Приобщаващото образование е ключов аспект от образователната система, насочен към създаването на среда, в която всеки ученик има възможност да развива своя потенциал. Този процес не само намалява социалното неравенство, но и бори се активно срещу социалното изключване по най-различни признаци като раса, социален статус, етническа принадлежност, пол и здравословно състояние.
В рамките на Европейския стълб на социалните права се подчертава важността на достъпа до качествено и приобщаващо образование през целия живот на индивида. Това не само му предоставя необходимите умения, за да се интегрира успешно в обществото, но и го подготвя за успешни преходи на пазара на труда.
Интеграцията на приобщаващо образование в училищната среда изисква ангажираност и усилия от всички членове на училищния екип. Важно е да се подкрепят училищните специалисти, които са на първа линия и имат най-голяма нужда от подкрепата на обществото. Тук влиза в игра инициативата на Сдружение за споделено учене “Ела“, което чрез проекта си "Включени в различието изграждаме мостове" организира ежемесечни срещи за разрешаване на казуси, свързани с приобщаващото образование. Тези срещи се фокусират върху предоставянето на подкрепа и насоки на учителите, психолозите, педагогическите съветници и университетските преподаватели.
Въпреки че приобщаващото образование е важна стъпка към справянето с социалното неравенство, все още се изправяме пред редица предизвикателства. Едно от тях е преодоляването на нагласите и предразсъдъците на учителите и обществото като цяло. Необходимо е да се осъзнае, че работата с деца със затруднения не е отделна задача, а отговорност, която засяга всички.
"Едно от основните затруднения са нагласите на хората. Голяма част от учителите са по-възрастни и са израснали в система, в която образованието беше сегрегирано. Но това отдавна не е така, светът много бързо се променя. В момента почти няма класна стая, в която да няма дете със затруднение и с нужда от подкрепа. Една от най-големите трудности е преодоляването на разбирането, че работата с това дете е трудна и "не е моя работа". Всъщност това е най-големият проблем в българското образование", посочва тя.
В заключение приобщаващото образование е ключов инструмент за изграждане на толерантно общество. Преодоляването на предизвикателствата пред него изисква сътрудничество и ангажираност от всички нива на образователната система и обществото като цяло.
Чуйте разговора в звуковия файл.
В новия брой на рубриката "Културен код" на предаването "Terra Култура" бе представена уникалната инициатива "Изкуство в помощ на изкуството". Този благотворителен проект е замислен и организиран от преподавателя по живопис в Националната художествена академия, главен асистент д-р Юлиан Станкулов , който е и инициатор на идеята. Изложбата, част от..
В рубриката "Времето на редактора" на предаването "Нашият ден" беше представен интересен проект, в който български ученици се включват активно в борбата с климатичните промени. Институт Сервантес София, в сътрудничество с други членове на клъстер EUNIC-България, стартира инициативата "Научи, разкажи, заснеми", продължаваща няколко месеца в градовете..
"Княжевецъ" е гражданска инициатива, която се бори за опазването на Княжевската минерална баня и културното наследство на водата. Любо Стефанов споделя в "Terra Култура" новини от последната кръгла маса, обсъждаща съдбата на сградата. По думите на Стефанов ситуацията не е розова. " Според Общия устройствен план Княжевската минерална трябва..
В рубриката "Темата на деня" на предаването "Нашият ден" дискусията се съсредоточава върху отбелязването на Деня на данъчната свобода в България. Тази година, след 134 дни на работа изключително в полза на държавния бюджет, 13 май е определен като символичната дата , на която гражданите номинално започват да работят за себе си. Петър Ганев , икономист..
На 13 май 1913 година е открита сградата на Централната минерална баня в София , построена по проект на архитектите Фридрих Грюнангер и Петко Момчилов. За бурната история на тази историческа сграда в "Нашият ден" разговаряме с арх. Петър Диков – председател на УС на СБА и бивш главен архитект на София. В своята книга "Малки софийски истории"..
Писателката Елена Алексиева отказа престижната награда за своя роман "Вулкан", връчена от Национален дарителски фонд "13 века България". Това се случи след..
На 13 май 1913 година е открита сградата на Централната минерална баня в София , построена по проект на архитектите Фридрих Грюнангер и Петко Момчилов...
За живота в малките населени места и за радостта сам да произвеждаш храната си, за радостта от общуването с другите и за битката да се съхранят старите..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg