Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Най-напред аплодисменти за Израел Хоровиц: Браво, Израел!

БНР Новини
Фотоколаж: Даниела Манолова

Чиста случайност е фактът, че седмица след Номинацията PRIXEUROPA за трансмедийния проект Да си паркираш колата в няколко двора, неговият артистичен резултат – игралната продукция в две части Да си паркираш колата в двора на Харвард е в ефира на БНР. Да се възползваме.

В тази игрална продукция всичко е наред и работи с пълна пара. Тя е една от най-дълго правените драматургични програми. Но преди всички останали авторът й Израел Хоровиц си е свършил работата толкова добре, толкова добре, че ни развърза ръцете, най-напред на режисьора Гаро Ашикян, а след това и на нас, авторите на дигиталния фичър в 71 аудиоснимки, посветен на нейното правене, да се развихрим в идеите, находките, проницателните наблюдения и обобщения. Без един толкова перфектно построен драматургичен пъзел, който се консумира на малки прозрения и малки крачки, целият ни трансмедиен проект щеше да се облегне на нещо нестабилно. От друга страна, именно благодарение на този мащабен аудио проект, съчетан с толкова много експлозии на визуална енергия, дизайнерски решения и целенасоченост в избора на стил, успях и успяхме да отидем навътре във всичките предимства на тази драматургия.

Браво, Израел. Твоят текст е не само академично изряден, но и невероятен от гледна точка на анти-академизма. Аз съм пестелива в суперлативите, но докато месеци наред работехме над радиоверсията и целия документално-дигитален свят, десетки пъти си помислих и изрекох думите: Пиесата е страхотна! Поздравявам те специално и за една от многобройните остроумни дреболии – тази, която набърка в действието и твоя син Адам Хоровиц заедно с неговото световноизвестно парче Heyladies. Аплодирам този елегантен скок от поколение в поколение с цялата идея на протегната с добродушие, закачка и ирония приятелска ръка. 

И така, нека дадем и контекст на тази копродуцирана от БНР и Народния театър пиеса.

Пиесата на Израел Хоровиц и нейното правене станаха център на трансмедиен проект със заглавие Да си паркираш колата в няколко двора. Като съчетава 3 типа съдържание, разположено на 3 различни платформи, проектът разказва една история за правене на театър, в която артистичният факт е наблюдаван едновременно и като процес, и като продукт, и като поредица от истории с обрати. Дигитално документално аудио в 71 звукови снимки със заглавие  Да си паркираш колата в двора на Харвард, БНР и НТ на bnr.bg, театрално представление на камерната сцена на Народния театър и радиодрама в 2 части, излъчена в ефир, взети като комбинация, реализират цялостния замисъл на трансмедията.

В неделя, 16 септември и следващата неделя, 23 септември, от 16.00 часа.








Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Приключенията на паячето Ай

Ч.И.П.С. – Частен изследовател на паранормални събития е детска радиопиеса, която изследва побеждаването на страха и създаването на нови приятелства. Историята на пиесата ни среща с малкия паяк Ай, по време на поредния запис на неговото радиопредаване. Ай е частен изследовател на паранормални събития или Ч.И.П.С. Поредната паранормална случка отвежда..

обновено на 30.03.25 в 18:05

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35