Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Covid-кризата направи зимния туристически сезон много труден

Боровец отчита 40% спад в туристите, а Банско - 70% спад

Снимка: borovets-bg.com

Covid-кризата направи зимния туристически сезон много труден за някои от курортите в страната. “Започнахме много късно. Късно творихме ски зоната - на 30 декември поради липса на сняг. Спазвахме всички санитарни изисквания, които налагаше противоепидемичната обстановка.

Много труден сезон беше. Пълен с много предизвикателства и много повече допълнителни усилия от наша страна”, казва Василия Константинова, директор на концесионера на лифтовете “Бороспорт”.

Резултатите от зимния сезон са - достигнати 60% от туристите, посетили курорта през 2019 и 2020 г. 90% от тях са българи. Това означава, че имаме около 10% чужденци и то такива, които могат да дойдат с автомобил - македонци, румънци, сърби. Имаме 40% спад на хората, посетили курорта, като приходите са малко под 50% от приходите през изминалите две години, допълва Василия Константинова. 

“Факт е, че успяхме да работим, все пак, през сезона при спазване на всички мерки и изисквания, които бяха поставени пред нас. Сезонът беше доста труден и непредвидим. Всичко се случваше в последния момент.

Нямаше как да планираме и да предвидим какво ни предстои, но пък това показа една възможност за организация в последния момент и гъвкавост и мисля, че успяхме, предвид създадената ситуация да задоволим претенциите и изискванията на гостите”, обяснява Благовестка Томова – председател на Съюза на хотелиерите и собствениците на Боровец.

Ако всичко това може да се изведе нещо хубаво, според нея, това е, че голяма част от българите посетиха зимните ни курорти. “Аз се надявам, че те успяха да видят красотата на нашите планини и се надявам, че ще ги спечелим и за следващия сезон”, допълва тя.

“Тежък, труден и непредвидим сезон, в който не знаехме нито хотелиери, нито ресторантьори, общо взето целият бранш не знаеше как да постъпи, коментира Малин Бистрин, председател на Съюза на туристическия бизнес в Банско.

По думите му през сезона е бил без прогноза, без външни туристи, несигурен сезон и без хоризонт за работа, без хоризонт за договори занапред, за събития. Около 70% е спадът на посещаемостта на Банско.

За първи път в активната част на сезона имаше доста хотели, които нямаха сигурност, нямаха база, нямаха договори и останаха затворени, а това е много жалко, защото цели семейства са останали без работа, без доходи и съответно сезонът не е вкарал и пари в местната икономика.

“Наблюдава се у хората отказ и нежелание за работа в туризма, защото хоризонтът ни занапред не е сигурен. Сами виждате, че несигурността е изключително голяма и младите хора се преквалифицират. Това ще удари скоро в бранша като липса на кадри”, коментира той.

Чуйте повече за проблемите в бранша в разговорите на Антония Каменичка и Божидар Янев в звуковите файлове.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Облачно с валежи от дъжд над по-голямата част от страната

През следващото денонощие ще се задържи облачно. Почти в цялата страна ще вали дъжд, съобщиха от НИМХ. Обилни и продължителни ще са валежите в западните, южните и централните части от страната. На места и в Източна България ще вали дъжд, придружен с гръмотевици. В повечето райони ще духа умерен източен вятър. Минималните температури ще бъдат между 4° и..

публикувано на 28.11.25 в 06:35
Доц. Иво Инджов

"Форум", 27.11.25: Протестът беше масов, емоционален, успешен

В деня на представянето на книгата "Литературната журналистика в България" , във "Форум" като коментатор гостува един от авторите в изданието – политологът доц. Иво Инджов . Водещият Лъчезар Христов предложи темите, а доц. Инджов прие и разсъждава по: Блокада на парламента и кратки сблъсъци с полицията. Хиляди протестираха срещу Бюджет..

публикувано на 27.11.25 в 18:25

От "Софийска вода" очакват 95% изпълнение на инвестиционната си програма за 2025 г.

Актуалната ситуация във ВиК сектора; приоритетите за следващия бизнес план на "Софийска вода", планираните инвестиции с акцент върху развитието на проекта за мини ВЕЦ-ове в столицата и как въвеждането на еврото в България ще се отрази на клиентите – тези теми бяха дискутирани в годишната среща разговор с мениджмънта на компанията...

публикувано на 27.11.25 в 16:47

Обществото се тревожи от насилието над/сред деца, но не подкрепя достатъчно

"Нашите деца, нашата отговорност: (не)поправимото в очакване на работещи решения." Под този наслов фондация "Лъчезар Цоцорков" представи данни от национално представително проучване за нагласите на българите към насилието над и сред децата . Целта на инициативата е провеждане на дългосрочна информационна кампания, посветена на преодоляването..

публикувано на 27.11.25 в 15:35
Проф. Любомир Стойков с наградата

Академията за мода в трескава подготовка за годишните награди "Златна игла"

На 1 декември Академията за мода ще връчи годишните си награди "Златна игла", с които отличава най-добрите български дизайнери и модни творци, както и най-добрите постижения на световни имена в лайфстайла и модния бизнес. “Естествено, че вълненията (за гала вечерта) продължават. Те няма да спрат и след като мине кулминацията по награждаването, тъй..

публикувано на 27.11.25 в 14:54

СОС пак отхвърли предложението на Терзиев за нова структура на Столичната община

За втори път Столичният общински съвет (СОС) отхвърли предложената от кмета Васил Терзиев нова структура на общинската администрация. Макар да бяха направени изменения в първоначално изготвения вариант, сегашният отново не получи нужното одобрение както в комисии, така и на днешното заседание на общинските съветници. Кметът Терзиев..

публикувано на 27.11.25 в 14:41

Изложба представя кинорекламата у нас в периода 1920–1940 г.

Над 700 рекламни карета и страници от вестници и списания, както и киноплакати, са представени в изложбата "Кинореклама в България 1920–1940", която беше открита на 26 ноември в Дома на киното в София. Разнообразните подходи, чрез които разпространителите, собствениците на кина и продуцентите от периода популяризират филмите си и привличат публика в..

публикувано на 27.11.25 в 13:23