Харолд Пинтър е автор на 29 пиеси и 15 скеча и всичките те "стоят" прекрасно по радиото. Направо лепват. Някои са измислени като радиопиеси, други са категорично сценични още в зародиша си, но типът драматургия, създадена, тествана и прецизирана от Пинтър в продължение на няколко десетилетия от 50-те до 2005 г. е радиофонична по природа. Дали защото авторът събира в една личност няколко творчески посоки на изследване, развитие и гледна точка. Пинтър е поет, актьор, драматург, режисьор и киносценарист и тази смесена мултифункционална творческа природа проверява звука, синтаксиса, интонацията, повторението, смисъла, логиката, мълчанието, паузата, чувството и липсата на чувство със сетивата на цял творчески екип. Неговият начин на писане е толкова оригинален и недостижим, въпреки че поколения драматурзи по целия свят се опитват да му подражават, толкова лек, оригинален и неуловим, че е създал в английски език своя дума, прилагателното pinteresque, за да назове себе си.
В неделния следобед на 23 юли ще чуете един класически пример на пинтърова драматургия. Измяна е една от пиесите, създадени в периода от 1968 до 1982 година, когато Пинтър, вече узрял като драматург и популярен в цял свят, се заема да изследва с поредица пиеси и скечове психологическите характеристики на човешката памет. Критиците наричат тези текстове пиеси на паметта. Те проследяват в пестелив диалог, понякога комичен, понякога объркано-двусмислен, понякога фаталистично-клиширан странните, необясними и обикновено необикновено нетрайни приумици, движения, обрати и хрумки на паметта.
Премиерата на Измяна/Betrayal е на 15 ноември 1978 година в лондонския Royal National Theatre. Пиесата обхваща период от време, проследен в обратна посока. Първата сцена е през пролетта на 1977 година. Последната сцена се случва през зимата на 1968 година. Драматургичната логика върви обратно. В началото на пиесата виждаме и чуваме края на историята. С всеки следващ епизод вървим назад във времето. В края на пиесата ставаме свидетели на началото на историята, на нейната завръзка. Пътуването от началото до края е едновременно пътуване от края към началото и на всичкото отгоре изтича бързо, направо неуловимо. Това двойно и двусмислено движение едновременно в двете посоки, наречено реверсивна хронология, в Измяна довежда до гениална конструкция.
Участват Венцислав Кисьов, Виолета Донева, Георги Новаков и Вееселин Ранков. Постановката на Радиотеатъра е направена през 1988 г. от режисьора Мелина Джанева.
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..
На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре ,..
Тази година на 30 април беше обнародван един нов Регламент 1183 на ЕП и на Съвета, който влезе в сила и с него се измени регламентът относно електронната..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg