Има ли смисъл да съсипваме хората, които обичаме, в името на таланта и вдъхновението? "Есен във Венеция" е документално-художествено издание за живота на Ърнест Хемингуей в Италия през 50-те години на ХХ век и срещата му с Адриана Иванчич – муза на последните му бляскави произведения. Италианският писател Андреа ди Робилант гостува в студиото на "Артефир", за да представи своята книга. Андреа ди Робилант не е бил снизходителен към Хемингуей.
"Това е проблемът на всички нарцисисти. Условията за живот на хората около тях са опасни. Много хора около Хемингуей са наранени от личността му, от егоцентризма му. Но пък е бил и изключително щедър към хората, които обича."
В едно писмо до Адриана Иванчич Хемингуей пише от Куба: "Работя добре, колкото мога, от гордост, за която се предполага, че е грях, но тя е едва ли не единствената ми добродетел."
"Смятам, че Хемингуей напълно е съзнавал колко е талантлив и колко недостатъци има като човек."
Действието се развива не само във Венеция – а в Куба, в Африка
"Аз съм журналист, репортер съм, обичам да разчепквам детайлите. Причината за многото подробности в книгата е, че имах много добър подложен материал. Хората в онези дни са пишели много писма. И в тези писма те влагат много интересни подробности от ежедневието си. А четвъртата съпруга на Хемингуей Мери си води и дневник, което дава още подробности за живота им."
Годините, описани в романа, са тези, в които Хемингуей преживява творческа криза след първите си известни произведения. Може би Венеция и срещата с Адриана Иванчич (венецианка с роднини от Далмация) стават причина да се родят великолепни произведения, едно от които е "Старецът и морето"?
"Моят подход е журналистически. Опитах се да разбера защо са се случвали тези неща. По това време Хемингуей е бил в творческа криза. От 10 години не е писал роман и не е харесвал начина си на писане. Без съмнение, влюбването в Адриана му е дало повторен импулс на творчеството му. Това не е мое обяснение. Това е обяснението на Хемингуей." – казва Андреа ди Робилант.
Много алкохол се лее в тази книга...
"Да... Прачичо ми – Карло ди Робилант – е бил добър приятел на Хемингуей – обичали да пийват заедно... и се напивали заедно. Пиянството на Карло е щастливо и затова Хемингуей е обичал да пие с него."
Хемингуей е бил много опитен в "договорките" и "търговските похвати", които използва при разговори с издателите. Читателите и почитателите винаги си представят, че авторите са нещо повече от човеци...
"Един от най-интересните епизоди в книгата е, когато Жан-Пол Сартр го посещава в Куба. Мери Хемингуей очаква страхотен разговор с великия философ. Но единственото нещо, за което двамата си говорят на вечерята, докато поглъщат шампанско на чудесната трапеза, е за техники за измъкването на повече пари от издателите си. Исках да покажа истинския Хемингуей. Той е бил съвестен данъкоплатец и маниак на тема данъци.
По същия начин е подхождал и към писането си. Имал е специален асистент, който брои написаните от него думи. Като пише много думи, е много щастлив. Подхожда към писането като към състезание, като към боксов мач. Хемингуей е бил страхотен редактор. Писал, преписвал, поправял, докато не постигне съвършенството."
Превод в ефир Ангелина Александрова
На 10-ти октомври, в Световния ден на психичното здраве, граждански организации, ученици и учители ще дискутират на форум "Сцена за агресията в училище" в Пловдив начините изкуството да преработи и намали насилието сред децата. От две години проектът "Изиграй гнева", създава форум театър представления в една от пловдивските гимназии и в рамките..
У нас ще гостува американският театровед и гомбровичолог проф. д-р Алън Кухарски (Суортмор колидж) с публични лекции за театъра и Витолд Гомбрович. Това е част от Международния научен и културно-образователен проект "Витолд Гомбрович през границите" (Институт за литература – БАН) с подкрепата на Полския институт в София, Театър-лаборатория "Алма..
В рубриката "Разговорът" се срещаме с Александра Милева , позната на публиката с артистичния си псевдоним Лекси Фльор – артист, режисьор и визуален изследовател на социалните контрасти. Тя говори за своите впечатления от Украйна, за паралелите между посткомунистическия кич на Слънчев бряг и този в разрушения от войната Краматорск, за..
Тази вечер (9 октомври) от 18 часа в галерия "Стубел" ще бъде открита изложбата на Катерина Мушанова . Куратор е Филип Зидаров, който ще говори за творбите на художничката. Тя е ново име в изложбената програма на галерията. Завършила е " Илюстрация и изкуство на книгата " в Националната художествена академия в София. Работи в "широките граници на..
В рубриката "Темата на деня" на БНР гостува Анна Лазарова от издателство "Колибри" , за да разкаже повече за литературните премиери и филмовите събития в рамките на тазгодишното издание на фестивала "Синелибри" . Разговорът постави акцент върху силната връзка между литературата и останалите изкуства – особено киното и театъра, които често..
Завръщайки се от третия "Микрофест" в Габрово, провел се в последния уикенд на септември с естественото за тази година подзаглавие "Три за щастие" ,..
"Една уста, едно банджо, един стол, двама души" – така започва описанието на примитивното рокендрол/индъстриъл фолк/musique brute дуо Cantenac Dagar..
Интердисциплинарният фестивал "Театър на чудесата" се завръща с интригуващи научно-театрални постановки, представяния, дискусии и участници от повече от 15..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg