Кои са ефективните подходи за финансиране на кино – разказва продуцентката и режисьорка, авторка на книгата "Нови методи за финансиране на кино в България и Испания"
Истории от дълбините на душата и интересите на сърцето – към тях се насочва Десислава Томова. Тя живее и работи като независим продуцент, режисьор, сценарист и писател в Малага, Испания, и винаги намира начин да се завърне в България. За себе си казва, че обитава граничната зона на киното, театъра, литературата, музиката и изобразителното изкуство. Има мнение обаче в каква съвременна среда се намира тази гранична зона:
"Напоследък наблюдавам пълна деградация, сериозно отмиране на естетическото чувство, изобщо отмиране на интереса към естетиката – не само в киното, и в литературата. Истинският творец не може да престане да бъде такъв, където и да се намира по света. Почувствах се призвана да направя усилие в тази посока, за да се пречупи лошата тенденция. Изкуството днес все повече се изтърбушва откъм мисловно съдържание, моите усилия са свързани с опита да се излезе от този омагьосан кръг – изкуството като себеизразяване или обслужване на конюнктурата.
В никакъв случай не искам да изпадам в подобна ситуация, не съм се движила никога по течението, което в общи линии ме прави не особено симпатична на някои кръгове – интелигентски и хуманитарни, така че аз винаги съм била привърженик на стремежа към истината. Истината през болката, през страданието, през бедността. Някои казват: "Няма нужда да страдаш толкова, за да направиш хубаво изкуство", аз смятам, че то извира от душата и сърцето на твореца и тогава е най-истинско", обясни в "Кино с думи" Десислава Томова.
Тя е режисьор на филмите "Речно възраждане“, "Грета“, "Трохи любов“ и "Черен пазар". Последният, който на испански носи името Estraperlo, има първа награда за най-добър минидокументален филм на INDIE FOR YOU в Лос Анджелис. Той е следствие на трудните периоди, през които Десислава преминава в Испания. Филмът има интересна история, която въвлича хора от едно местно заведение, и попада в жанра на докуфикшъна.
Документално-игралният късометражен филм е базиран на едноименния разказ на Десислава Томова Estraperlo, който е част от втората ѝ книга "(К)Раят на рая". В него става дума за черния пазар след Гражданската война, а историята е пресъздадена от свидетел на събитията от онова време.
Освен на сборника с разкази "(К)Раят на рая" Десислава е автор и на романа "Хронографът на доктор Коен", който има аудиоверсия на испански, а скоро навярно и екранизация, както и на книгата "Нови методи за финансиране на кино в България и Испания".
"Основната идея на книгата е, че новите алтернативни форми на финансиране на кино намаляват риска от загуба при филмопроизводството в сравнение с традиционните начини на финансиране. Една от перспективите за решаване на този проблем е свързана с участието на българските кинематографисти в международни копродукции, особено европейски, което много се практикува от колегите.
Те естествено са напипали пулса на този правилен подход, като правят такива продукции и така киното се разпростира на различни територии, обогатява се – не само езиково, а и културно. Книгата представя възможностите за финансиране на киното и свързаните с него политики, разглежда кинополитиките в България и Испания, а накрая завършва с общи изводи, препоръки и перспективи за по-нататъшно развитие", разясни авторката.
Десислава Томова е учила "Персонифицирана аудиовизуална журналистика", "Театрална режисура в европейски контекст" и "Креативно и артпредприемачество".
В звуковия файл можете да чуете каква е спецификата на артпредприемачеството, какво представляват сюжетите на филмите ѝ, кои са ефективните подходи за финансиране на кино, какъв е животът между независимите филми, книгите и музиката и защо в основната на всичко стои любовта.
Снимки – личен архив
Нейните сини очи говорят толкова красноречиво, сякаш проникват в зрителя и го четат. Никак не са малко филмите, да не говорим за театралните постановки, които го доказват. След като преминава през премеждия, за да влезе в ВИТИЗ, днес, знаем – НАТФИЗ, които накрая я отвеждат до класа на любимия ѝ професор Крикор Азарян, Стефка Янорова прави първата си..
Международният кинофестивал за късометражно кино "Карантината" във Варна започва утре (5 август). В "Нашият ден" един от организаторите – художникът Дарин Сотиров от школа "Дедал", разказва за програмата и каузата на събитието. 11-то издание на фестивала ще се проведе в 5 летни вечери, като програмата му включва 35 късометражни филма –..
Гост в "Тийн Тайм" е Симо Лазаров, пионер в областта на електронната и компютърната музика в България. Завършил е Музикалната академия в Прага и Техническия университет в София. От 1967 до 1982 година свири в рок група "Везни". По-късно защитава дисертация, свързана с компютърната музика. Специализира в различни студия за електронна музика,..
В рубриката "Изкуството в мен" търсим себепознанието. Мъдростта на писателите, поетите, артистите, творците. Животът ни предлага своите странни предизвикателства, а изкуството често идва на помощ. Представяме поетесата и писателка Рания Раим. Тя израства в Кайро и е автор на книгите The Search For Something More, All The Letters I Should Have..
"Семейно радио" излъчва от Художествената галерия "Проф. Васил Захариев" в Самоков по време на Международния джаз фестивал "Д-р Емил Илиев", който се провежда в Боровец от 1 до 6 август. Събеседници в подвижното студио на БНР са: кметът на община Самоков инж. Ангел Джоргов със съпругата си Любослава, директорът на фестивала д-р Таня Илиева с дъщеря..
Съвременните диктатури, разпада на либералната демокрация и ролята на журналистите в борбата с пропагандата – коментира в "Мрежата" по програма "Христо..
Учени се заеха да създадат човешка ДНК от нулата. Това може само да ни накара да подкрепяме науката. За момента никой не планува създаване на..
Ако сте съвременни работещи родители и нямате наоколо баба да ви помага, сигурно често сте изпитвали нужда от подобна подкрепа на по-възрастен човек. Ето..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg