Ако за минутка си представим PRIX EUROPA като одушевено лице, то веднага ще кажа, че PRIX EUROPA знае какво иска, винаги намира най-прекия и рационален път до целта и винаги се оказва по-целенасочена, отколкото можеш да предположиш, дори когато познаваш десетки изяви на тази трезва, последователна и пословично засмукваща целенасоченост.
Това е световният фестивал за радио, телевизия и онлайн, най-сериозният и най-престижният, училище за няколко поколения радио и тиви творци, който утре ще накара няколко стотици професионалисти от цял свят да прелетят до Берлин и в 16 часа вече да са насядали по местата си в студията на RBB, или заслушани във вече звучащата първа секунда аудио или вторачени във вече течащата първа секунда видео. Please make sure your planes, trains and bikes arrive in time / Моля, направете така, че вашите самолети, влакове и колела да пристигнат навреме. Това е само едно от онези десетки начални указания, които трезво, последователно и директно стрелят в целта. Когато предстои седмица с 230 презентации на програми (селекционирани от кандидатстващите 641 програми от 264 организации от 35 страни) и дискусии във 4 телевизионни, 5 радио и една онлайн категория, въпросът за ритъма се решава предварително.
За/на PRIX EUROPA времето е гъсто. За единица време се случват статистически невъзможен брой неща. Разликата между състезателна сесия и междучасие не е еквивалентна на разликата между работа и почивка заради наситеността на времето и динамиката на случващото се. Границите са размити и това прави PRIX EUROPA особено място и особено време, особен адреналинов свят. Вече три десетилетия. Достатъчно дълъг тренинг, за да се срещаме с напълно зрялата форма.
По време на PRIX EUROPA № 30 вървят и майсторски класове като например Nordic Storytelling / Скандинавско разказване на истории, публични дискусионни панели като Changing Europe! Political Turning Points and Freedom of the Press / Да променим Европа! Политическите повратни точки и свободата на пресата съвместно с Federal Agency for Civic Education (BPB) и Reporters Without Borders.
Трийсетата PRIX EUROPA чества 30 години диалог, дискусия и обмяна на професионализъм.
Същевременно всяка следваща предлага нещо ново и тази година това е категорията „Дигитално аудио“, чиято цел е да отличи най-креативното аудио на Европа, представено на дигитални платформи. Журито ще оценява как това аудио е било визуализирано, а така също ефекта и рейтинга, генерирани от социалните медии. С една дума говорим за подкаст/podcast, направен, или само за дигитална консумация, или за дигитално представяне на радио програми, причисляващи се към някой от главните словесни жанрове: фичър, драма, комедия, токшоу.
И така стигнахме до драмата – нашата номинация за наградата PRIX EUROPA 2016 е в категорията Радио Фикция. Тя ще се състезава с още 31 програми, които ще бъдат слушани, дискутирани и подложени на гласуване през 6-те дни на фестивала. Голямата награда, разбира се, е прекрасно нещо и за авторите, и за Радиотеатъра, и за България, но какъвто и да е изходът от състезанието, което започва утре в 16 часа, нашата радиопиеса вече е получила суперлативната почетна оценка: Номиниран за наградата „При Европа“.
Това е Зана (излъчена за първи път на 27 декември 2015 г.), радиоверсия по повестта на Керана Ангелова с участието на Сабина Коен, Станка Калчева, Снежана Рашева, Огнян Симеонов, Аделина Петрова, Димитър Костадинов, Слав Стоянов, Ставрос Ваниотос.
Драматизация и режисура: Биляна Петрова. Музика и звукова картина: Асен Аврамов. Звукорежисьори: Калин Николов, Живко Марев, Константин Райдовски, Димитър Василев.
Специални почетни Лейбъли за номинация се раздават от фестивала PRIX EUROPA Берлин през последните 5 години. Вече направихме малка колекция от тях, но този на Зана е още по-специален, защото е юбилеен. Неговата функция е да бъде разпространяван като почетен знак на международно признание и, разбира се, точно тук е неговото място.
Трофеят Главата на бика, който стои като огромна статуя в студиото за слушане на документалистика на радио Rundfunk Berlin Brandenburg (снимката горе), мултиплициран е в почетните знаци и лого на фестивала, а в малък размер като бронзова статуетка представлява и самата Голяма Награда в отделните категории. Оригиналното име на статуетката е Cabeza del Azote del Laborintico, а авторът е холандският художник Антон Хорнвег, един от вече много малкото скулптори в Европа, които продължават да работят с бронз.
Ч.И.П.С. – Частен изследовател на паранормални събития е детска радиопиеса, която изследва побеждаването на страха и създаването на нови приятелства. Историята на пиесата ни среща с малкия паяк Ай, по време на поредния запис на неговото радиопредаване. Ай е частен изследовател на паранормални събития или Ч.И.П.С. Поредната паранормална случка отвежда..
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Този текст не е за птиците на Сакар, но името му, освен че звучи прекрасно поетично, отдалеч ни насочва към меката златна светлина на южния Сакар, където,..
Евангелското четиво от неделята преди Кръстовден разкрива пълнотата на тази любов: "Защото Бог толкоз обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та..
Днес (на 8 септември) приключва "Буна 3" – третото издание Международния форум за съвременно изкуство. Най-голямата платформа за съвременно изкуство с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg