Неотдавна компактдисковете, хартиените вестници, списанията съпътстваха живота ни и захранваха общественото любопитство. Какво се случи с папарашките снимки, които бяха неизменна част от популярната култура? Трансформираха ли се в ново явление?
Жанина Драгостинова, кинокритик, преводач и журналист, говори в "Нашият ден" по темата, провокирана от една изложба във Виенския музей на фотографията.
Драгостинова разказва за произхода на професията папарак и нейното наименование. 50-те и 60-те години на ХХ век са време на "Сладък живот" в Италия. Така кръщава Фелини един от култовите си филми, където персонажът на Марчело Мастрояни е журналист, залутан в лъскавия нощен живот на Рим. След него подтичва хайка папараци, един от които по случаен режисьорски избор се нарича Папарацо (Paparazzo). Ето как издебнатите снимки стават "папарашки", а авторите им – папараци. Нещо особено атрактивно във време, когато читателите на жълтите вестници жадуват да научат повече за своите любимци. Явлението съвсем естествено се прехвърля в САЩ, защото холивудската система на звездите предлага много повече възможности за лов.
"Отношенията между фотографите-папараци и звездите са отношения на любов и омраза", казва Жанина Драгостинова и споделя историята на един от участниците в австрийската изложба. Фотографът – преследвач на Елизабет Тейлър – накрая открива свои снимки в автобиографията на звездата. Звездите, от една страна, се притесняват да не бъдат изложени, но от друга страна, получават славата, за която живеят.
Като журналист и кинокритик, Драгостинова търси причините за замирането на жанра в началото на ХХI век. Една от тези причини е появата на социалните мрежи. Второто явление, което води до упадъка на жанра, е разпространението на фалшивите папарашки снимки. Моментът, в който звездите започват да сключват договори с жълти вестници и да инсценират "случайни" кадри, интересът към папараците утихва.
Драгостинова споделя още един интересен акцент от откриването на изложбата. Дългогодишният главен редактор на немскоезичното издание "Bild – Zeitung", журналистът Кай Дикман, разказал, че преди на последната страница на вестника задължително е имало папарашка снимка на някоя звезда. Сега тя е заменена със снимка от Инстаграм.
Отминало е времето, когато фотографите дебнат около хотели и басейни в очакване на безценния кадър.
Целия разговор чуйте в звуковия файл.
"Балкански хоризонти" е нарекла преводачката Русанка Ляпова разговора за три книги, преведени от нея. Това са "Употреба на човека" от Александър Тишма, "Мехмед, червената бандана и снежинката" от Семездин Мехмединович и "Спомен за гората" от Дамир Каракаш, съответно от сръбски, босненски и хърватски език. Авторите на тези книги имат различен стил..
С концерт на TINO започна SoFest Summer 2025. Лятното издание, което се провежда в " Кино Кабана " , за втори път ще представи единствения на Балканите фестивал за линейни танци и възпламеняващи партита за малки и големи с DJ Franzy и DJ Aldo. Дневната програма на SoFest е със свободен вход и ще зарадва децата, като ги потопи в света на..
В епизод 593 "Трамвай по желание" среща своята публика с талантливата млада режисьорка Ана Батева. Ана Батева завършва "Режисура за драматичен театър" в класа на проф. Пламен Марков в НАТФИЗ през 2013 г. А през 2020 година защитава и магистърска степен по "Арт мениджмънт" в АМТИИ "Проф. Асен Диамандиев" в Пловдив. Там тя е щатен режисьор. През..
В документална фотографска изложба за първи път могат да се видят потресаващи кадри от изселването на българските турци от родината им от 1969 и от 1989 година, непоказвани досега. Точно в деня, в който през 1989 г. българските граждани от турски произход бяха насилствено изгонени от тоталитарната власт в България – 3 юни, беше открита изложбата..
Културни организации и артисти оповестиха отворено писмо, с което алармираха за липсата на диалог и информационното затъмнение, в което работи сектора. Според Атанас Маев, артмениджър на Дерида денс център, към момента то съдържа над 300 подписа. "Ние никъде не присъстваме като артисти, като свободно практикуващи, като професионалисти, които през..
Преди дни, без предупреждениe, без обяснения и без право на каквото и да било обжалване, беше свалена страницата на "Българските елфи" от..
Програма "Творческа Европа МЕДИА", която от 1991 година насам подкрепя и финансира филмовата индустрия, заема едно от най-важните места в целия..
В документална фотографска изложба за първи път могат да се видят потресаващи кадри от изселването на българските турци от родината им от 1969 и от 1989..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg