Две западноевропейски страни са във фокуса на българското художествено образование в края на XIX - началото на ХХ век и те са не Франция и Великобритания, както би могло да се очаква, а Италия и Германия. Особено два града заемат ключово място в това естетическо обучение – в Италия Торино, центърът на Пиемонт, в Германия – Мюнхен, столицата на Бавария. Това определено ни изправя пред въпроса дали по някакъв начин тези три исторически факта: Франция и Великобритания като не чак дотам предпочитани дестинации, Италия като желана и Германия дори като още по-желана не оформят в българското изобразително изкуство определени развития, които и се разминават, и се успоредяват с европейските и световни процеси. Отговор на този въпрос търсим с д-р Анжела Данева, преподавател в Нов български университет, и д-р Владимир Димитров от същия университет. Дойде реч също за един прочут български художник, чийто 200-годишен юбилей повдигна спорове сред изкуствоведските среди – Димитър Добрович от Сливен, учил в Гърция и Италия и почти целия си творчески път прекарал в Рим. Наскоро в НБУ беше издаден сборник с изказвания от конференцията, посветена на художника. Целта на това издание на предаването „Премълчаната история“ е да се покаже как българските художници и се учат, но и творчески претворяват наученото от своите учители, превръщайки се на свой ред самите в учители и образци. Нещо, което непрестанно трябва да напомняме, а не да се задоволяваме с мисълта, че българското изкуство било вторично. Нищо подобно, историческото му развитие показва други неща: едно истинско съзидателно развитие, мощно и гениално.
"Ако искаш да познаеш себе си, огледай се в очите на съседа си" казва древна източна поговорка. За да научим повече за себе си, от 20 години насам в "Познати и непознати" се оглеждаме в очите на съседите ни от различните малцинства в България – турци, арменци, евреи, роми, армъни, каракачани, руснаци... Вглеждаме се и в очите на съседите ни от т.нар...
В ситуация на неспирни изненади, които всекидневно ни поднася не само родната политическа среда, образователната сфера не прави изключение. Обществото е сюрпризирано с "идеи", които най-малкото не са добре обмислени. Нерядко оставаме с впечатлението, че в публичното пространство се подхвърлят сюжети, които, без да са съществени, отвличат вниманието и..
В старата господарска къща на остров Мавриций, чието име се превежда като Еврика, душата на любителя на антики крещи "Еврика" във всяка стая. В Eureka, La Maison Creole не се връщаш назад във времето, а се потапяш в миналото изцяло. И всеки се вглежда през увеличителното стъкло на онова, което го интересува. Аз, например, "залепнах" пред тапетите по..
Антибактериални повърхности с приложение при възстановяване на увредена костна тъкан разработват учени от Института по електроника на БАН. В изследването са използвани лазери със свръхкъси импулси, с които се повишават антибактериалните свойства на керамични и полимерни материали, съвместими с човешката тъкан. Тези проучвания са проведени под..
Отскоро в ръцете на специалистите и любознателните читатели е едно интересно издание, плод на дългогодишен труд – каталог на библиотеката на Осман Пазвантоглу във Видин. Автор на книгата е изявената ни османистка проф. Стоянка Кендерова. Осман Пазвантоглу е управител на областта от 1795 да смъртта си през 1807 г. В размирните "кърджалийски..
Изборите в Германия приключиха и те имат своите добри и лоши страни. Със сигурност от тук нататък това, което ще се случва в Германия, от която се очаква..
Двудневна културна програма, посветена на народните обичаи – Кукеров ден и Сирни заговезни, организират в Поморие в първите дни на март. "От..
В старата господарска къща на остров Мавриций, чието име се превежда като Еврика, душата на любителя на антики крещи "Еврика" във всяка стая. В Eureka, La..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg