Eдно луксозно издание e посветено на вековния юбилей на Русенската опера. То е съвместна продукция с Община Русе и Съюза на българските музикални и танцови дейци. Историческият разказ проследява историята на оперните постановки, балетните спектакли и симфоничните концерти. Обзорът започва от първата постановка на Русенската оперна дружба през 1919 г. и свършва с юбилейния спектакъл на операта „Травиата“ на Верди, който беше ноември 2019 г.
В изданието могат да се видят афиши, много снимки, както и поредно изброяване на премиерни заглавия – както за Русе, така и за България. Проследяват се международните турнета на театъра и на Русенската филхармония, както и наградите, които колективите са получили през годините.
Художествената част започва от сезон 1918-1919 с операта „Камен и Цена“ на Иван Иванов и Венцеслав Кауцки. Първият спектакъл на Русенската опера е на 27 ноември 1949 г. „Травиата“ на Джузепе Верди. Това е и първият сезон на одържавена и трансформирана в Народна опера-Русе оперна дружба.
С историята на Русенската опера са свързани много премиери за България на световни заглавия като „Момичето от златния запад“ на Пучини, „Катерина Измайлова“ и „Нос“ на Шостакович, „Стабат Матер“ и „Миса ди Глория“, „Вилхелм Тел“ на Росини, „Уестсайдска история“ на Бърнстейн, „Капулети и Монтеки“ на Белини и други, както и много симфонични и балетни творби.
Важна част от историята на Русенската опера е осъществяването на нейна сцена на много творби на български композитори. Някои от тях са: „Цар Калоян“ на Владигеров, „Мария Десислава“ на Хаджиев, „Еленово царство“ на Илиев, „Хан Аспарух“ на Райчев, „О, моя мечта“ на Пиронков и др.
Юбилейният албум няма да се продава, а ще бъде предоставен на различни библиотеки в страната, както и на музикалните училища.
Вече има и електронен вариант на изданието, което се открива на сайта на Русенската опера.
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg