Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Георги Господинов представя "Градинарят и смъртта" на 40-ата "Аполония"

7
Георги Господинов

Историята на един баща, един син и едно последно разсъмване – милостива и в същото време безмилостна, ни представи пред открито небе в Созопол Георги Господинов. Премиерата на новата му книга "Градинарят и смъртта" е това, което цялата публика на 40-ите Празници на изкуствата "Аполония" очакваше. Видя се и от препълнения двор на Градската художествена галерия в морския град.

Всъщност всяка нова книга на Георги Господинов е представяна за първи път именно на "Аполония", в двора на галерията, в късния следобед, в края на лятото.


"Градинарят и смъртта" е книга за свечеряване, така че нямаше по-подходящо време и място да има своята премиера, каза в началото на представянето ѝ авторът. За него тази книга е по-особена и много би искал с нея да отключи спомените на хората. Тя няма лесен жанр, трябва сама да си го изобрети. Както смъртта няма жанр. Както животът. Както градината. Роман елегия, роман градина.

Владо Пенев
В представянето ѝ, което се случи непосредствено след като участниците в поредния Майсторски клас по творческо писане на Георги Господинов в рамките на "Аполония" прочетоха написаното от тях, участие взеха актьорът Владо Пенев и тромпетистът Мишо Йосифов. Именно Пенев, който чете думи от романа "Градинарят и смъртта", можете да чуете в звуковия файл.

Мишо Йосифов
Музиката, която огласи историята в новата книга на Георги Господинов "Градинарят и смъртта" също е от значение за усещането за разказа в нея. Ето и за какво говори тромпетът на Мишо Йосифов.

Издателката Невена Дишлиева беше сред гостите на премиерата на Георги Господинов. Тя е от малкото, прочели "Градинарят и смъртта” още в ръкопис. Чуйте какво сподели за романа:

Невена Дишлиева обясни, че докато е чела "Градинарят и смъртта" е успяла да се откъсне от приятеля и да чете разказвача Георги Господинов, въпреки общата съдба на обезбащяване. Затова и го попита дали по време на писането на Романа е имало момент, в който е успял да отдели личната болка и да премине във фикцията. Георги Господинов отговори:

https://static.bnr.bg/gallery/cr/cbb9e51f7593b3e7041b47be68e22ae9.jpg
Писателят сподели, че това е книга, която не очакваш да напишеш и в същото време пишеш много бързо. Историята в нея тръгва от тефтера, което го завръща към позабравеното, но хубаво усещане от писането на ръка. Господинов отбеляза дори, че ако можеше - би издал книгата именно така, написана на ръка. Това писане му е помогнало, книгата се оказала спасителна за него по някакъв начин. Съществува обаче и моментът на последващото преживяване на смъртта. Ето защо премиерата на "Градинарят и смъртта" на "Аполония" е толкова лична - това е първо и много специално, може би дори единствено представяне на книгата.

Романът няма нужда от нищо друго, освен да се чете насаме от човека. Това е книга за бащите ни, а не конкретно за бащата на Георги Господинов. Не се и пише лесно за фигурата на бащата. Особено за отсъстващите бащи на социализма.

В посока на това как се пише и разказва за смъртта с думи за новия роман на Георги Господинов участие в представянето на романа взе ѝ поетесата и преводач Надежда Радулова. Тя също заговори за бездната на въпроса за края.

Снимки: Празници на изкуствата  "Аполония"
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Покана за събитието

Цветовете на доброто

Център за изкуство и култура Блок 14 и детска работилница "Мармалад" с радост ви канят на изложбата "Цветовете на доброто" – едно пъстро пътешествие в света на детското въображение, творчество и доброта. В изложбата са събрани творби на деца, вдъхновени от идеята, че доброто има много цветове. Малките автори показват как чрез изкуството..

публикувано на 10.11.25 в 10:15
Гергана Плетньова

Реализмът на Гергана Плетньова

Има някаква предопределеност в пътя на човек, но за да ти се случи тя – трябва да се вгледаш в себе си, защото е заложена именно там, вътре в теб. Гергана Плетньова вярва в това. Смята и че хубавите неща се случват лесно, но в живота. В професията гледа с недоверие към лесното. Тъй като никой не знае какво се случва в главата на актьора, докато той..

публикувано на 10.11.25 в 09:50
Пенка Цанева-Бленика

Откриват паметна плоча на поетесата Пенка Цанева-Бленика в Тутракан

Днес от 11:30 ч. престои откриване на паметна плоча на поетесата Пенка Цанева-Бленика в Тутракан на Алеята на славата в Крайдунавския парк.  Алеята приютява плочи на именити личности, свързани с града. Инициатори на проявата са Историческият музей в града и местното Народно читалище "Никола Йонков Вапцаров", заедно с местната администрация.  Повече за..

публикувано на 10.11.25 в 09:32
Покана

Изложба на Николай Петров в рамките на Есенния салон на изкуствата във Варна

Във Варна в "Галерия 33" се открива изложба с името "Замислена вода", която може да бъде видяна до 21 ноември. Събитието е част от Есенния сезон на изкуствата в морската столица. Изложбат а включва живописни произведения, рисувани последните четири години от художника Николай Петров.  Повече за изложбата разказва самият автор  Николай Петров:

публикувано на 10.11.25 в 09:25

Самостоятелна изложба на Жорж Папазов в Париж

След десетилетия отсъствие на художника Българският културен институт в Париж в момента представя 22 оригинала на Жорж Папазов, както и творби на Марсел Дюшан, Ман Рей, Андре Дерен и Жул Паскин. Изложбата е с куратор д-р Мария Василева. Заглавието е знаково: "Завръщане у дома"/ Georges Papazoff. Retrouver son chez-soi. Българо-френският..

публикувано на 09.11.25 в 13:25