Рано сутрин, когато съветвам и вас да разгледате инсталацията на Тео Ушев в СГХГ, залата е празна, не долита глъчката на ентусиазирана тълпа, прошумоляват единствено сребристите спасителни одеяла и човек наистина може да остане насаме. Насаме с мислите си в сумрака между трескавите рисунки на сребрист фон и насаме с художника и неговите тревоги и съмнения. „Като в тъмно огледало“ ултравиолетовото фенерче осветява иначе невидими надписи по стените, изкривени крещящи лица, скици на кабинкови лифтове и на летящата чиния на Бузлуджа, скелети и разпятия. Всички тревоги на момента са тук – бедността, войните, изолацията, липсата на съчувствие. Невъзможно е да бъде пропуснат трупът в залата и макар Тео Ушев да твърди, че би желал всеки да види по свой начин инсталацията му, политическият и социалният коментар са ясни, посланието е очевидно.
Обикалям стихналата зала и се опитвам да прочета и разгледам абсолютно всичко, но това, разбира се, не е възможно. В самата концепция на „Като в тъмно огледало“ е предвидено не всеки пласт да бъде достъпен. Линиите се преплитат, отблясъците заслепяват.
Странно, но най-вълнуващата част от инсталацията, шлемът с миксираната реалност, се оказва едно доста по-леко преживяване. Рисунките летят срещу зрителя и преминават през него, без да го засегнат. Погъделичкан, вестибуларният апарат отговаря с усещане за удоволствие – като на въртележка. Може би целта е да си отдъхнем след мрачните размисли, провокирани от надписите и рисунките по стените, да се усетим неуязвими пред световните проблеми. Но това е само моят вариант – някой може да избере да започне разглеждането на инсталацията от шлема.
Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация. Автор е на книгите:..
"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room. Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..
Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..
В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..
Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...
XVIII националната археологическа изложба "Българска археология 2024" се откри в чест на професионалния празник на археолога в Националния..
Националното училище по танцови изкуства ще отбележи 20 години специалност "Модерен танц" със спектакъл на 26 февруари в зала 2 на НДК "Азарян" от 19..
Ден на Европейската лаборатория по молекулярна биология (EMBL) в България ще се проведе на 27 февруари от 10 часа в аулата на СУ "Св. Климент..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg