Най-дълго поставяният американски мюзикъл в историята пристига да дебютира пред родните меломани като част от своето европейско турне, за да оживее в две поредни вечери – на 21 и на 22 май.
Хитовата творба е създадена по мотиви от пиесата "Чикаго" на Морис Далас Уаткинс, музиката на Джон Кандър, а либретото е дело на знаменития тандем Фред Еб/Боб Фос. Ерго, там сме – да се насладим на оригиналната продукция, която продължава да триумфира не само на "Бродуей" и "Уест Енд", но и навсякъде по света. Бляскавото шоу е в светлината на прожекторите вече половин век, но неговият интригуващ и забавен чисто човешки сюжет не се сви в ъглите на времето нито за миг. Нашата публика получава изключителната възможност да се потопи в света на престъпление, страст и слава, представен с класическата хореография на Боб Фос и изпълнен от елитни артисти, които са селектирани от сцените на "Бродуей" и "Уест Енд".
"Чикаго" разказва за кабаретна актриса, която убива любовника си, но с помощта на високоплатен адвокат успява да убеди съда в своята невинност и да стане звезда в очите на пресата и обществото.
Повествованието дефилира с пурпурна свита от всевъзможни страсти. Сред звездния състав са Надя Бул, Мишел Антробус, Мат Блейкър, Рейчъл Стенли и Тод Талбот, които ще пресъздадат легендарните роли на Рокси Харт, Велма Кели и Били Флин. Култови мелодии са вплетени в саундтрака, илюстриращ историята на Рокси Харт. Тя не е първокласен неудачник, а амбициозна танцьорка, която попада в центъра на сензационен съдебен процес, превръщайки престъплението в спектакъл, а съдебната зала – в сцена. Нито една компилация с теми от мюзикъли не е представителна без Razzle Dazzle, прочутото затворническо танго за шестима убийци, всеки от който аха да дръпне спусъка на последното чувство – Cell Block Tango и
"Five, six, seven, eight
Come on babe, why don't we paint the town?"
Така де, евъргрийнът All That Jazz, който впоследствие открива и едноименния филм с неотразимите Рой Шайдър като Джо Гидиън – накрая готов да последва своя "ангел на смъртта", Джесика Ланг в ролята на Анжелика и Ержебет Фолди в кожата на Мишел.
Оригиналът на мюзикъла е на Боб Фос – един от най-колоритните американски режисьори. Римейкът на "Чикаго" в негова памет през 1996 година е отличен с 6 награди "Тони", 2 приза "Лорънс Оливие" и "Грами" за най-добър шоу албум. "Чикаго" държи рекорда за най-продължително игран римейк на "Бродуей". Преведен на 10 езика, мюзикълът е гледан от над 18 милиона зрители в цял свят и продължава да бъде един от най-обичаните и дълголетни мюзикъли в света. Собствено аз имах шанса да изгледам спектакъла в Будапеща – в свободната вечер между концертите на U2 и "Аеросмит" на "Непщадион", от 17-и ред в световнопопулярниятеатър "Мадач", където режисьорът Томаш Сиртеш поставя "Котките" на Андрю Лойд Уебър съвсем скоро след премиерата на мюзикъла в Лондон, с което предизвиква сензация в Европа. Малко е да се каже, че шоуто си струва. После присъствах на българския вариант на "Чикаго" с режисьор Борис Панкин, продукция на Държавна опера Варна с диригент Страцимир Павлов, та имам поглед. Познавам още десетки интерпретации на мюзикъли, сред които "Мама Миа", "Фантомът на операта", "Клетниците", "Тутси", "Йосиф и фантастичната му пъстра дреха, а "Исус Христос Суперзвезда" съм гледал поне 5 пъти. Изгледах и "Емилия Перес" (Emilia Perez) на Жак Одиар сЪС Зои Салдана, който отнесе общо четири отличия "Златен глобус". Да си призная обаче – не съм гледал мюзикъла "Продуцентите" с Натали Трифонова като Ума Търман. Та, обяснявам, че имам аршин за жанра в забавните и по-сериозните му форми.
Музиката в кавърверсиите на "Чикаго" няма как да е много по-различна, освен откъм аранжименти. Големите разлики са в режисьорските решения и хореографията. Но, дами и господа, на крака – при това с два спектакъла, ни идват "целият този джаз" и самият Боб Фос, класикът. Освен режисьор и сценарист, той е и вълшебен хореограф, чийто натюрел и идеипревръщат по-голямата част от подобни произведения във великолепно безлични. Той много го владее "пеенето под дъжда". В предговора към книгата на Джон Спрингър "Всички говорят, пеят и танцуват" Джин Келипише, че и други страни също като американците са създали сполучливи криминални и гангстерски творби, уестърни и комедии. Има обаче един жанр, който принадлежи само на Холивуд и това е мюзикълът. Без какватои да е дискусия, Америка може да се разглежда и признае като единствената родина на този жанр. Да, Боб Фос доразвива неговите традиции, но – подобно факир, вади от ръкава си заек с много европейски проекции.
Тутакси два – надвам се, ясни за всички примера. "Ах, този джаз". Поне на мен ужасно много ми напомня и за произведението на Федерико Фелини. Най-малкото циркът свързва италианеца Фелини и американеца Фос. Анима светът на "Бродуей" е много по-различен от галактиката на малкия цирк, за който Федерико постоянно копнее във втория пример –"Осем и половина"? Не напомня ли Джо Гидиън за Гуидо – тоест, Марчело Мастрояни, изпадналия в криза режисьор от филма-завет на Фелини "Осем и половина"? Нямаше смисъл да ровичкам, за да посоча и години. По-важното е, че мюзикълът премина през върхове и депресии, но нито еднакратковременна вълна и продължителна криза - в това число и COVID 19, не успяха да го прогонят и свалят от сцената. It's showtime, Folks! Казват: "There's no business like Show Business".
Да проверимсобственоочно дали е вярно с оригинала. Хитовият спектакъл "Чикаго". Eнергийно излъчване. Завесата се вдига в зала 1 на НДК утре и вдруги ден.
"Севилският бръснар" или закачливата, но и реалистична музикална комедия на Джоакино Росини се появява отново на сцената в ексцентричната постановка на режисьора Бартлет Шер в сезона на съботните матинета на "Метрополитън опера" – Ню Йорк на 31 май 2025 г. Мецосопраното Айгул Ахметшина, която триумфира миналия сезон като Кармен на Бизе, сега се..
1 юни Свири Националният симфоничен оркестър на РАИ с диригент Андрес Ороско-Естрада. 3.00 часа – Антонин Дворжак (1841-1904), Концерт за виолончело в си минор, оп. 104. Солист: Пабло Ферандес (виолончело). 3.42 часа – традиционна каталунска, El cant dels ocells (Песента на птиците). Изпълнява Пабло Ферандес (виолончело). 3.46 часа – Рихард Щраус..
Красимира Стоянова, Анна Нетребко, Елина Гаранча и Хуан Диего Флорес са сред звездите в новия сезон на Миланската Скала. Откриването на 7 декември е с операта "Лейди Макбет от Мценска губерния" на Дмитрий Шостакович . За първи път от десет години насам сезонът се открива с музика на композитор, който не е италианец. Изненадата тази година..
На 29 май "Кварто квартет" представят в Пловдив музикалния спектакъл "Гласове и струни", заедно с хор "Мистерията на българските гласове", с авторската музика на Георги Андреев и Калина Андреева (контрабас). На сцената на Античния театър с тях ще излязат група "Молец" и Скилър. Българските зрители ще аплодират продукция, която вече имаше успех по..
Утре, 29 май, в бар "Петък" ще се състои официалното представяне на новия албум и видео проект, създадени от български музиканти с фокус върху темата за психичното здраве. Вокалистът и китарист на група "Последно повикване" – Цветан Андреев, сподели подробности за инициативата в ефира на Lege Artis. По думите на Цветан идеята за албума не е била..
Политическите процеси в България коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Веселин Стойнев , автор в DW и заместник главен редактор на "Би..
Сред десетките възможности да отбележим празника на детето в София можем да изберем и две различни анимационни програми. От 12.30 и от 16.00 часа в Дом на..
Искането на президента за референдум за еврото и състоянието на българското правосъдие коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" правният..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg