Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

39 години "Звук и светлина"

Тази година се навършват 39 години от премиерата на спектакъла "Звук и светлина" на хълма "Царевец" във Велико Търново. Идеята  се ражда през 1968 г. от режисьора Въло Радев, който, съвместно с Яромир Хник и с участието на популярния чешки музикант Йири Стивин, ръководи българо-чешкия колектив, осъществил проекта. Създаването и реализацията на програмата се извършва от чехословашкия център за изобразителни изкуства "Арт центрум" - Прага.

Доставката на оборудването и монтажът на място е трябвало да стане на два етапа и обектът да бъде пуснат в експлоатация на 1 юни 1983 година. Съоръженията обаче са окончателно готови през есента на 1985 г. и премиерата на шоуто е по повод 800 години от въстанието на братята Асен и Петър и възобновяването на българската държава и от тогава впечатлява гостите на старопрестолния град.


Периферното осветление за 21-минутното шоу се състои от 2400 цветни прожектора, като на всяка светлинна точка има червен, син, зелен и жълт прожектор, поставени в точно определен ред и насочени към обекти от хълма. Светкавиците са 140 броя и са разположени към зрителите, а лазерите са два – червен и зелен. 630 км кабелна мрежа, разположени на площ от над 100 дка, и 6 реално биещи камбани, с тегло от 600 кг до 6 тона, се включват в система, управлявана от компютър, за да се представи тази неповторима атракция. Над 10 милиона лева са вложените средства в изграждането на аудио-визуалния спектакъл.


В целия свят има само 8 подобни спектакли, два от които са в България. Вторият аудио-визуален спектакъл се намира в Ново село и пресъздава историята на "Храм Св. Николай".

Следващите дати на "Звук и светлина" са на 21 и 22 март.

Интервюто с Тодор Кънчев – отговорник техническа поддръжка на спектакъла, чуйте в звуковия файл.

Снимки: "Звук и светлина"
По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ния Атанасова и горските животни от вълна

Когато чуем израза "двойнствен живот", често си представяме човек, който може би не води много честен такъв. В контекста на професиите обаче, това може да вземе невероятни обрати, които будят повече възхищение, отколкото съмнение. Такъв е случаят и на Ния Атанасова. Основното ѝ занимание е детската хирургия, но извън него е развила страстта да..

публикувано на 07.04.25 в 15:55

92 години от рождението на поета Константин Павлов

Константин Павлов е признат като оригинален творец със силно влияние върху модерната българска поезия и култура. Той е между най-значителните български поети на XX век. Поетът, драматург и киносценарист е роден на  2 април   1933  година. Завършва гимназия през  1952  г. Следва право в  Софийския държавен университет . Работил е като редактор в Радио..

публикувано на 07.04.25 в 15:23
Аджан Брам

Изкуството в мен: Будистки приказки за щастие от Аджан Брам

Четем будистки приказки за щастие. Те са от сборника "Отвори сърцето си" с вдъхновяващи истории за надеждата, любовта и прошката, за превъзмогването на страха и освобождаването от страданието, които отразяват мъдростта на будизма. Авторът е Аджан Брам , англичанин, завършил физика в Кеймбридж, който решава да стане будистки монах в Тайланд и..

публикувано на 07.04.25 в 13:23

"Тревожни години" – дебютният роман на Пийт Таунзенд вече и на български

В рубриката Културен отпечатък на предаването Terra Култура акцентът този път пада върху изключително любопитно заглавие – дебютния роман на легендарния музикант Пийт Таунзенд, "Тревожни години" . Повод за разговора е излизането на българското издание, а специален гост в студиото е редакторът на книгата Юлия Петкова. Издателство..

обновено на 07.04.25 в 13:15
Правдолюб Иванов, Изложба „Истината за истината“

Изкуство при влошено време

Всяко време има своето съвременно изкуство. Това е сякаш самоочевидна истина, върху която не се замисляме. А може би трябва. Често чувам, че нашето днешно съвременно изкуство е неразбираемо, че не е ясно какво е искал да каже авторът, а друго си е класиката, която виждаме в музеите. И също толкова често ми се е искало да попитам дали наистина..

публикувано на 07.04.25 в 13:05