240 години от създаването на Болшой театър

Лидия Глебова
Снимка: Николай Кръстев

Болшой театър започва като частен театър на губернаторския прокурор княз Петър Урусов. На 28 март 1776 г. императрица Екатерина Втора подписва документа под названието "привилегия“, с който се дават права за съдържанието на спектаклите, маскарадите, баловете и други увеселения за десет години. Тази дата се приема и за рождена на московския Болшой театър.

През първият етап от създаването си оперната и драматичната трупа са били всъщност едно цяло, като съставът и е бил разнообразен, включващ крепостни артисти и стигащ  до поканени за гастроли актьори от чужбина. Основна роля в създаването на оперно-драматичната трупа към Болшой театър изиграва в началото Московския университет и създадената към него гимназия, където се получавало много добро за времето си музикално образование. Паралелно с оперно-драматичната трупа се създава и театралната, която започва да развива своята дейност. Репертоарът е бил съставен предимно както и може да се очаква от италиански и руски комични опери и първите появили се тогава балетни представления и балетисти.

Първото здание, където се е намирал театърът, е било на десния бряг на река Неглинка и се е намирал на улица "Петровка", откъдето получава името си Петровский театър, като впоследствие той ще бъде наричан Петровский театър. Зданието е било построено за рекордния тогава срок от половин година. Откриването е на 30 декември 1780 година. По този начин той се превръща в първия обществен театър от такъв характер в Москва, а близо 30 години по-късно той получава и статута на императорски театър и е въведен в единната система на императорските театри в царска Русия в началото на 19 век.

Директорът на музея на Болшой театър Лидия Глебова разказа пред програма “Хоризонт” на БНР дали днес е лесно да бъде събирана на едно място историята на най-интересния театър в Русия: 

Много трудно е това. Практически е невъзможно да бъде събрана на едно място, защото практически не знаеш къде да отидеш и от къде да започнеш да го правиш това.  Всяка находка и откритие свързана с историята на театъра води след себе си следваща и така до всички останали документи и свидетелства, които разказват за пътя на културната институция. Така че историите могат да бъда различни, защото всичко е било свързано с ровенето в архивите не само на Санкт Петербург, където е била столицата в онзи момент на Царска Русия, после и в други градове, където пък са били запазени съвсем първите документи, датиращи откриването от края на 18 век на театъра в Москва.

Глебова допълва още:

През годините и столетията той е имал различно място. През 18 и 19 век, трябва да отбележа, че той далеч не е най-важният театър. По документите, с които разполагаме, можем да видим, че той е имал 3-4 пъти по-малко финансиране на императорския петербургски театър. В средата на 19 век в театъра идва да работи италианска трупа пет дни, а колко според вас работи руската трупа например? Колкото позволят, дори и през почивните дни. 

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05