Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

The Tiger Lillies с концептуален албум за Covid-19

4
The Tiger Lilles
Снимка: Даниела Матейчек

Спомням си, когато ги гледах за първи път. Беше на фестивала Sziget в Будапеща, но не на някоя от големите и шумни сцени, а Театралната сцена, която на фестивалния остров Обудай си има свои собствени закони. Камерна е и затова трябва отрано да се наредите на опашка (пропускайки други концерти на други сцени, разбира се), понеже след 50-ия, 60-ия или в най-добрия случай 90-ия човек (зависи от представлението) спират да пускат. Нашата пънкарска компания беше седнала почти в краката на Мартин Жак и го бяхме зяпнали – него, с неподражаемия му фалцет и акордеончето му, а и групата – така, както бихме зяпали Джим Морисън или Алан Гинзбърг, или Ник Кейв, предрешен като Чарли Чаплин, дошъл да ни попее на ухо. Разбира се, по онова време, 20 и няколко годишни (най-много да е било 2005 г.), всички отдавна познавахме добре творчеството и на Том Уейтс, и на Борис Ковач, и на „Монти Пайтън“ (описвам всичко с тогавашните ми музикални асоциации)… Но чак такава комбинация от трите на N-та степен, при това – носеща и своите си особености и ярък характер – не бяхме очаквали. И то на метър-два разстояние. Всеки, който е бил поне веднъж на концерт на The Tiger Lillies, ще се съгласи.

Е, когато една такава музика, едно такова представление – независимо от годината (през 2019 г. групата чества 30 години от създаването си – б.а.), независимо дали флиртува с Едит Пиаф, с Брехт, с Едгар Алан По, с циганската музика или с рокендрол-клоунадата – …та, когато една такава група изпадне в ситуация на социална дистанция, нещата стават страшни. Ето какво пише самият Мартин Жак на бендкемп-страницата на групата по повод ситуацията и мотивите, тласнали го към създаване на концептуалния албум „Covid-19“:

„Covid-19 се стовари върху нас като гръм от ясно небе, поставяйки ме в невъзможност да правя това, което винаги съм правил през последните 30 години – концерти! Нещото, поддържало ме жив материално, обемало времето ми и запазвало разсъдъка ми. За мен пеенето пред публика винаги е било емоционално и творческо разтоварване. Covid-19 спря всичко това и през последните 3 седмици се чувствам като аквариумна рибка. Единственият начин да запазя в относителна степен разсъдъка си, беше да започна да пея за цялата тази лудост. И ето го албумът, който записахме – аз, изолиран в студиото си в Берлин, и моят колега Ейдриън, изолиран в студиото си в Атина. Covid-19.“

Резултатът е умопомрачителен: нима някой се е съмнявал в това? 17 кратки истории (песни), посветени съответно на социалната дистанция, на миенето на ръцете, на масовото тестване, на короната (която в добрите стари времена е била просто бира), на празните рафтове в супермаркетите, на разходката в парка, на отмяната на концерти… Има и една изключително проникновена социална песен за тоалетната хартия (в свободен превод: „Когато като малък си играех с акото си, казваха, че е мръсно / после, когато пораснах, го замених за играта с пари / Сега крия тоалетна ролка под леглото си“). Има и една песен за това какво е да умреш в самота, на която няма как да не пророните поне една сълза... Разбира се, има и опит за помирителен (почти приятелски) разговор с чумата, има и недобре звучащо кашляне, задъхване и Covid-пръски, хвърчащи върху безпомощни стари хора и невинни дечица. Има и въпросителна в края на последната песен... Изключителен и ненадеен шедьовър от класата на „Монти Пайтън“ – хем политически некоректен по най-здравословния за гражданското общество начин, хем почтителен към човека и смъртта.


Насред многото тематични песни, посветени на коронавируса, които се появиха през последния месец (тук нека споменем и българския принос – екзорсистката песен на Иво Димчев – б.а.), „Covid-19“ на The Tiger Lillies освен, че е първият концептуален албум, цялостно посветен на ситуацията днес, също така има и своята чисто журналистическа стойност. С което май се връщаме към корените на нещата. Преди малко повече от десетилетие, когато стана така, че присъствах на нелепа трагедия, в която загинаха хора, един музикант от Гвинея Бисау, живеещ в Сърбия – Раул Алберто Диаш – ми каза: „Вие в Европа пишете за трагедиите във вестници, ние в Африка разказваме за тях в песни“. The Tiger Lillies, макар никой от тях да не е изненадващо африканец под сценичния грим, с този албум ни напомниха именно този културен модел, който понякога е много по-силен от всякакви медийни анализи, брифинги, фейсбук словоблудстване и други говорилни. Защото докосва душата… и чак след това ума – без да ги поставя в конфликт.

„Априлският ден бе ясен и студен, часовниците биеха тринайсет часа. С глава, сгушена между раменете, за да се скрие от лютия вятър, Уинстън Смит се шмугна бързо през остъклените врати на жилищен дом „Победа“… Спокойно, това е просто началото на друга история, писана в други времена. Навън вече не вали, просто пръска. И 13 ч. мина. Не е април 1984 г. Нито април 1986 г. Нито дори 1 май. И макар да ексхумираха дори самия Кашпировски, всъщност Тунгуският метеорит не е променил хода на историята и лютите не са вледенили цяла Евразия. Живеем в по-добрия времеви ръкав. И все още можем да чуваме и адекватните гласове на по-будните ни съвременници.

Албумът „Covid-19“ може да бъде слушан, разбира се, в различни издания на предаването „Аларма“ на програма „Христо Ботев“, но също така и в рубриката „Ал-Буум на седмицата“ на Радио Бинар (всеки ден от днес до 26 април от 12, 18 и 24 часа), както и в първия час на „Пулсиращи ноти“ след новините в 20.00 ч. този петък, 24 април по „Хоризонт“, където ще звучи и част от интервюто на Ирина Недева, направено с Мартин Жак при единственото гостуване на The Tiger Lillies у нас през далечната 2016 г. (по покана на Der Circle).



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Брайън Адамс пристига за ексклузивен концерт в София

Брайън Адамс. Канадският славей на рока е със статут на една от най-големите легенди в историята на музиката с продадени близо 100 милиона албума и безброй хитове. Бил е №1 в над 40 държави и е изнасял  концерти на шест континента. Удостоен е с Ордена на Канада, въведен е в Канадската зала на славата и има звезда на Канадската алея на славата, както..

публикувано на 28.04.25 в 10:25
Фиоренца Косото

Фиоренца Косото на 90

На 22 април прочутата италианска певица навърши достолепните 90 години! 50 от тях триумфираше на най-престижните световни сцени, а коронните ѝ роли бяха Амнерис, Ебили, Азучена, Розина, Танкред, Сантуца, принцеса Де Буйон в "Адриана Лекуврьор", Леонора във"Фаворитката" или пък Адалджиза в "Норма". В съботната вечер (26 април от 20 часа) ще си..

публикувано на 26.04.25 в 08:10
Рамбо Амадеус

Alarma Punk Jazz и Club Pave представят Рамбо Амадеус

Alarma Punk Jazz & Club Pave представят днес Рамбо Амадеус! В студиото на "Нашият ден" колегата Цветан Цветанов представи концерта, който тази вечер слушателите на програма "Христо Ботев" ще имат шанса да чуят директно от клуб "Паве" под Столична библиотека.  Точно 13 години след първия си концерт у нас през далечната 2012 година господин Антоние..

публикувано на 25.04.25 в 12:39

Музика и памет в научен форум в Националната музикална академия

O т 24 до 26 април в Националната музикална академия (НМА) в София ще се проведат Академичните пролетни четения (за петнадесети път) – едно важно събитие за музикалния свят и не само. Тази година темата е Музика и памет . За да разкаже повече, в " Метроном..

публикувано на 23.04.25 в 15:26

Полет с "Тригайда"

А то значи ангелогласната певица Ася Пинчева от "Мерудия", "Космическите гласове на България" и "Оратница", мултиинструменталистът Георги Маринов - Хорхе – но основно диджериду и гайда, в "Оратница", "Тъпани и гайди" и "Дъ Груувин Пайпърс", и електронният гуру, диджей, продуцент и програматор Иван Шопов, прочут още като Балкански, Куух или Дръм Кид...

публикувано на 21.04.25 в 09:23