Съдбата на Националния дворец на културата трябва да съпътства името му още от създаването и това е „Дворец на културата“. Ако разглеждахме НДК просто като конгресен център, може би името щеше да е „Национален конгресен център“, но то не е. Мисля, че имаше една доста сбъркана политика в последните десетилетия и отказ на държавата изобщо да застане зад вякакви културни дейности в НДК.
По казуса „Боршош“ Андреева коментира, че на нарушаването на финансовата дисциплина и неспазването на изискванията на Закона за публичните финанси не трябва да се гледа със снизхождение:
В България съществува Закон за публичните финанси, който е аксиоматичен канон за изразходването на публичните финанси и според който не могат целеви средства от едно перо и за една дейност да се прехвърлят по усмотрение на директор, изпълнителен директор, борд или друг орган на управление. Tоест да си самовменява преразпределителна функция на публични средства. Това трябва да се третира с най-голямата строгост от закона, за да не служи за пример на всички държавни институции.
Това управление на НДК да, може би е върнало културни дейности в института, но си позволи нещо, което нито една държавна институция, не би трябвало да позволява – преразпределение на публични финанси и то целева субсидия, в нарушение на Закона за публичните финанси – това са недопустими действия, подчерта Андреева и добави:
Много неща не са известни на широката публика, все още има множество догадки, институциите работят в момента по дешифриране на този скандал, но при всички положения не би следвало да затварят очи и гражданите, а най вече принципалът - това е Министерството на културата. То трябва да докаже, че е национално отговорна институция, която следи за правилното адаптиране и припознаване от „новия стар“ принципал на НДК - изчистване на всичките проблеми, които възникнаха.
И се вижда, че културните дейности и особено в малка държава, както ние икономистите и финансистите казваме - на малък пазар, няма как да имат такава огромна възвръщаемост.
Андреева изтъкна и насоките, в които според нея трябва да се съсредоточат дебатите за бъдещето на НДК:
Първо – този ли е подходящият статут за Национален дворец на културата – търговско дружество, което означава, разбира се изискуема възвръщаемост – печалба, самофинансиране самоиздръжка. Или превръщането му в културен институт от национално значение – такива каквито са Народният театър, Националната опера. Библиотеката, Националната галерия и извеждането на цялата тази група национални флагмани пред скоба на културната политика– тоест това е лицето на една културна политика. Разбира се, това лице се обезпечава със специфичен бюджет.
Ако НДК оттук нататък ще бъде създател на една високохудожествена, висококачествена културна продукция и културни дейности, то при всички положения трябва да има публични финанси и публична субсидия, която да отива за това, каза още Андреева и подчерта, че не е реалистично да смятаме, че от наеми ще се издържат качествени и скъпоструващи културни дейности.
Трябва да има един друг подход изобщо, друго преосмисляне на културната политика и вграждането на НДК подобаващо в рамките на тази културна политика, обобщи Андреева.
Повече по темата чуйте от звуковия файл.
Бившият изпълнителен директор на НДК Мирослав Боршош отказа да участва в днешното заседание на комисията, която проучва как са харчени парите, отпуснати за Двореца. Вместо това той ще предостави писмено своите аргументи по разискваните в комисията..
Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено..
Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени. За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но..
Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на..
Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от..
„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда..
Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева:..
Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската..