На 2 февруари се навършват 130 години от рождението на българския художник Жорж Папазов. Около тази юбилейна дата беше оповестено придобиването от страна на Националния музей за модерно изкуство в Париж, известен още и като Център "Жорж Помпиду", на сюрреалистичната картина на Папазов "Мечтание", 1925, маслени бои и пясък на платно, 72.5 x 60 cм, подписана и датирана. През тази седмица Комисията по прием на нови творби в колекцията на музея е одобрила и приела картината и тя вече е част от фонда.
В "Нашият ден" гост е Мария Василева, куратор и собственик на галерия "Структура", за да говори за осъществяването на това ключово присъствие на българско име в колекцията на музея в Париж.
Макар че не се определя като суеверен човек, Василева вярва, че има нещо съдбовно в съвпадението между рождената дата на Жорж Папазов и високото признание от страна Френския музей за модерно изкуство. Всичко това, предизвестено още през 2022 – 2023 с голямата изложба "Жорж Папазов – Осветителят", която представи творчеството на художника в Национална художествена галерия.
"Време е сериозно да обърнем внимание на това име, което може да ни представя пред света по един фантастичен начин", смята Василева. Тя отбелязва, съдейки от своята активна работа като куратор, че по света България е свързвана с малко имена на художници. Преди представянето на българско съвременно изкуство всички искат да знаят какви са нашите класици и модернисти, казва Василева. Според нея е време чрез показване на нашите големи художници да започнем да "печелим в моралния смисъл на думата."
Василева разказва за пряката връзка между споменатата изложба в НХА, състояла се по повод 50 години от смъртта на художника, и постъплението във фонда на "Жорж Помпиду". Покрай изложбата е организиран почетен комитет с представители на други държави, в които Папазов е оставил следа – Мюнхен, Берлин, Париж са част от местата, където художникът е бил активен.
Особен принос има Френският институт в България, който инициира по-широка популярност за името на Жорж Папазов, като отправя покана до директора на "Помпиду" да посети изложбата.
"Реакциите не могат да бъдат скрити при един жив контакт", свидетелства Василева за първото впечатление на директора на "Помпиду" – Ксавие Ре. Още тогава става ясно, че ще се работи в посока придобиване на платно на художника, каквото до този момент няма във фонда на френския музей.
Василева вижда съвкупност от фактори като причина за привидната непопулярност на Папазов – съдба, характер, неговото своеобразно самоотлъчване от групата на сюрреалистите. Независимо от това, творчеството му е познато, продължава да се колекционира усилено и на търговете има почитатели. "За нас е важно той да попадне в големите музеи", казва кураторът.
Василева споделя, че за нея, в качеството и на специалист и музеен работник, процесът по придобиване от страна на "Помпиду" е бил особено показателен: "Когато взимаш една работа, не я взимаш да събира прах в депото, а го правиш с мисъл как ще я интегрираш в колекцията, как ще я представиш на публиката, как ще я промотираш."
"Аз се опитвах да ги убедя, че той не е само сюрреалист, много по-широкоскроен е", допълва Василева, но френските експерти я убеждават в необходимостта Папазов да бъде представен на зрителите в конкретен контекст – рамката на сюрреалистичното течение. Именно това е била посоката на търсене при срещата с колекционера Георги Василев, чиято колекция е гръбнакът на състоялата се в НХА изложба.
Василева споделя своето предположение, че новопридобитата българска картина ще бъде включена в предстоящата изложба на Националния музей за модерно изкуство в Париж, посветена на 100 години от началото на сюрреализма. Според куратора "изкуството трябва да бъде в диалог с целия исторически разказ" и именно така ще бъде представен Папазов пред чуждестранните зрители.
На финала на разговора Мария Василева призовава българската държава да води адекватна културна политика, свързана със стойностно представяне на големите имена пред света. На този етап изводите на куратора за отношението на Министерство на културата към тази тема са по-скоро тъжни. Въпреки това признанието за Жорж Папазов Василева определя като "една хубава стъпка".
"Трябва да се полагат някакви усилия", завършва гостът на предаването.
Целия разговор можете да чуете в звуковия файл:
Можем да наречем тази изложба и юбилейна за навършилия през 2024 г. 70 години Димитър Рашков. Основният и непоказван досега цикъл в нея е именно "Зодиакът", който е продължение на темите, занимаващи скулптора през целият му път. Сред тях са: Трифон Зарезан (Опиянението на боговете); Еротикон (Изящните дебелани); Адам и Ева след изгонването от Рая;..
2000 художници, фотографи, архитекти, скулптори и гравьори от цял свят ще представят най-новите си произведения. Събитието се провежда под стъкления купол на "Гран Пале" във френската столица. Панаирът за съвременно изкуство "Арт Капитал" се открива с грандиозно шоу и дефиле на бижутери, които представят най-новата си продукция. В рамките на трите..
Драматичният театър "Стоян Бъчваров" във Варна обяви създаването на нов театрален фестивал в морската столица. Първото издание на Черноморския театрален фестивал ще се проведе от 24 до 28 септември 2025 година. Идеята на организаторите е да предложат в ранната есен едно голямо културно събитие на варненци и на гостите на града и така да се удължи..
Видеопоредицата "Сградите разказват" е нова инициатива на Регионалния исторически музей - София. Археолозите Йордана Николова и Валентин Витанов, които създават епизодите, разкриват събития и истории, свързани с построяването, архитектите и обитателите на ценните сгради в Стара София. "Идеята за поредицата се роди на базата на две беседи, които..
Представлението "Не се обличай за вечеря" по пиесата на Марк Каполети "Пижама за шестима" е първият опит на режисьорката Максима Боева за ситком. Заедно със сценографа на представлението Киряна Аврониева те се впускат още повече в експеримент със сценичното пространство, като бягат от класическия модел на жанра, който е белязан от "диван по..
Ненадейно напусна земния свят, докато другите празнуваха Свети Валентин, а той подготвяше поредното си “отечествено” турне. Беше го замислил с млади..
Глобалната среща за изкуствения интелект в Париж постави нови въпроси и предизвикателства пред света. Технологичните гиганти очертаха бъдещето на тази..
"Нирвана" от Константин Илиев е първата премиера на Великотърновския театър "Константин Кисимов" за 2025 година. Постановката по пиесата на големия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg