В съботната оперна вечер представяме „Идоменей” от Волфганг Амадеус Моцарт. Премиерата на операта е била преди 234 години - на 29 януари 1781 г. в Рециденцтеатър в Мюнхен, а пълното й заглавие е „Идоменей, цар на Крит или Илия и Идамант”. На служба при залцбургския архиепископ, Амадеус мечтае да пише опери. Магията на сцената го влече неудържимо! По време на пътешествията си из Европа вече е написал няколко опуса, но в Залцбург няма оперен театър, пък и работодателят му не бил поклонник на това изкуство. Все пак съдбата се усмихва на Моцарт - в края на 1780 г., 24-годишният композитор получава поръчка за опера-серия от баварския курфюрст Карл Теодор, която трябвало да бъде поставена по време на новогодишния карнавален сезон. Извън себе си от щастие, започва да пише „Идоменей”, окрилен с обещанието, че ще разполага с най-добрите певци и с най-добрите музиканти в оркестъра. Либретото съставя абат Джамбатиста Вареско, капелан на залцбургския архиепископ. По-точно - той превежда на италиански език вече съществуващото либрето на френския поет и драматург Антоан Данше, по което през 1712 г. в Париж е представена операта „Идоменей” на френския композитор Андре Кампра - трагична драма с кървава развръзка. Вареско адаптира текста по законите на тогавашната опера-серия. Петте действия на френската опера прекроява на три и измисля нов щастлив край. Моцарт бил толкова амбициран! Държал изкъсо своя текстописец и никак не се колебал в хода на работата да изхвърли доста строфи от либретото, за да постигне силни драматични ситуации в стегнато действие. И въпреки, че в „Идоменей” изследователите съзират мощното ехо от реформаторските опери на Глук, (с които Амадеус се запознава в Париж), композиторът внася нови идеи. Запазва каноничните виртуозни арии на опера-серия, но включва майсторски и несвойствени за жанра ансамбли като терцет и квартет, масови сцени и балетни интермедии, а и осезателно развива ролята на речитатива в драматичните епизоди. До края на живота на Майстора, „Идоменей” си остава една от любимите му опери, но за съжаление след големия успех на мюнхенската премиера (следвана от три представления), тя повече не е поставяна. Всички опити на Амадеус да го направи във Виена се провалят. През 1786 г. операта е представена с концертно изпълнение с малки изменения в двореца на принц Ауершперг. Тази редакция е известна като виенска - например партията на някогашния певец-кастрат в ролята на Идамант била преправена за тенор.
Ще слушате „Идоменей” в оргиналната версия с документален запис от спектакъл на Кралската опера Ковънт Гардън в Лондон (29 ноември 2014 г.) с участието на солисти, хора и оркестъра на Ковънт Гардън. Диригент е магнетичният Марк Минковски, постановката е дело на известния австрийски режисьор Мартин Кушей. В главните партии са: Матю Поленцани (Идоменей), Франко Фаджоли (Идаманте), Софи Бивън (Илиа), Малин Бистрьом (Електра), Станислав де Барбейрак (Арбаче), Кристиан Адам (Върховният жрец на бог Нептун) и Греъм Броудбент (Гласът на оракула на Нептун).
Съдържание на операта „Идоменей”
събота, 2 май от 20.00 часа
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..
Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..
Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..
Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..
Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..