Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Тренинги за изграждане на училищна общност

Снимка: Професионален форум за образованието

"Добре дошли в училищната общност" се нарича проектът на сдружение "Професионален форум за образованието" за въвеждащи тренинги за адаптация и мотивация на ученици от 1, 5 и 8 клас. Моделът е практикуван в 151 СОУПИ (Средно общообразователно училище с профилиране по интереси), създадено по авторски модел на група български педагози и работило от 1990 до 2002 година.

В рубриката "Всичко за образованието" Светлана Нанчева, ръководителка на педагогическата служба в 151 училище, припомня идеята да се въведат подобни тренинги за учениците, навлизащи в нов етап от обучението си: "Ние считахме… че не е педагогически правилно да оставим децата да се оправят сами със своите взаимоотношения, особено в ситуациите, в които те идват от различни места и са събрани по един сравнително случаен начин на едно място, каквато е ситуацията с 8 клас… Осмокласниците идват от най-различни училища с най-различни очаквания и с различни страхове, и с пълна неизвестност.

Ние смятахме и сега смятаме, че е педагогически правилно те да бъдат подпомогнати в този процес с помощта на едни разработени от нас още преди години упражнения, които по същество представляват тренинг, тиймбилдинг. И в процеса на този тренинг учениците да се запознаят поне първоначално помежду си и да поставят начало на едни добри взаимоотношения, просто да им се зададе модел на добри и приятелски отношения помежду им, защото с какъвто модел започнат, с такъв и ще продължат…"

Упражненията и "сценариите" за тренингите са изцяло подновени и съобразени със съвременните ученици и социална среда. Моделът се актуализира в сътрудничество с две столични училища – Професионалната гимназия за високи технологии "А. С. Попов" и 23 СУ "Фредерик Жолио-Кюри". Предварително са сформирани и подготвени екипи от учители и ученици от по-горните класове, които да работят с учениците от 1, 5 и 8 клас, включени в тренингите.

Юрий Анджекарски, директор на 151 СОУПИ и водеща фигура в сдружение "Професионален форум за образованието": "… По-скоро проблемът е в педагогическата безусловна дейност, а не в педагогическата условност. Тоест ние твърде много в училището правим игри "на ужким".

И по този начин не се усещаме, че всъщност имитацията става не само средство, но и цел. В определени моменти ние ги учим не как да действат, а как да имитират действие… подобно на художествената условност, педагогическата условност също води към имитационност… а това, което е безусловно, това са взаимоотношенията. Тоест, когато това са комуникативни игри, те не са игри в своята същност… Тук в известен смисъл по-безопасно те (децата) си казват неща, те споделят неща, които, ако директно ги споделят в определена ситуация, това може да крие рискове за тях. Докато в тренингови условия, в условията на, тук вече използвахме, тиймбилдинг, тиймбилдингът за ученици е много необходим. И всъщност това е, което бихме искали да лансираме като практика за българското училище и то да не бъде само един път в годината, два пъти…"

Проектът "Добре дошли в училищната общност" е подпомогнат финансово от Столичната община, предвижда се в края му да бъде съставен наръчник със сценарии, работни листове, въпросници, използвани при работата в двете пилотни училища.

Чуйте подробности в разговора със Светлана Нанчева и Юрий Анджекарски.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

С търпение, желание и кураж през новата учебна година

Станимир Минков е млад учител в гимназиалния етап в СУ "Емилиян Станев", Велико Търново. Тази година поема осмокласници и продължава с единайсети клас. Държи в класовете му да има доверие и добри взаимоотношения, за което полага грижи още от първите учебни дни. Днешните деца изпитват затруднения да се изразяват писмено и устно, но когато се намери..

публикувано на 19.09.25 в 08:10

Таратор и лютеница или между лятото и есента

Колкото и да не ни се иска, лятото си отива, макар че слънцето още ни осигурява летни дневни температури. Освен че се настройваме за новия работен сезон, а децата – за училище, по традиция добрите домакини се стягат да приготвят и зимнина. Страната ни е благословена с чудесен климат и плодородна земя, така че есенното изобилие от всякакъв плод просто..

публикувано на 17.09.25 в 09:00

Училището "Ньовил" – едно различно училище във Франция

Училището носи името на градчето Ньовил-дю-Боск в департамент Йор, Нормандия,където започва всичко. През 1973 г. там се настаняват и създават училище трима млади ентусиасти. Днес то е разположено в замък в градчето Шалмезон в департамент Сен-е-Марн на 90 км. от Париж. Годишно в него се обучават и живеят около 40 деца от 6 до 16 години. Част от тях са..

публикувано на 16.09.25 в 10:39
Проф. Андроника Мартонова

Проф. Андроника Мартонова: Нужна е държавна стратегия за култура и образование

Проф. Андроника Мартонова, специалистка по история и теория на киното, университетска преподавателка, зам.-директорка на Института за изследване на изкуствата при БАН, гостува в рубриката "Всичко за образованието". Разговаряме за потенциала на изкуството да развива качества, умения и нагласи у младите личности. Темата е провокирана от впечатлението,..

обновено на 28.08.25 в 13:13
Проф. Живка Колева-Златева

Българският език и българският принос в славистиката се ползват с изключителен авторитет във Фрайбургския университет

През последната година проф. Колева-Златева, преподавателка във Великотърновския университет, е лекторка по български език и култура в университета във Фрайбург, едно от най-старите висши училища в Германия. Българистиката там се развива от 2006 г. , а първата лекторка проф. д-р Румяна Конева занася в Семинара по славистика ръкописите на записките от..

публикувано на 27.08.25 в 16:52