В Музикалната вечер на програма „Христо Ботев” - дългогодишният концертмайстор на СО на БНР Иван Пеев

Снимка: архив

Мнозина помнят още достолепната осанка и мощно музикантско излъчване на цигуларя Иван Пеев - 31 години той беше концертмайстор на СО на БНР, а преди това и концертмайстор на Софийската филхармония, първа цигулка на Фестивалния оркестър на Емил Чакъров. Името му свързваме и с Българско трио за класическа музика, с което концертират в много страни по света, той е основоположникът на специалността „Оркестрови трудности” в ДМА „Проф. Панчо Владигеров” в София. От близо двадесетина години живее в Сингапур, преподава цигулка, свири, до скоро бе концертмайстор на Симфоничния оркестър на Сингапур. По-рядко се връща в България и през лятото на 2017 г. в краткия си престой в София с радост прие поканата да гостува в студиото на програма „Христо Ботев”. Поводът - неговият 75 юбилей. Каква е ролята на концертмайстора и какво вижда той от своята позиция? Италианците по-малко използват термина концертмайстор - казва Иван Пеев - Те наричат тази личност La spalla, рамото на диригента и то е донякъде така. Да бъдеш концертмайстор не е много трудно, но не е и много лесно. Не става дума само за свирене. Да свириш чудесно, това е едно. Другото, което е по-трудното – да намериш контакта с оркестъра. Когато си концертмайстор, някак си поне в България, се включва моментално една негативна реакция: „Е-е, този е вече шеф!”, малко „ръмжене” има. И затова съм се убедил, много важно е да намериш правилния начин на поведение с оркестъра. Никога не съм се отделял от него, винаги съм казвал „Аз не съм избраник, който води оркестъра, давайте да работим заедно”. Когато съм правел групови репетиции, свиря с тях, защото съм виждал някои колеги концертмайстори, които се правят на диригенти. Подготвял съм щрихите, пръстовката, за да им е готово, да им е по-лесно и колегите са го оценявали. Интересни истории от своя живот разказва в предаването Иван Пеев - за пътя си в музиката, за своя професор в Музикалната академия Емил Камиларов, за големите български диригенти, за приключенията на театралната сцена… Любимите записи, които е направил за БНР? - Аз нямам любим запис, както един артист няма любима роля. Всяка пиеса, която започвам да уча в началото е непозната, запознавам се и после се влюбвам. И от там нататък следващата, в която се влюбвам не измества първата. Тежък кръст ли е да се посветиш на музиката? - Не тежи този кръст, ако ти си го избрал. В много случаи кръстът те носи. Не мога да си представя живота без музика, тя е моята работа, тя е моето хоби.

петък, 19 януари от 19.20 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50

"Кавалерът на розата", комична опера в три действия от Рихард Щраус

Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..

публикувано на 14.06.24 в 09:22
Декори от Първо действие на операта „Хованщина”, Москва, 1897 г.

"Хованщина", народна музикална драма в пет действия от Модест Мусоргски

Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..

публикувано на 24.05.24 в 17:39

"Княз Игор", опера в 4 действия и пролог от Александър Бородин

Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..

публикувано на 17.05.24 в 08:50
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15