Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Всемогъщият оркестър "Марсел Дюшан" в София

12-членният мултижанров авангарден колектив от Женева ще свири за първи у нас навръх Деня на Европа по покана на "Аларма Пънк Джаз"

Orchestre tout puissant Marcel Duchamp
Снимка: Guillaume-Fauveau

Афробийт, (пост)пънк, авангарден поп, инди-джаз… каквото и да кажем за музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp (или Всемогъщия оркестър "Марсел Дюшан"), ще е хем точно в целта, хем крайно недостатъчно. Възникнал преди 18 години в независим скуот (завзето градско пространство) в Женева, днес Оркестърът наброява 12 души с две маримби, два сета барабани, брас секция, цигулки, чело, контрабас и електрическа китара и е в навечерието на издаването на шестия си студиен албум.

Водещ композитор е създателят на формацията – контрабасистът Венсан Бертоле, a текстовете, които са не по-малко впечатляващи, са на Лиз Москарола (основна вокалистка и цигуларка в Orchestre tout puissant Marcel Duchamp). От 2020г. насам Всемогъщият оркестър си има и български барабанист – израсналият във Франция Габриел Вълчев, когото в София познаваме от ритуалното му перкусионно трио ОТТО.

Музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp е сравнима като език и размах с тази на други многочислени колективи като Flat Earth Society(Белгия), ICP Orchestra (Нидерландия) или Hjaltalin (Исландия), че дори и със самите Fire! Orchestra, като пънкът и виртуозността и тук по никакъв начин не си противоречат. Сред класиците-вдъхновители, повлияли естетически върху творчеството на Всемогъщия оркестър, можем да цитираме родоначалниците на импро-пънка в Европа The Ex от Амстердам, Homelifeот Манчестър и Dog Faced Hermans от Единбург, без да пропускаме и френската авангардна пънк-джаз сцена, към която членовете на Оркестъра принадлежат в не по-малка степен, отколкото към швейцарската.

В момента Orchestre tout puissant Marcel Duchamp са на първото си голямо източноевропейско турне, като домакин на софийската дата (единствена за България, но пък навръх Деня на Европа) е радиофестивалът "Аларма Пънк Джаз" на БНР. Оркестърът е свирил както на огромни фестивални сцени за по няколко хиляди души публика (като тази на Paleo, виж видеото по-горе), така и в пещери, скейт-паркове, открити градски пространства и малки клубове, какъвто в случаят и с концерта им в София. Предизвикателството е предложено от самите тях с пълната увереност, че няма концертно пространство, което да не могат да озвучат перфектно с двата си буса с апаратура и двамата си саунд-магьосници – с единственото притеснение, че в по-малки клубове… след разпъването на всички инструменти, пултове и кабели, обикновено не остава много-много място за публика. Поради което местата в зала "Сингълс" на НДК в четвъртък са само 70 и има опасност да свършат до деня на концерта.

Вратите ще отворят за публика в 21.00 часа, а началото на концерта е точно в 21.30 ч., но вие можете да идвате още от 18.00 ч. на терасата на "Сингълс", където ще звучи "странна и прекрасна музика", селектирана от "Аларма Пънк Джаз" в новата серия на Daydreaming Records & Books.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..

публикувано на 19.05.24 в 08:15
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25
Борис Христов  в ролята на хан Кончак в „Княз Игор”

Борис Христов като Галицки и Кончак в "Княз Игор" на Бородин

На 18 май преди 110 години е роден   Борис Христов . Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964..

публикувано на 18.05.24 в 07:50
Станислав Почекански и Аделина Александрова в студиото на програма „Христо Ботев“

Станислав Почекански: Успехите на моите ученици са двигател, който ме кара да вървя напред

"Общуването с младите хора не само ме зарежда, но и ме обогатява – казва Станислав Почекански. Вече девет години той е Председател на Съюза на българските музикални и танцови дейци, но освен това е и великолепен цугтромбонист и преподавател, който заслужено се гордее с постиженията на своите ученици от класа по камерна музика. – Със своя мироглед и..

публикувано на 17.05.24 в 15:45
Гергей Мадараш, гост-диригент

Томас Аунер и Гергей Мадараш в дебют със Симфоничния радиооркестър

Интригуваща и стилно подбрана програма предлага Симфоничният оркестър на Националното радио на 17 май, петък, от 19.00 часа , който ще бъде излъчен в пряко предаване на вълните на програма "Христо Ботев". Концертът в столичната зала "България" под надслов "Симфонични контрасти" под палката на унгарския гост-диригент Гергей Мадараш, който..

публикувано на 17.05.24 в 08:58