Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ива Бонева: Учителските нагласи – основна трудност за приобщаващото образование

| обновено на 15.03.24 в 09:27
Снимка: БНР

Приобщаващото образование е ключов аспект от образователната система, насочен към създаването на среда, в която всеки ученик има възможност да развива своя потенциал. Този процес не само намалява социалното неравенство, но и бори се активно срещу социалното изключване по най-различни признаци като раса, социален статус, етническа принадлежност, пол и здравословно състояние.

В рамките на Европейския стълб на социалните права се подчертава важността на достъпа до качествено и приобщаващо образование през целия живот на индивида. Това не само му предоставя необходимите умения, за да се интегрира успешно в обществото, но и го подготвя за успешни преходи на пазара на труда.

Интеграцията на приобщаващо образование в училищната среда изисква ангажираност и усилия от всички членове на училищния екип. Важно е да се подкрепят училищните специалисти, които са на първа линия и имат най-голяма нужда от подкрепата на обществото. Тук влиза в игра инициативата на Сдружение за споделено учене “Ела“, което чрез проекта си "Включени в различието изграждаме мостове" организира ежемесечни срещи за разрешаване на казуси, свързани с приобщаващото образование. Тези срещи се фокусират върху предоставянето на подкрепа и насоки на учителите, психолозите, педагогическите съветници и университетските преподаватели.

Въпреки че приобщаващото образование е важна стъпка към справянето с социалното неравенство, все още се изправяме пред редица предизвикателства. Едно от тях е преодоляването на нагласите и предразсъдъците на учителите и обществото като цяло. Необходимо е да се осъзнае, че работата с деца със затруднения не е отделна задача, а отговорност, която засяга всички.

"Едно от основните затруднения са нагласите на хората. Голяма част от учителите са по-възрастни и са израснали в система, в която образованието беше сегрегирано. Но това отдавна не е така, светът много бързо се променя. В момента почти няма класна стая, в която да няма дете със затруднение и с нужда от подкрепа. Една от най-големите трудности е преодоляването на разбирането, че работата с това дете е трудна и "не е моя работа". Всъщност това е най-големият проблем в българското образование", посочва тя.

В заключение приобщаващото образование е ключов инструмент за изграждане на толерантно общество. Преодоляването на предизвикателствата пред него изисква сътрудничество и ангажираност от всички нива на образователната система и обществото като цяло.

Чуйте разговора в звуковия файл. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Творба от изложбата

Художници даряват картините си, за да помогнат на талантливи студенти

В новия брой на рубриката "Културен код" на предаването "Terra Култура" бе представена уникалната инициатива "Изкуство в помощ на изкуството". Този благотворителен проект е замислен и организиран от преподавателя по живопис в Националната художествена академия, главен асистент д-р Юлиан Станкулов , който е и инициатор на идеята. Изложбата, част от..

обновено на 13.05.24 в 13:23

Български ученици ще създават филми за климатичните промени

В рубриката "Времето на редактора" на предаването "Нашият ден" беше представен интересен проект, в който български ученици се включват активно в борбата с климатичните промени. Институт Сервантес София, в сътрудничество с други членове на клъстер EUNIC-България, стартира инициативата "Научи, разкажи, заснеми", продължаваща няколко месеца в градовете..

обновено на 13.05.24 в 12:35

Гражданската инициатива "Княжевецъ"

"Княжевецъ" е гражданска инициатива, която се бори за опазването на Княжевската минерална баня и културното наследство на водата. Любо Стефанов споделя в "Terra Култура" новини от последната кръгла маса, обсъждаща съдбата на сградата. По думите на Стефанов ситуацията не е розова. " Според Общия устройствен план Княжевската минерална трябва..

публикувано на 13.05.24 в 12:07
Петър Ганев

13 май: Ден на данъчната свобода – символичен, но доколко?

В рубриката "Темата на деня" на предаването "Нашият ден" дискусията се съсредоточава върху отбелязването на Деня на данъчната свобода в България. Тази година, след 134 дни на работа изключително в полза на държавния бюджет, 13 май е определен като символичната дата , на която гражданите номинално започват да работят за себе си. Петър Ганев , икономист..

обновено на 13.05.24 в 10:42

111 години от откриването на Централната минерална баня в София

На 13 май 1913 година е открита сградата на Централната минерална баня в София , построена по проект на архитектите Фридрих Грюнангер и Петко Момчилов. За бурната история на тази историческа сграда в "Нашият ден" разговаряме с арх. Петър Диков – председател на УС на СБА и бивш главен архитект на София. В своята книга "Малки софийски истории"..

публикувано на 13.05.24 в 10:15