Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Има причина да си жив и да си тук: Светлана Янчева в "О, щастливи дни" на "Варненско лято" 2024

Снимка: dramavarna.com

32-рото издание на Международния театрален фестивал "Варненско лято" среща публиката си с моноспектакъла на Светлана Янчева "О, щастливи дни" по Бекет. Тази вечер, 5 юни, актрисата ще го изиграе два пъти за зрителите във Варна – от 18.00 и от 20.30 часа на сцената на Драматичен театър "Стоян Бъчваров". В спектакъла с режисьор Маргарита Младенова се разказва за затъналата до кръста в земята Уини, която макар и почти неподвижна и неумолимо потъваща надолу, не губи възторга си от най-дребните неща и си спомня за щастливите дни.

"Уини е поставена в някаква изключителна ситуация, гранична, общо взето в контекста на смъртта. Интересното е вече тръгнала по този път, тя как приема живота, как се отнася, какво е отношението ѝ към света, накъде пътува мисълта ѝ. Цялото това ограничение при нея – заровена до кръста в земята, после полека-лека тази земя я поглъща - тя нито за секунда, дори в моментите, в които изпада, потъва в някакво отчаяние, не позволява това отчаяние действително да ѝ се случи. Веднага излиза и се хваща за нещо. Има една много хубава реплика, в която казва: "Нямаш ли чувството, че нещо те засмуква нагоре, не ти ли се налага понякога да се държиш здраво за нещо?". Някакво достойно пътуване, с пълното съзнание за това, без да пропада – напротив, тя непрекъснато се издига нагоре", разказва актрисата за своя персонаж.


Край Уини е и нечленоразделно говорещият Уили, изигран от Рашко Младенов.

"Дали е Уили, дали е Бог – винаги има нещо, с което ти говориш и към което отправяш молитвите си", обяснява Светлана Янчева.

Бекетовата Уини, на която тя вдъхва душа, се е превърнала в един от иконичните образи за театъра на абсурда и на неговия възглед за човешкото съществуване. За тази си роля Светлана Янчева получава през 2023 година наградите "Икар" и "Аскеер" за водеща женска роля, както и наградата в същата категория от Фестивала на малките театрални форми във Враца.

"Аз не гледам на Уини като на някакъв персонаж, просто някакъв образ, който трябва да изградя, с някакъв специфичен характер. По-скоро гледам на това същество като на някаква душа, която витае някъде, и се чувствам като проводник и на самия текст, и на това, което е заложил Бекет в него. Мисля, че границата между актриса и персонаж се размива и така трябва да бъде. Този текст е нещо, което ти трябва да направиш като лично твое преживяване. То идва от теб, от актьора. Няма как той да не бъде вътре с неговата душа, неговата идея за това какъв трябва да бъде света, с неговото отношение въобще към света", казва още Янчева.

За нея този текст е изключителен, макар и тежък. Актрисата е на мнение, че "човек трябва да се радва непрекъснато, че е жив и точно той е на този свят… Той трябва да знае, че не е застрахован за нищо и всеки един миг, всеки един момент му е подарък". Тъкмо това ни казва и Уини от сцената.

А Светлана Янчева допълва:
"Може би трябва по-леко да стъпваме на тази земя и малко над нея. Някак си да се оставяме на тази река, без агресивна съпротива. Да оставяме нещата просто да се случват и да правим това, което можем да правим, без да очакваме някакъв резултат. Правиш нещо толкова – колкото можеш, с всички сили, и тогава нещата имат по-голяма вероятност да ти се случат."

Цялото интервю с актрисата, влязла в ролята на Уини от "О, щастливи дни", чуйте в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стоянка Балова

Стоянка Балова: Най-важният фактор от невербалното общуване е интонацията

Невербалното общуване в политиката има сериозна роля в изграждането на цялостната представа за поведение. Може ли да се режисира невербалното, жестовете, мимиките, позицията на тялото или напротив, то винаги издава истинските намерения, поне за тези, които могат да ги разчетат? Влияят ли ни невербалните послания в политиката несъзнателно, така че да..

публикувано на 01.10.25 в 17:15

"Златният делфин" вдига завеса за 19-и път във Варна

От 1 до 7 октомври Варна е домакин на традиционния Международен куклен фестивал "Златният делфин" . Това е най-старият фестивал за куклено изкуство в България. Провежда се на всеки три години и тази година е неговото 19-о издание. Фестивалният афиш включва 11 спектакъла на театри от Китай, Грузия и Естония, както и най-доброто, създадено от..

публикувано на 01.10.25 в 13:10

Балетният спектакъл "Парижки нощи" гостува на "Софийски музикални седмици"

На 2 октомври от 19:00 часа на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски" в София Балетът на Държавна опера - Стара Загора ще представи своята най-нова постановка "Парижки нощи“.  Спектакълът, поставен по повод 100 години Старозагорска опера от Донвена Пандурски –  хореограф и режисьор, е впечатляваща балетна фантазия в четири..

публикувано на 01.10.25 в 12:35

Чеховата "Вишнева градина" с премиера във Враца

С премиера на спектакъла "Вишнева градина" от Антон П. Чехов открива новия си творчески сезон Драматично-кукленият театър във Враца . Режисьор на постановката по последната пиеса на руския класик е дело на Владлен Александров. "Това е един от шедьоврите на световната драматургия и беше време трупата на Врачанския театър да работи едно..

обновено на 01.10.25 в 11:36

Сакрално и еротично в картините на Васил Н. Василев

За Васил Н .  Василев това са основните материали – светлината на свещеното и сянката на телесното.  Градейки по особен, поетичен начин формите и пространствата с тях, ненатрапливо напомня за смисъла им на носители на сакралното и еротичното. Тази двойственост е в цялата изложба – в цикъла "Христос и блудницата“, в картините " Мъж със свещ..

публикувано на 01.10.25 в 11:36