаменуват своите три декади славен марш-на-рок. И това е само първата част от обиколката – началните 10 дати и спирки. Следващите тепърва ще бъдат обявени. 

Вокалистът Атанас Пенев, Славчо Николов (китара), Иван Калфов (бас) и барабанистът Илиян Диков обещават безкомпромисна класа във всички компоненти – музика, саунд, визия, светлинно шоу, мултимедия, настроение и динамика. Също така крият в ръкава си изненади кои ще бъдат специалните им гости в различните градове – при всичките им приятели. 

За своя рождена година бандата прие тази, в която – за добро или за лошо – смени концепцията и постави точки между БТР. Моментът, в който се разграничиха от първия бронетранспортьор, основан в Националната гимназия за древни езици и култури още през 1983 година от днешния мастит диджей и промоутър от електронното движение "Метрополис" – Ясен Петров, като фронтмен, с Вальо Гуевски, Милен Марчев и Жоро Милев на ударните. Метъл тресня срещу техно тресня! По-точно – метъл или техно? Ха да видим кой кого? Като да беше вчера, си спомням как, когато седмичният вестник "Ритъм" беше преформатиран в луксозно месечно списание, върху корицата на един от неговите броеве фотоасът Елена Ненкова снима бетеерите вдясно и "Метрополис" вляво – да дърпат едно въже, малко нещо като дядо и ряпа. Пък то всеки беше поел по своя си път, а локомотивът теглеше препълнени с фенове вагони.

Наследниците на "Щурците" – така нарекоха в края на 90-те хард рок бандата, търсила около десетина години истинската си физиономия. Кой ли не мина през нея? Какви ли стилове не опитаха членовете ѝ? Като се започне с траш и се свърши с мелъди рок. Как ли да забравя образното сравнение на Евелина Димитрова за ръката на китариста Вальо Гуевски, която била като детско гробче. Това обаче бе в свирепия метален период. После нещата като че ли си дойдоха на мястото. Наско застана отпред, а Славчо и бате Киро Божков хванаха здраво китарите. Иван и Жоро си бяха бетон и естествено дойдоха хитовете. "Елмаз и стъкло" събра овациите на жадната за метално-баладичен саунд публика, а "Хей, момиче" и "Хвани живота си в ръце" се поклониха на непреходните хард рок традиции. В този период музикантите се утвърдиха като най-активно концертиращата българска банда, разполагаща с френски мениджър и вече позната в няколко европейски държави. Мелодици, романици... 

И ето ни я институцията Б.Т.Р. 30 години на върха с рок музика в една доста враждебна среда за подобен род авантюри. Създадоха над 100 авторски песни в 13 албума, последният от които "Пъзел". Обиколиха света няколко пъти. Свириха къде ли не – от Италия, Сърбия, Украйна, Великобритания, Нидерландия – до екзотичните Китай и Виетнам, и с кого ли не от своите кумири – "Дийп Пърпъл", "Моторхед", "Айрън Мейдън", "Уайтснейк", "Скорпиънс", Рони Джеймс Дио, "Назарет", "Юръп", "Aксепт", "Гама Рей", Майкъл Шенкер, Джон Лоутън... За класациите да не говорим, нашите бойни машини направо са абонирани за тях – дали ще е акустична баладка, резлива жица или пък бенгалски социален огън с бодлив текст и две сълзи подир сладостна въздишка... ами, все са в музикалните стълбици и в сърцата. Все едни запалки горят в тъмнината на залата, а телефоните снимат ли, снимат. Никога не ги чух да казват: "Сега ни интересува да сме група No 1 и на всяка цена да сме първи в чартовете". Отдавна излязла от рамките на задимените клубове, формацията преспокойно пълни зали с по 4000-5000 места. 

А, да, щях да пропусна – рокаджиите, които въобще не са радост за журналиста – "жълтотърсач", влязоха и в учебниците по музика. Дали им остана непокорен връх, не зная. Но съм убеден, че минаха във фолклора. Засега – само в градския. Сдобиха се с "кавър версия", разработена от съвременния градски фолклор. Тя е по хита "Цвете от луната": "Мечо от Луната паднал на Земята и си хапнал мусака..." още от края на миналия век. Миналото хилядолетие, по-точно. "Спасение" наистина беше сериозна, прекалено сериозна композиция. 

След нея, в края на 1998-а Б.Т.Р. вече се превърнаха в емблема на всички местни "анти-дрога" движения. Посланието на парчето е толкова декларативно, еднозначно и праволинейно, че е способно да вбеси интелектуалеца, който подлага всичко на съмнение и винаги търси двете допълващи се, противоположни страни на нещата. Изявите на състава в социално ангажираните концерти против дрогата и насилието дават директна възможност на Наско Пенев да отправи послания към много хора. И то – послания, които определено биват чути. А в тях вокалистът е пределно искрен. Вярно е, че хората гледат предимно фронтмена на сцената, но той никога не си позволи да каже "аз" вместо "ние". А е Наско с фамилия "от Б.Т.Р." В този миг в главата ми се загнездва клишето "добре смазана машина". Какво пък, на Б.Т.Р. им отива. "Бетеер"-ът трябва да бъде точно такъв. Единственото, което не ми стана ясно през всичките тези години, е защо Б.Т.Р., а не, примерно, Валяк?

В началото Б.Т.Р.  като абревиатура на Bending The Rules. А пък вие, ако сте заклети пацифисти, спокойно може да тълкувате Б.Т.Р. като "Бира, телевизия и радио". Българското национално радио. И по-специално програма "Христо Ботев".

 Чуйте в звуковия файл.


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25