Скокове във времето и пространството, които могат така волно-предизвикателно и атрактивно -звучащо да се случат само по радиото, определят конструкцията, ритъма и най-напред замисъла на 13 епизод „Българският глас“ на документалния сериал „Радиото“.
1952-ра е началната точка във времето. 1952-ра – през очите, ушите, мислите и обобщенията на Петър Увалиев. Един чаровно омагьосващ български глас, този на Петър Увалиев, ще чуем в момента на подготовката на първия му материал за Би Би Си, когато трябва да се справи с многобройните усложнени обстоятелства около това да пишеш рецензия за театър в България през 1952 г. в Лондон, в апогея на мрачните години на студената война.
Ели Хауърд, шеф на българската редакция на Би Би Си от 1996 до 23 декември 2005 г., когато е излъчено последното предаване преди нейното закриване, е другият български глас в 13-и епизод, който ще ни отведе не само в Лондон и БиБиСи, но и назад във времето, в 1940, когато на 7 февруари тази същата българска редакция на Би Би Си започва своето съществуване, свързано с един друг български глас, гласа на Влада Карастоянова, за която, освен че е имала смъртна присъда от правителството в България по онова време, се знае много малко.
Разбира се, ще се озовем и в Прага, след като Стефан Радованов, още един топъл и чаровен български глас, разказва за първото си посещение в Радиото през мрачните 70-те и работата си в Радио Свободна Европа в Прага през 90-те, чиято сграда на централното пражко място Václavské náměstí благодарение на Вацлав Хавел символично сменя функцията си от сграда на марионетен парламент в сграда, приютила радиото на свободна Европа. И един пеещ глас, гласът на Яромир Нохавица, култовия певец на чешките събития, ще ни придружи в нашето пътуване до Прага през 90-те.
Where is the future where is the past / Къде е бъдещето, къде е миналото…
Двама от българските гласове на 13-и епизод дори са се срещали и работили заедно. Прякорът на Петър Увалиев, използван от неговата редакторка Ели Хауърд, е Библията. Опитахме се да запазим спомените на, от и за българските гласове, звучали от тези радиостанции, дори с техния смях и чувство за хумор.
Още – в продължението в 14 епизод.
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..
На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..
През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..
Предизборните дебати, политиците като "кукувици от часовник" и журналистите като PR-и на политиците – коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев"..
Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита..
Натуралните плодови ликьори се приготвят в България предимно за домашна употреба, а това често е предпоставка рецептите да се загубят, знанието и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg