Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Симфониите на Дмитрий Шостакович – VІІ симфония „Ленинградска” на 23 септември, от 19.30 часа

БНР Новини
Ленинград, 9 август 1942 г., Симфоничният оркестър на Радиокомитета на Ленинград с диригент Карл Елиасберг изпълнява Седмата симфония от Дмитрий Шостакович.

Много страници са посветени на Седмата симфония от Дмитрий Шостакович, сред неговите петнадесет симфонии няма друга, въздигната в подобен култ. Съветската пропаганда умело се възползва от искреното вдъхновение на композитора. Сред патриотичните песни в тежкото военно време на хитлеристката блокада на Ленинград се ражда една симфония! Но Сталин и обкръжението му малко се интересуват от трагичния патос на Седмата. Пропагандата акцентира върху фактите: първите три части на творбата са написани само за около месец от композитора в окупирания от фашистите Ленинград, четвъртата завършва, евакуиран в Куйбишев. Симфонията на Шостакович показва победната сила на съветската страна, несломимия дух на съветския човек… Премиерата е на 5 март 1942 година в Двореца на културата в Куйбишев с оркестъра на Болшой театър под диригентството на Самуил Самосуд – ретранслиран по всички радиостанции на СССР и зад граница. Легендарно е изпълнението й на 9 август, същата година, в Ленинград – денят, когато немското командване неуспешно планира превземането му. Тя звучи със сборен оркестър, ръководен от Карл Елиасберг. Наистина нечуван подвиг! Измършавелите от изтощение, глад и преумора музиканти с безграничен ентусиазъм репетират дни наред, пешком вървейки през целия град до залата на Ленинградската филхармония. Музиката на Шостакович е потресаващо откровение за слушателите, мнозина от тях не сдържат сълзите си.

В мемоарите си, записани от Соломон Волков, композиторът разкрива идеята на симфонията в по-различен ракурс от официозния: Аз наистина пиша бързо, но нося музиката в себе си дълго, преди да започна да я записвам. Седмата симфония бе замислена преди войната и следователно просто не може да бъде разглеждана като реакция на нападението на Хитлер. Когато композирах известната „тема на нашествието”, мислех за други врагове на човечеството. Естествено, фашизмът е неприемлив за мен, но не само германският, всяка негова форма е отблъскваща. В днешно време хората си представят предвоенния период за идилично време – всичко е било прекрасно, преди Хитлер да ни нападне. Хитлер е престъпник, това е ясно, но такъв е и Сталин.
Изпитвам безкрайна болка за убитите от Хитлер, но не по-малко ме боли за тези, които бяха унищожени по нареждане на Сталин. Страдам за всеки изтезаван, разстрелян или умрял от глад. Те бяха милиони в нашата страна преди да започне войната с Хитлер. Тя донесе много нова скръб и разруха, но не съм забравил ужасните предвоенни години... Седмата симфония стана моята най-популярна творба. Натъжава ме, не всички разбират за какво иде реч, а от музиката всичко би трябвало да стане ясно… Ахматова написа своя „Реквием”, а Седмата и Осмата симфонии са моят реквием
.

Ще слушате Седмата симфония от Шостакович със студиен запис на СО на БНР под диригентството на Емил Табаков. В предаването маестрото споделя ценните си наблюдения и опитност в интерпретацията на творбата. Ще ви срещнем и с продуцента Владимир Христозов, част от радиоекипа, осъществил интеграла със симфониите на Шостакович.






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45