Симфоничният оркестър на Българското национално радио открива официално тази вечер четирдесетото издание на Празниците на изкуствата "Аполония" в Созопол.
Създаден през 1948 година, Симфоничният оркестър на БНР и до днес играе важна роля в музикалния живот на столицата и не само. Съставът поддържа един изключително широк репертоар. Той не само покрива целия периметър на класическата музика от барока до късния романтизъм с ярък фокус върху знаковите творби на ХХ век, но включва и световни премиери, написани специално за оркестъра. Българската музика винаги е била важна част от изявите му.
Оркестърът е изнасял концерти в Южна Корея, Франция, Испания, Унгария, Холандия, Германия. Участвал е в културната програма на Световното първенство по футбол през 1998 и на Олимпиадата в Атина през 2004. С негов концерт е открит фестивалът Европалия в Брюксел през 2007. Солисти и гост-диригенти на Симфоничния оркестър на БНР са били безброй световноизвестни български и чуждестранни изпълнители.
Диригент е Константин Илиевски, а солист на официалното откриване тази вечер на сцената на Амфитеатъра в Созопол от 20.30 ч. е Светлина Стоянова.Кариерата на Светлина Стоянова започва с победата ѝ на реномирания певчески конкурс Нови гласове в Гютерслох, Германия през 2017. Талантливата певица получава покани от Opéra de Nice Côte d’Azur и от Anthéa Theatre за ролята на Керубино (Сватбата на Фигаро от Моцарт) и на Розина (Севилският бръснар от Росини), представени на фестивала в Брегенц. Назначават я за солист във Виенската Щатсопера за сезоните 2018/19 и 2019/20. Там тя прави дебюта си като Дриада (Aриадна на Наксос от Рихард Щраус), пее Росвайс (Валкюра от Вагнер), Лола (Селска чест от Маскани) и други.
Участва и в гастроли на оперните сцени в Хамбург и Дюселдорф. С ансамбъл Матеус под диригентството на Жан-Кристоф Спинози дебютира в Италианката в Алжир от Росини в турнето на ансамбъла във Франция. През 2020 тя се представя за първи път и в Пепеляшка от Росини на фестивала New Generation във Флоренция. Оттогава дебютира на престижни сцени като Росиниевия оперен фестивал в Песаро, Болшой театър в Москва и Цюрихската опера. Сред сцените, които са отворени за нея, е и Миланската Скала, където пее Розина, Керубино, Зулма и Дриада.
Ето какво сподели диригентът на Симфоничния оркестър на БНР Константин Илиевски в "Артефир" за музикалното начало на 40-ата "Аполония":
"Отправям благодарност към организаторите – условията на местна почва са просто прекрасни. Сцената на Амфитеатъра е покрита – опазени сме от дъжд и слънце. Създадена е една много хубава акустика. От вчера репетираме на място, заедно с нашата прекрасна солистка. Надяваме се да предложим вечерта на многобройната публика един наистина много темпераментен концерт. Програмата е много хубава – подбрана е от няколко опери шедьоври."
Чуйте разговора с диригента на Симфоничния оркестър на БНР директно от Созопол.
Програма:
Джоакино Росини – Увертюра към операта Севилският бръснар
Джоакино Росини – Ария на Розина Unа voce poco fa из операта Севилският бръснар
Волфганг Амадеус Моцарт – Увертюра към операта Сватбата на Фигаро
Волфганг Амадеус Моцарт – Ария на Керубино Voi che sapete из операта Сватбата на Фигаро
Марин Големинов – Нестинарско хоро из балета Нестинарка
Парашкев Хаджиев – Молитва на Мария-Десислава из едноименната опера
Шарл Гуно – Увертюра към операта Ромео и Жулиета
Шарл Гуно – Ария на Стéфано Depuis hier… Que fais-tu из операта Ромео и Жулиета
Жорж Бизе – Прелюд към операта Кармен
Жорж Бизе – Хабанера на Кармен из едноименната опера
Йохан Щраус син – Увертюра към оперетата Прилепът
Йохан Щраус син – Ария на принц Орлофски Ich lade gern mir Gäste ein из оперетата Прилепът
Снимки – Празници на изкуствата "Аполония"
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg