Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Георги Господинов представя "Градинарят и смъртта" на 40-ата "Аполония"

7
Георги Господинов

Историята на един баща, един син и едно последно разсъмване – милостива и в същото време безмилостна, ни представи пред открито небе в Созопол Георги Господинов. Премиерата на новата му книга "Градинарят и смъртта" е това, което цялата публика на 40-ите Празници на изкуствата "Аполония" очакваше. Видя се и от препълнения двор на Градската художествена галерия в морския град.

Всъщност всяка нова книга на Георги Господинов е представяна за първи път именно на "Аполония", в двора на галерията, в късния следобед, в края на лятото.


"Градинарят и смъртта" е книга за свечеряване, така че нямаше по-подходящо време и място да има своята премиера, каза в началото на представянето ѝ авторът. За него тази книга е по-особена и много би искал с нея да отключи спомените на хората. Тя няма лесен жанр, трябва сама да си го изобрети. Както смъртта няма жанр. Както животът. Както градината. Роман елегия, роман градина.

Владо Пенев
В представянето ѝ, което се случи непосредствено след като участниците в поредния Майсторски клас по творческо писане на Георги Господинов в рамките на "Аполония" прочетоха написаното от тях, участие взеха актьорът Владо Пенев и тромпетистът Мишо Йосифов. Именно Пенев, който чете думи от романа "Градинарят и смъртта", можете да чуете в звуковия файл.

Мишо Йосифов
Музиката, която огласи историята в новата книга на Георги Господинов "Градинарят и смъртта" също е от значение за усещането за разказа в нея. Ето и за какво говори тромпетът на Мишо Йосифов.

Издателката Невена Дишлиева беше сред гостите на премиерата на Георги Господинов. Тя е от малкото, прочели "Градинарят и смъртта” още в ръкопис. Чуйте какво сподели за романа:

Невена Дишлиева обясни, че докато е чела "Градинарят и смъртта" е успяла да се откъсне от приятеля и да чете разказвача Георги Господинов, въпреки общата съдба на обезбащяване. Затова и го попита дали по време на писането на Романа е имало момент, в който е успял да отдели личната болка и да премине във фикцията. Георги Господинов отговори:

https://static.bnr.bg/gallery/cr/cbb9e51f7593b3e7041b47be68e22ae9.jpg
Писателят сподели, че това е книга, която не очакваш да напишеш и в същото време пишеш много бързо. Историята в нея тръгва от тефтера, което го завръща към позабравеното, но хубаво усещане от писането на ръка. Господинов отбеляза дори, че ако можеше - би издал книгата именно така, написана на ръка. Това писане му е помогнало, книгата се оказала спасителна за него по някакъв начин. Съществува обаче и моментът на последващото преживяване на смъртта. Ето защо премиерата на "Градинарят и смъртта" на "Аполония" е толкова лична - това е първо и много специално, може би дори единствено представяне на книгата.

Романът няма нужда от нищо друго, освен да се чете насаме от човека. Това е книга за бащите ни, а не конкретно за бащата на Георги Господинов. Не се и пише лесно за фигурата на бащата. Особено за отсъстващите бащи на социализма.

В посока на това как се пише и разказва за смъртта с думи за новия роман на Георги Господинов участие в представянето на романа взе ѝ поетесата и преводач Надежда Радулова. Тя също заговори за бездната на въпроса за края.

Снимки: Празници на изкуствата  "Аполония"
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Самостоятелна изложба на Жорж Папазов в Париж

След десетилетия отсъствие на художника Българският културен институт в Париж в момента представя 22 оригинала на Жорж Папазов, както и творби на Марсел Дюшан, Ман Рей, Андре Дерен и Жул Паскин. Изложбата е с куратор д-р Мария Василева. Заглавието е знаково: "Завръщане у дома"/ Georges Papazoff. Retrouver son chez-soi. Българо-френският..

публикувано на 09.11.25 в 13:25

Нинко Кирилов между изгрева и залеза на слънцето

В най-новата книга на Нинко Кирилов има закачка в оформлението – една черна точка, която оказва се е слънцето, постепенно изгрява, достига зенит и после залязва – онагледено графично (дизайн Анна Лазарова). Накрая върху черния разтвор на последните страници виждаме изгрялата луна. Стихосбирката се нарича "слънцето сърцето", а първото стихотворение е..

публикувано на 08.11.25 в 09:35

"Глобални графики": Иван Газдов на 80

С авторски плакати, графики и снимки проф. Иван Газдов празнува своя 80-годишен юбилей. Изложбата му “Глобални графики” е разположена в галерия "Академия" и представя графикатурата – уникалния стил, създаден от Газдов и регистриран като артистична марка през 1987 година – като “път в графиката”. Проф. Газдов има впечатляваща кариера – специализация..

публикувано на 07.11.25 в 18:40

"Отвъд портрета": 54 новооткрити творби на Бистра Винарова в Националната галерия

54 непознати досега произведения на Бистра Винарова-Радева ще бъдат изложени от тази вечер в Националната галерия "Двореца" в София. Инициативата е на фондация "Пигмалион" и нейния председател Емил Стоянов . Изложбата, озаглавена "Отвъд портрета" , се открива в 18:00 часа и на нея ще бъдат показани за първи път някои от най-добрите ѝ..

публикувано на 07.11.25 в 18:06

ДОК-АРТ-Фестивал в Берлин

До 12 ноември всеки ден от 18 часа в кино "Бротфабрик" в Берлин ще се проведе второто издание на ДОК-АРТ-Фестивал – това е Седмицата на българското документално кино, организирана от Българския културен институт в немската столица. Документалната програма е пъстра мозайка от разкази, които отразяват не само личните съдби на героите във филмите, но и..

публикувано на 07.11.25 в 18:05